نخستین کشت کلزا در چگنی با موفقیت انجام شد

رییس جهادکشاورزی چگنی گفت: امسال برای نخستین بار بخشی از زمین‌های دیم این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود با سطح عملکرد قابل قبولی در زمان برداشت همراه باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، ماندانا اکسونیان رییس جهادکشاورزی چگنی اظهارداشت: عمده اراضی چگنی شامل ۳۸ هزار هکتار دیم و مربوط به کشت گندم و جو بود که برای نخستین بار، ۱۰ هکتار از این زمین‌ها به کشت کلزا اختصاص یافت.

او ادامه داد: درحال حاضر تنها ۱۶درصد روغن مورد نیاز از داخل تامین می‌شود و برای خرید مابقی آن باید با خروج ارز اقدام کرد که در این راستا افزایش سطح کشت کلزا در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

اکسونیان گفت: به همین منظور ۱۰ هکتار زمین دیم در قالب مزرعه‌ی تحقیقی ترویجی به ارقام بهاره کلزا اختصاص یافت که پیش بینی می‌شود عملکرد آن کمتر از یک تن در هکتار نباشد.

رییس جهادکشاورزی چگنی با بیان اینکه میانگین برداشت گندم دیم شهرستان یک تن تا یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است ادامه داد: با توجه به قیمت چهار هزار و ۶۶۰ تومان خرید تضمینی هرکیلوگرم از این محصول و ۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید گندم، کشت کلزا از نظر اقتصادی به صرفه است.

اکسونیان گفت: کنترل علف هرز، آفات و بیماری‌های غلات که در اثر تکرار کشت ایجاد می‌شود با کاشت کلزا راحت‌تر خواهد شد و از طرفی ریشه کلزا نسبت به گندم مقاومت بیشتری به شوری و خشکی دارد.

حدود ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان به کشت کلزا اختصاص دارد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار