بانو مجتهده امین که بود؟

استاد حوزه و دانشگاه گفت:تفسیر ۱۵ جلدی مخزن العرفان از آثار ارزشمند بانو مجتهده امین است که در تاریخ شیعه ماندگار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،فخر روحانی،استاد حوزه و دانشگاه در سالروز ارتحال بانو مجتهده امین با اشاره به ابعاد شخصیتی ایشان اظهارکرد: خوشبختانه جامعه اسلامی در همه اعصار، شاهد حضور بانوان متعهد و پرتلاشی بوده که در عرصه‌های علم و دانش و فن آوری منشا ‏آثار و برکات شده اند و در جبهه ایثار و از خودگذشتگی، تزکیه و تعلیم، گوی سبقت را از دیگران ربوده اند.

او از جمله این بانوان را وجود مبارک ‏شخصیت‌هایی همچون سکینه بنت الحسین (ع) ، مادر گرامی سیدرضی و مرتضی ، صبیه شیخ ‏طوسی و علامه مجلسی برشمرد و ادامه داد: آنان بانوانی بودند که افزون بر تهذیب نفس و ایستادن بر بلندای قله جایگاه مادری، در عرصه‌های دانش و معارف ‏ارزشی نیز، گوی سبقت را از معاصرین خود ربودند. ‏

روحانی بیان کرد: ‏ مقام معظم رهبری فرموده اند: «در همین کشور‌های غربی، تا چند سال قبل از این - نه خیلی زیاد - زنانی که در مراکز آموزش عالی تحصیل می کردند، حق نداشتند مدرک ‏کتبی تحصیلات عالی خودشان را بگیرند! در همین اواخر، در بعضی از کشور‌های غربی - از جمله در انگلستان - یکی از مجلاتّ یکی از ‏کشور‌های غربی - که نمی‌خواهم از آن کشور و از آن مجلّه اسم بیاورم - پیرزنی را معرفی کرده بود که در سال ۱۹۱۷ - یعنی تقریباً هفتاد سال ‏قبل - در حدّ دکترا تحصیلات عالیه کرده است؛ لیکن به او مدرک تحصیل نداده‌اند! بعد سؤال می کند، چرا مدرک تحصیل نداده‌اند؟ می‌گوید که ‏چون تا سال ۱۹۴۷ در انگلستان، به زنانی که تحصیل می کردند، مدرک تحصیلی نمی دادند و می گفتند که زن نباید مدرک تحصیلی بگیرد! این‌ها ‏امروز آمده‌اند و در مقابل جمهوری اسلامی، مدّعی حقوق زن شده‌اند! در همان سال‌هایی که چنین حقارت‌هایی در فرهنگ غربی مشاهد می‌شد، در ‏ایران اسلامی، «بانوی اصفهانی» اجازه اجتهاد از مجتهدان درجه اوّلِ آن روز اسلام داشت و در اصفهان، حوزه تدریس فلسفه و فقهش دایر ‏بود! اسلام، این است ‏».

 

بانو امین  بار‌ها به مصیبت جانگداز مرگ فرزندان امتحان شد

این بانوی پژوهشگر مسائل دینی به معرفی بانو نصرت بیگم امین اصفهانی پرداخت و گفت: این بانو فرزند سید محمد علی امین التجار اصفهانی در سال ۱۲۷۴هجری شمسی در اصفهان متولد شد و از حیث نسب با ۳۰ واسطه به امیرالمومنین (ع) می‌رسید.

بانو مجتهده امین که بود؟

اواضافه کرد:او چهارمین فرزند خانواده پس از سه پسر بود که در سیزده سالگی به ازدواج پسرعمویش معین التجار در آمد و حاصل این ازدواج تولد هشت فرزند بود، اما اشتغال به امور خانه داری، همسر داری و حتی مادری نتوانست مانع و سدی در برابر اراده استوار و آهنین او در کسب دانش و آموختن معارف اسلامی ایجاد کند.

فخر روحانی افزود: این بانو در عین رسیدگی به امورخانه و خانه داری، به آموختن دروسی، چون صرف و نحو و بلاغت و اصول و فلسفه روی آورد به این معنا که اساتید فن در خانه او حاضر می‌شدند وایشان از پشت پرده از مباحث علمی ارائه شده استفاده می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: بانو امین در ضمن تحصیل، بار‌ها به مصیبت جانگداز مرگ فرزندان امتحان شد و از هفت فرزندی که در دامن او پرورش یافتند، تنها یک پسر باقی ماند و بقیه به علت بیماری‌های ناشناخته آن زمان، شیوع بیماری‌های واگیردار، قحطی معروف سال ۱۲۹۶ شمسی و وضعیت نابسامان بهداشت و کمبود‌های دارویی، از دنیا رفتند.

او ادامه داد: در جریان جنگ جهانی اول، دو فرزند کوچک ایشان به فاصله چند روز فوت کردند. بدین مناسبت استادشان آیت الله نجف آبادی سه ‏روز درس را تعطیل می‎کنند روز چهارم بانو امین به دنبال استاد می‎فرستند و علت تعطیلی درس ‏را جویا می‎شوند، استاد در پاسخ می‎گویند: «من شرمم می‎شود که بچه‌تان تازه از دنیا رفته برای درس بیایم» و خانم امین پاسخ ‏می‌دهند: «من پیش خدا شرمم می‌شود که سه روز است چیزی نخوانده ام. خدا یک چیزی به من داد و خودش هم گرفت».

گمنامی را ترجیح می‌داد

روحانی ادامه داد: بانو مجتهده امین ضمن خودشناسی در کسب فضایل اخلاقی نیز بسیار می‌کوشید، چنان‌که گفته‌اند بسیار اهل مراقبه بود و حالات عرفانی و واردات قلبی خاصی داشت که بخشی را خود در کتاب النفحات الرحمانیه منعکس کرده است.

به گفته این پژوهشگر امور دینی بانو امین کتاب النفحات الرحمانیه را به عربی نگاشت تا اسباب سوء فهم واقع نشود و جالب آن که او  آثارش را با نام مستعار می‌نوشت و گمنامی را ترجیح می‌داد.

او به بیان سخنی از مؤسس حوزه‏ علمیه‏ قم مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری درباره‏ بانو امین پرداخت: «امیدوارم آن بانو در جا‌هایی که گمان اجابت دعا می‏ رود مرا از دعای خیر فراموش نکند، همان طور که بنده ایشان را از دعای خیر فراموش نمی ‏کنم‏».

بانو امین در بیان عالمان دین

روحانی  گفت: آیت‌الله جوادی آملی بانو امین را مصداق کسانی می‌داند که در نهان و نهادش تحولی واقع شد؛ و صاحب علمی شد که حاصل درس‌های خواندنی مدرسه نبود. همچنین آثار بانو را انعکاسی از شرح حال او می‌داند و به طور خاص بر کتاب «النفحات الرحمانیه» تأکید می‌کند. کتاب سیر و سلوک بانو را نیز شرح و توصیفی گویا از سفر‌های چهارگانه متداول در عرفان می‌داند علامه جعفری نیز از تعبیر «تولد جدید» در وصف زندگی بانو استفاده می‌کند.

این پژوهشگری مسائل دینی به تعبیر دیگر علما و اساتید حوزه از بانو امین اشاره کرد و افزود: واعظ زاده خراسانی هم ضمن اشاره به مضامین عرفانی آثار بانو و تلاش او برای ساده‌نویسی و پرهیز از اصطلاحات فنی، نکته دیگری را نیز برجسته می‌کند و آن اینکه بانو سدی را که همواره عرفا پیش پای سالکان طریقت گذاشته‌اند که هر کس باید شیخ طریقتی داشته باشد شکست و ظاهراً بیش از همه بر مطالعه، تدبر و تهذیب نفس تاکید کرد و از قرآن، احادیث و … راهنمایی گرفت.

فخر روحانی بیان کرد: شگفت اینکه شخصیت‌هایی، چون آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمةالله علیه و مرحوم علامه طباطبایی رحمةالله علیه، با توجه به مقام علمی و عرفانی خانم امین، محضر درس او را مایه فیض می‎دانستند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت:  او تنها بانوی مجتهد عصر خود بود و علما و افراد بسیاری از کشور‌های اسلامی برای ملاقات و گفت و گو نزد ایشان می‌آمدند. علمای معاصر از جمله آیت الله مرعشی نجفی، علامه آیت الله سیدمحمدحسین طباطبایی، استادمحمدتقی جعفری و اساتید حوزه و دانشگاه نیز، با ایشان ارتباط علمی داشتند.

روحانی افزود: شهید مطهری داستان دیدار بانوی ایرانی را سال‌ها بعد در جلسه درس خود چنین بیان می‌دارند: «از بانوی مجتهده امین سوالی کردم وقتی او شروع به پاسخگویی کرد دیدم که من باید دست و پای خود را جمع کنم».

آثار ارزشمند بانو امین

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بانوی مجتهده، سیده نصرت امین، نمونه‌ای از فضیلت‌ها بود و سراسر عمر پر برکتش را صرف تحصیل و ترویج ارزش‌های دینی نمود و آثار گرانقدری را در ابعاد دینی، علمی، ادبی و اخلاقی، از خود به یادگار گذاشت.

به گفته این پژوهشگر مسائل دینی، تفسیر ۱۵ جلدی مخزن العرفان، سیر و سلوک، معاد، روش خوشبختی، مخزن اللئالی بخشی از آثار ارزشمندی است که از قلم گرانبهای است این بانوتراوش نموده و در تاریخ فرهنگ شیعه به یادگار مانده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خدارحمت کند چنین خانم بزرگوار ودینی را
آخرین اخبار