گزارش/

صادرات محصولات کشاورزی کم، تولید زیاد!/ نقش وزارت جهاد کشاورزی در قیمت میوه و تره بار

صادرات محصولات کشاورزی علی رغم تولید بالای این نهاده ها، بسیار اندک و ناچیز بوده و دلیل اصلی آن نبود الگوی کشت است.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت نسبی اقلیمی می تواند با توسعه صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر تحقق شعار سال، درآمد ارزی قابل توجهی داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی معتقد است کشاورزی یکی از پرظرفیت ترین بخش های کشور در اقتصاد بدون نفت به شمار می رود که بنا به اعلام بانک‌ مرکزی در سال گذشته رشد ۸.۸ درصدی بخش کشاورزی منجر به رشد اقتصادی مثبت شد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که کشاورزی یکی از بخش های مهم در کشور به شمار می رود که علی رغم تمامی فشارها توانست تاب آوری اقتصادی را افزایش دهد، هر چند کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، نبود زنجیره تولید تا ارزش و وجود واسطه ها و دلالان‌ متعدد موانع و مشکلات زیادی در این بخش ایجاد کرده است.


بیشتر بخوانید:


حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا در هفته جهاد سازندگی از موانع و مشکلات پیش روی بهره برداران و راهکارهای اساسی برای تحقق شعار سال و بی نیازی از درآمدهای نفتی با خبر شویم:

بازرگانی محصولات کشاورزی چالش اصلی پیش روی بهره برداران

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، مهم‌ترین نقطه ضعف کشاورزی را مربوط به دیدگاه مقامات ارشد و صاحبان اصلی دولت در بخش کشاورزی دانست و گفت: اگرچه مسئولان به بخش کشاورزی تنها به عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور نگاه می کنند، اما در حقیقت بخش کشاورزی موتور محرک اصلی اقتصاد کشور است.

وی افزود: علی رغم شرایط تحریم، وضعیت مطلوبی در بخش کشاورزی نسبت به سال های قبل از انقلاب داریم، این در حالی است که با نگاه کشورها به سمت صنعتی شدن، توجه به بخش کشاورزی کمرنگ شده است.

اسدی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در شان بهره برداران نیست، بیان کرد: در مواقعی که بخش صنعت یا خودروسازی دچار مشکل شود، تمامی امکانات کشور بی دریغ به این سمت می رود، در حالیکه با بروز مشکل در بخش کشاورزی، مسئولان به بهانه های مختلف حمایت از کشاورزان را دریغ می کنند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ادامه داد: دولت در مقاطعی‌ که قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را کمتر از حق قانونی کشاورزان اعلام می کند، به طور مستقیم دست در جیب کشاورزان می کند، این در حالی است که رئیس جمهور از افزایش ۱۲ تا ۱۳ برابری درآمد گندمکاران خبر می دهد.

اسدی، بازرگانی محصولات کشاورزی را یکی دیگر از چالش های پیش روی تولیدکنندگان برشمرد و گفت: محصولات کشاورزی با نرخ نازلی از کشاورزان خریداری شده و با قیمت های چندبرابری به دست مصرف کننده می رسد که متاسفانه دولت تاکنون نتوانسته اقدام خاصی در زمینه حذف واسطه ها و دلالان از مزرعه تا سفره بکار گیرد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با انتقاد از کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی بیان کرد: وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در مقایسه با تولید محصولات کشاورزی فاجعه بار است که این امر موجب شده همه ساله بخشی از محصولات کشاورزی از بین رود یا ارزش افزوده مناسبی از قبل فروش نصیب تولیدکنندگان نشود.

 جهش تولید با اجرای الگوی کشت محقق می شود

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت اجرای کشاورزی قراردادی اظهار کرد: اگر الگوی کشت متناسب با اقلیم هر منطقه اجرا شود،بدون تردید می‌توان در راستای جهش تولید گام برداشت.

وی افزود: با ایجاد برنامه ریزی پایدار و اصول مدیریتی برای اجرای کشاورزی قراردادی و الگوی کشت می توان در راستای اهداف جهش تولید گام برداشت‌.

خان محمدی دستیابی به شعار جهش تولید را مستلزم برنامه دانست و گفت: اگر برنامه ریزی مدونی برای تحقق شعار جهش تولید اتخاذ نشود، این شعار همانند سال های گذشته تنها روی کاغذ باقی می ماند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان با اشاره به راهکارهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی تصریح کرد: با اجرای کشاورزی قراردادی و الگوی کشت متناسب با اقلیم هر منطقه شاهد توسعه صادرات و ارزآوری و پایداری تولید خواهیم بود.

