مدیرعامل سازمان زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) ؛

اجرای طرح‌های بازآفرینی در قم و احیای بافت‌های فرسوده

خاکی گفت:بازگشایی چند محور مهم را در دست اقدام داشتیم که محور سلماسی تا حرم مطهر،آخرین پروژه در سال ۹۸ به شمار می‌رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،علیرضا خاکی مدیرعامل سازمان نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های بازآفرینی در قم و احیای بافت‌های فرسوده گفت: در اقدامات صورت گرفته بازگشایی چند محور مهم را در دست اقدام داشتیم که اجرای محور سلماسی تا حرم مطهر، آخرین پروژه در سال گذشته به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه در بازآفرینی در اجرای چند مرکز محله تجربه خوبی اتفاق افتاد که مرکز محله خانه زند ازجمله آن است، تصریح کرد: محورسازی در قم در ابتدای امر با مخالفت شهروندان روبرو شد، اما پس از مدتی وقتی شهروندان به ظرفیت‌های مهم محورسازی واقف شدند از اجرای این پروژه‌ها استقبال کردند و با درخواست بهسازی مردم مواجه شدیم که اجرای محله دروازه کاشان به این روال انجام شد.

او افزود: اجرای بدنه سازی خیابان ارم را بالغ‌بر یک میلیارد تومان از منابع مردمی آغاز کردیم که ۴ پروژه مهم پاساژ امجدی و پاساژ سه‌راه بازار و پاساژ سرای کاظمی و مسجد آیت‌الله گلپایگانی از آن جمله بود.

خاکی با تأکید بر اینکه در اجرای پروژه‌ها، ترکیبی از سازمان مسکن‌سازان شرکت بازآفرینی قدیم و نوسازی شهرداری مشارکت داشتند و در هر دو زمینه، بزرگ‌ترین وظیفه تسهیل‌گری بود، گفت: در جهت بازگشایی محور باغ پنبه با دغدغه‌های زیادی مواجه شدیم که تا دو متر مشکلات زیرساختی و تأسیسات شهری وجود داشت و بهسازی این پروژه بسیار چالش‌برانگیز بود که با روند تسهیل‌گری بخش زیادی از موانع رفع شد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) یادآورشد: ۳۰ درصد از جداره پروژه خیابان ارم پس از کف سازی با منابع مردمی بهسازی شده است و کل محور در دو سال گذشته انجام شد و فضای سبز و مبلمان در حال تجهیز شدن است.

او تصریح کرد: نخستین پروژه‌ای که بازآفرینی آن را آغاز کردیم که ۵ دستگاه با منابع خود وارد کار شدند و شهرداری با کف سازی و جداره سازی وارد شد و اداره کل شهرسازی، گاز و برق و آب نیز با منابع خودشان اقداماتی را انجام دادند، اما هر چه جلوتر می‌رویم در نیمه راه شهرداری و راه و شهرسازی تنها مانده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) ادامه داد: پروژه‌ای که قرار بود با تعامل این دستگاه‌ها پیش رود، ۷۰ درصد توسط شهرداری و شهرسازی هزینه شد و ۳۰ درصد سایر منابع است که معمولاً وقتی مشارکت کم می‌شود، امید به ادامه کار را کاهش می‌دهد، البته دستگاه‌های خدمات رسان ما قوانین و مشکلات اعتباری داشته که قابل‌درک است.

خاکی با بیان اینکه شهرداری آماده همراهی با طرح‌های بازآفرینی در قم است، یادآور شد: در جهت تحقق اهداف به روحیه همراهی و تعامل نیاز داریم؛ قم نسبت به شهر‌های دیگر بازآفرینی و نوسازی محلات را دیرتر آغاز کرد، اما نوسازی بافت‌های فرسوده با شدت بیشتری اتفاق افتاد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) یادآورشد: بازنگری اولیه طرح چهل اختران صورت گرفته که تمامی این طرح‌ها توسط سازمان بازآفرینی انجام‌شده است، این طرح قرار بود به مشاور ارائه شود، اما مبلغ و زمان زیادی می‌گرفت که در جهت صرفه‌جویی توسط شهرداری انجام گرفت.

خاکی اضافه کرد: این پروژه‌ها در مقیاس شهر قم بوده، اما در سطح ملی انجام می‌شود و مشارکت مدیران و نیرو‌های متخصص در بازآفرینی از عوامل مهم در توسعه شهری بازآفرینی است، اما قم دارای عقب‌ماندگی تاریخی در زمان طاغوت است و بعد از انقلاب نیز همواره خودی فرض شد و رسیدگی به شهر‌های دیگر در اولویت قرار گرفت، ازاین‌رو در قم به‌ویژه پیرامون حرم از نظر نوسازی با مشکلاتی مواجه است.

او عنوان کرد: باید پروژه‌های ۴۸ و ۳۲ هکتاری در قم تخصیص یابد و با حمایت‌های ملی بتوانیم به ارزش‌افزوده مناسبی در جهت توسعه قم دست یابیم.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) تصریح کرد: این عقب‌ماندگی تاریخی در قم سبب شده با عزم مدیران استانی و منابع پایین نتوانیم پیشرفت قابل‌توجهی داشته باشیم، قم کمترین سرانه درآمد در کلان‌شهر‌ها را دارد و با این سرانه پایین، راه به‌جایی نمی‌بریم درحالی‌که خدمات در این شهر در سطح ملی است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار