ثبت ایستگاه‌های مراغه و مرند در فهرست آثار ملی

مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن مراغه و پیام مرند در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،ارصلانی مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن مراغه و پیام مرند در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

ارصلانی افزود: با توجه به قدمت تاریخی این ایستگاه‌ها پس از تشکیل پرونده ثبت آن‌ها در اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و پیگیر‌های این اداره کل راه آهن آذربایجان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت این آثار در فهرست ملی را ابلاغ کرد.

او با بیان اینکه ایستگاه راه آهن مراغه به شماره ۳۲۸۷۰ در فهرست آثار ملی ثبت شد،گفت: پس از ریل گذاری خط تهران – تبریز، ایستگاه راه آهن مراغه نیز در دی ماه ۱۳۳۵ مورد بهره برداری گرفت.

مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: این ایستگاه دارای ویژگی‌های منحصر به فرد معماری بوده و در صنعت حمل و نقل ریلی کشور از شاهراه‌های ارتباطی صنعت حمل و نقل ریلی دارای نقش مهمی است.

ارصلانی گفت: ایستگاه قدیمی راه آهن پیام مرند نیز به شماره ۳۲۸۷۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و از ایستگاه‌های طول خط محور تبریز – جلفا بوده و این ایستگاه با افتتاح این محور در سال ۱۲۹۵ شمسی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

او گفت: ایستگاه پیام مرند در فاصله ۷۸۹ کیلومتری از تهران قرار دارد.

راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محور‌های تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

راه‌آهن آذربایجان به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمت‌رسانی می‌کند.

خط آهن در آذربایجان برای نخستین بار به سال ۱۲۹۴ شمسی بین جلفا تا تبریز و یک خط نیز به بندر شرفخانه کشیده شد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
مبارک مبارک مبارک اولسون
آخرین اخبار