رسوب میوه در بنادر

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش‌های پیش روی صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: دولت برای صادرات سیب در سال گذشته مشوق‌هایی همچون واردات موز، آناناس و انبه را به صادرکنندگان داد، این درحالی است که هم اکنون مقدار زیادی از این محصولات در بنادر رسوب کرده است.


او افزود: با وجود آنکه مقادیر زیادی موز، آناناس و انبه به علت رسوب در بنادر در حال خراب شدن است، این سوال مطرح است که آیا با این وضعیت امکان توسعه صادرات وجود دارد؟

نورانی ادامه داد: با وجود فراهم نبودن زیر ساخت‌های صادراتی و اتخاذ تصمیمات یک شبه، از نهاد‌های تصمیم گیر انتظار می‌رود که زیر یک سقف بنشینند و پیرامون صادرات تصمیم بگیرند. چرا که افزایش یک شبه تعرفه صادرات موجب شده محصول تولیدی روی دست کشاورزان بماند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات و واردات جاده ۲ طرفه است، بیان کرد: بی برنامگی در هر یک از بخش‌ها، آسیب جدی به بخش صادرات وارد می‌کند، این در حالی است که شعار سال تنها با جهش صادرات محقق می‌شود.

به گفته او، افزایش ۴ برابری هزینه‌های حمل و نقل و نبود زیرساخت‌های مناسب در حمل و نقل دریایی و ریلی مانع توسعه صادرات محصولات کشاورزی شده است.

نورانی در پایان با اشاره به راهکار‌های توسعه صادرات محصولات کشاورزی تصریح کرد: توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند متولی واقعی و اجرای الگوی کشت است، در غیر این صورت صادرکنندگان محصولات کشاورزی همانند هندوانه و پیاز دچار چالش می‌شوند.

