عضو شورای شهر در تذکر پیش از دستور مطرح کرد؛

میلیون‌ها مرگ و میر سالانه به خاطر بیماری‌های ویروسی

فراهانی گفت: سالانه تقریبا یک میلیارد مورد بیماری و میلیون‌ها مرگ‌ومیر به دلیل بیماری‌های ایجادشده توسط ویروس‌ها رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان صحن علنی شورای شهر تهران طی تذکری گفت: غذایی که می‌خوریم، هوایی که تنفس می‌کنیم، آبی که می‌نوشیم و آنچه که سیاره ما را به مکانی برای زندگی تبدیل کرده، از طبیعت سرچشمه گرفته است و اگر ما وظیفه خود را برای کمک به آن انجام ندهیم، هر آنچه برای بقا لازم داریم از بین خواهد رفت.

او افزود: در سال ۱۹۷۲، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) را تصویب کرد و ۱۶ خردادماه روز جهانی محیط زیست نام گرفت تا مراسم این روز فرصتی برای تفکر و رفتار مسئولانه افراد، شرکت‌ها و جوامع در حفظ و تقویت محیط‌زیست فراهم می‌کند، شعار روز جهانی محیط‌زیست در سال ۲۰۲۰ "تنوع زیستی" اعلام شده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: بیماری همه‌گیر کرونا نشان می‌دهد که چگونه تخریب تنوع زیستی می‌تواند به سیستم‌های حامی زندگی انسانی آسیب برساند. هر ساله تقریبا یک میلیارد مورد بیماری و میلیون‌ها مرگ‌ومیر به دلیل بیماری‌های ایجادشده توسط ویروس‌ها رخ می‌دهد. حدود سه‌چهارم از کل بیماری‌های عفونی در انسان از حیوانات منتقل می‌شوند و مردم هنوز هم نمی‌دانند پایداری تنوع زیستی در سیاره زمین از ما در برابر همه‌گیری‌ها محافظت می‌کند. ما هم برای زندگی نیازمند توجه به حفظ محیط زیست تهران و ایران هستیم.

فراهانی ادامه داد: بر اساس بند الف، ماده واحده مصوبه «الزام شهرداری تهران به اندازه‌گیری شاخص‌های اجرایی محیط زیست شهری» مصوب ۲۱ دی ماه ۱۳۹۲ شورای اسلامی شهر تهران به شماره ۲۱۶۸۴، شهرداری تهران مکلف به «تهیه گزارش نتایج حاصل از اندازه‌گیری شاخص‌های اجرایی محیط زیست شهر تهران در هر سال و ارائه آن حداکثر تا اردیبهشت‌ماه سال بعد به شورای اسلامی شهر تهران» شده است.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: تکلیف مهمی که توجه به آن برای صیانت از حق حیات شهروندان تهرانی ضروری است، اما متاسفانه شواهدی از اجرای آن و ارائه این گزارش به شورا جز یک مورد مشاهده نشده است.

او گفت: بر همین اساس و به منظور تاکید بر حفاظت محیط زیست شهر تهران با استناد به بند ۳ ماده ۸۰ قانون شورا‌های اسلامی کشور، درباره «لزوم ارائه گزارش سالانه نتایج حاصل از اندازه‌گیری شاخص‌های اجرایی محیط زیست شهر تهران» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

فراهانی افزود: توجه به محیط زیست شهری و صیانت از حق حیات شهروندان و پایبندی به حفظ تنوع زیستی شهر، از جمله انتظارات همشهریان عزیزمان برای تهران است و باید این مهم مورد پیگیری شهرداری تهران قرار گیرد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار