مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تاکید کرد؛

لزوم ایجاد شهرک صنعتی ذغال در قم

موسوی با اشاره به جلوگیری از فعالیت ۲۰۰ حلقه چاه ذغال در روستای صرم بر ضرورت ایجاد شهرک صنعتی ذغال در قم تأکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،موسوی مشکینی،مدیرکل حفاظت محیط زیست قم روز پنجشنبه در نشست صمیمی کارشناسان و فعالان زیست محیطی با استاندار قم گفت: به منظور تأمین امنیت و سلامت عمومی جامعه، بر اساس قوانین و ضوابط زیست محیطی با متخلفان در حوزه‌های انسانی و طبیعی به شدت برخورد خواهد شد.

او با اشاره به کمبود شدید اعتبارات و نیروی انسانی در این اداره کل، ادامه داد: استان قم ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، یک منطقه حفاظت شده، چهار منطقه شکار ممنوع و شش تالاب دارد، اما محیط زیست قم با ۵۵ کارمند و محیط بان که یک سوم چارت مصوب سازمانی است، وظایف شبانه روزی خود را به خوبی انجام می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه پارسال ۷۶۵ استعلام بهره برداری و تأسیس انجام شده که فقط با ۵۱ مورد از آن‌ها مخالفت شده‌است، اظهار کرد: بررسی و تأیید ۵ مورد ارزیابی زیست محیطی طرح‌های توسعه‌ای شهرک‌ها و نواحی صنعتی از دیگر اقداماتی است که در سال ۹۸ انجام شده‌است.

او با اشاره به تصویب تالاب مره به عنوان منطقه شکار ممنوع و تمدید ممنوعیت شکار در مناطق کهک، کهندان و حوض سلطان، تصریح کرد: با وجود مصوبات گذشته، اما همچنان بخش قابل توجهی از حقابه زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم تأمین نمی‌شود و روند مقابله با کانون‌های گرد و غبار را مختل کرده‌است.

موسوی روند توسعه و استقرار واحد‌های صنعتی درقم را دارای اشکالاتی دانست و گفت: مکان استقرار و نوع فعالیت واحد‌های صنعتی در استان باید در کارگروه آمایش مورد توجه جدی قرار گرفته و به ویژه واحد‌های آلاینده صنعتی در پیرامون شهر قم باید هرچه سریعتر به شهرک‌ها و نواحی صنعتی منتقل شوند.

او با بیان اینکه پارسال حدود یک هزار و ۳۰۰ بازدید از واحد‌های صنعتی، معدنی و خدماتی انجام گرفته که منجر به صدور ۳۲۸ اخطاریه شده است، گفت: هوای شهر قم در سال گذشته ۲۹۲ روز پاک و سالم، ۴۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۴ روز ناسالم برای عموم مردم بوده‌است، البته اعلام تعطیلی مدارس و ادارات بر اساس چندین معیار بهداشتی و زیست محیطی انجام می‌شود.

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر قم فعال بوده و امسال یک ایستگاه مجددا راه اندازی و یک ایستگاه دیگر ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: تعیین مکان پسماند‌های ویژه و صنعتی، ساماندهی پسماند‌های دامداری‌ها و واحد‌های ضایعاتی و تجهیز ۳۰ واحد صنعتی به سیستم‌های کاهش آلودگی هوا از دیگر اقدامات در این حوزه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به جلوگیری از فعالیت حدود ۲۰۰ حلقه چاه ذغال در اراضی روبروی روستای صرم درسال گذشته، بر ضرورت ایجاد شهرک صنعتی ذغال در استان تأکید کرد.

موسوی در پایان با اشاره به برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی برای دانش آموزان و فرهنگیان، مسئولان HSE واحد‌های صنعتی، رابطین مدیریت سبز دستگاه‌های اجرایی و اقشار مختلف مردم، گفت: در سال ۹۸ مطالعه پژوهشی گرد و غبار در استان قم با استفاده از سیستم سنجش از راه دور انجام شده است که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.