با گذشت چندسال از مصوبه الگوی کشت، اما بنا به دلایل متعدد مسئولان ذی ربط توجهی به اجرای این مصوبه نداشتند که این موضوع منجر به آشفتگی بازار محصولات کشاورزی و هدر رفت منابع پایه شده است که انتظار می رود هر چه سریع تر این مصوبه اجرا شود تا شاهد رونق صادرات محصولات کشاورزی باشیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
kawe
۱۸:۵۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
به خدا بنده کشاورزم و سیب زمینی کار خدا شاهد تو این وضعیت از ششصد میلیون سرمایه صد میلیون ضرر کردم دیگه بماند هفت الی هشت ماه دربه دری و علافی و زحمت و بدو بدو وقتی فکر میکنم عقم میگیره نفسم در نمیاد همین پول رو تو مزخرف ترین سرمایه گذاری میذاشتم حد اقل یک ونیم برابر شده بود ..... نای حرف زدن ندارم از دست این همه بی تدبیری و بی برنامه گی
Iran (Islamic Republic of)
سردار
۱۷:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام خدمت همه کشاورزان و خدا قوت مگر خدا به داد ما برسه این دولت کلا سنگ لایه چرخه تولید.چون که خودشه بزرگترین دلاله
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۲۳:۵۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
اخه چرا گمرک اومده روی هر کیلو سیب زمینی ۴،۰۰۰تومن گمرک گذاشته یا پیاز یا چیزای دیگه ،الان تو این مملکت هر چقدر هم تولید داشته باشیم بخاطر بی ارزش بودن پولمون محصولات کشاورزی از همه جای دنیا ارزانتره پس خیلی از کشورا طلبه خرید از ایران هستند فقط باید درب صادرات بازبشه،چون تولیدات همه محصولات در حد خودش هست و اینکه نمیشه گفت به کشاورز چی بکار چی نکار چون تو هر منطقه ای یه محصول بهتر جواب میده .
Germany
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
قیمت جهانی گوجه یک یورو هست و بنزین یک یورو
اگه قیمت ها واقعی نباشه هم مردم ضرر می کنند هم دولت
Germany
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
خوب کارخونه های کنسرو سازی و خشک سازی درست شه و صادرات شه !
و به قیمت تضمینی خرید شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
تا در این مملکت دلال بازی و پورسانت بگیری هست هیچگاه به پیشرفت و توسعه نمی رسیم. چون این دلال ها هیچ هنری جز زد و بند و دور زدن قانون برای پر کردن جیبشون ندارند
Belgium
سلیم
۲۲:۱۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
کشاورز بدبخت خرجش به دلاره فروشش به ریال،،کل مخارجات راحت ۴ برابر شده قارچکشی که میخریدم ۴۰۰ تومن الان شده بالای یک ملیون و نیم تازه گیرم نمیاد ،،کشاورز عرق میریزه و جیب دلال و واسطه گر پر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
عزیزان‌ من یه کشاورز هستم اجاره هر هکتار ۱۶ میلیون تومن میدم با هزینه کود و سم و تراکتور و ... راحت برام ۳۰ میلیون هزینه میبره ولی در اخر دلال بیشتر از من سود میکنه بدون هیچ زحمتی. از کشاورز بدبختر باز کشاورزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
توجه کنید «الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۶:۵۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
تمام مشکلات ،حاصل دولت بی تدبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
جناب مسعود اسدی از شما بخاطر ارائه نقطه نظر مناسب و دفاع از حقوق کشاورزان ممنون هستیم. درود بر شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
اگر وزارت کشاورزی وارد قیمت گذاری تره بار شود مردم باید منتظر ثبت نام طرح در قرعه کشی خرید ۶ ماهه با پیش پرداخت ۵۰‎٪ بدون سود مشارکت و و هر کد ملی یک سبد سیب و پرتغال ووو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
جهاد کشاورزی هیچ نقشی و در هیچ زمینه ای نداره خیالتون راحت....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
گران است
Iran (Islamic Republic of)
تولید کننده
۱۲:۰۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
وزارت خارجه چکار میکند.یا وزارت صمت از ترکیه یاد بگیرند که چه کاری در افریقا میکند.
Iran (Islamic Republic of)
صادق طهماسبی
۱۱:۰۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
توی این وضعیت تورم که هزینه ها چند برابر شده است، متاسفانه محصولات کشاورزی استان فارس مانند گوجه که هزینه گزافی دارد روی دست کشاورز باد کرده. در حالی که دلال ها با قیمت کیلویی 500تومان از کشاورز میخرند و در بازار با قیمت بالای3000تومان میفروشن. در حالی که هزینه هر کیلو گوجه تقریبا1500 تومان است. واقعا در این کشور هیچ قشری مظلوم تر کشاورز نیست، کشاورزی که چندماه زجر جسمی و روحی میکشه و آخرش چیزی نصیبش نمیشه. آیا این عدالت است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
کارخانجات خشک کردن میوه و سبزی و گیاهان دارویی و بسته بندی ها یکی از گزینه ها میتواند باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
نه مگه میشه چقدرشو خشک کرد مگه کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
در صورتیکه کشور ما در روغن وابستگی شدیدی دارد تولید دانه های روغنی جایگزین کشت و گزینه خوبی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
باید محصولات ماندگارتر تولید کرد همانند زعفران و یا قهوه و گیاهان دارویی،خشکبار از جمله پسته ،بادام ،گردو و فندق و دانه های روغنی و.....
باید در تولید برنامه داشت غنهم برنامه ای خوب و دقیق.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
نبود صنایع تبدیلی و سردخانه و سیلوهای بزرگ و انبارهای بزرگ و ضعف در صادرات و دهها دلیل دیگر.
Iran (Islamic Republic of)
نصرت الله
۱۰:۳۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
سلام..آقایان خبر نگار لطفا از سوخت که به تراکتوردارن جهت کشاورزی ارائه می شود یک گزارشی تهیه کنید .چون این سوخت باعث خرابی زود هنگام پمپ انژکتورهای تراکتوردارن می شود.کیفیت سوخت کن شده .یعنی از مقدار روغن گازوئیل نسبت به سالهای قبل کم کردن .بعضی تراکتوردارن مجبورند به هر باک سوخت معادل یک تا یک و نیم لیتر روغن موتور اظافه کنند تا باعث خرابی زود هنگام پمپ انژکتور تراکتورشان نشود.تعمیر پمپ انژااکتور حداقل دو میلیون هزینه دارد.لطفا پیگیری کنید توطئه ای پشت این قضیه نباشد که باعث ضرربه کشاورزان شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
به عنوان یک کشاورز اعتقاد دارم، جهاد کشاورزی سنگ توی کار کشاورز نندازه، کمک پیشکش، فکر کنم کشاورزا به یک اتحادیه نیاز دارند
Iran (Islamic Republic of)
ولی
۰۸:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
در صورت صادرات محصولات كشاورزى قيمت اين محصولات چند برابر خواهد شد درست مثل هر محصولى كه تا حالا فرصت صادرات پيدا كرده وقتى توليد كننده ميتونه ارز خارجى به ازاى محصول بگيره چرا بايد بياد ريالى كه هر روز كم ارزش تر ميشه بگيره؟!!
آخرین اخبار