از کسب رتبه نخست تولید محصولات نساجی تا به صدا درآمدن زنگ هشدار رکود تولید

رئیس اتحادیه صنعت نساجی اصفهان از رکود ۶۰ درصدی واحد‌های تولیدی صنعت نساجی در سال جدید خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نساجی یکی از کهن ترین صنایع بشری محسوب می‌شود چراکه نیاز به لباس و پوشاک پس از نیاز به غذا و مسکن از نیاز‌های اولیه انسان به شمارمی رود و  نشانه‌هایی از بافندگی و نساجی مربوط به دوران پارینه سنگی در تاریخ ایران به دست آمده است.

کهن‌ترین مردم دشت نشین فلات ایران مردم محل سیلک، نزدیک کاشان در استان اصفهان کنونی بودند که آثار زندگی این مردمان نشانه‌های زیادی از آشنا بودنشان به صنعت نساجی می‌دهد.
 
اصفهان به عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشور سال هاست که در حوزه ورود به صنایع نساجی پیشرو بوده و توانسته رتبه نخست تولیدات محصولات نساجی کشور را آن هم با بهترین کیفیت‌های روز استاندار‌های بین المللی از آن خود کند، اما چیزی که واحد‌های تولیدی این صنعت مهم را این روز‌ها از نفس انداخته کمبود مواد اولیه و مشکلات اقتصادی بسیاری است که باعث شده تا چرخ رونق این حوزه دچار زنگ زده گی شود.
 
ازکسب رتبه نخست تولید محصولات نساجی اصفهان در کشور تا به صدا درامدن زنگ هشدار رکود واحد‌های تولیدی
 

کمبود و گرانی مواد اولیه، مهم ترین مشکل صنعت نساجی

 ابراهیم شیشه گر رئیس اتحادیه صنعت نساجی استان اصفهان می گوید: در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل صنعت نساجی استان اصفهان کمبود و گرانی مواد اولیه واحد‌های تولیدی این حوزه است.

او افزود: این مشکل باعث شده تا روند رکود این صنعت، این بار نه به صورت سالانه بلکه به صورت هفتگی در حال افزایش باشد به طوری که این رکود در سال جدید به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.

رئیس اتحادیه صنعت نساجی استان اصفهان گفت: باید درنظرداشت که بیش از ۶۰ درصد از مواد اولیه واحد‌های تولیدی صنعت نساجی استان به صورت وارداتی است.

شیشه گر تاکید کرد: برای پیدا کردن راه حلی در مورد برطرف سازی موانع و مشکلات این صنعت باید هرچه سریع‌تر روابط بازرگانی و تجاری این حوزه را دوباره به راه انداخت.
 

کاهش ۵۰ درصدی صادرات محصولات نساجی اصفهان

 
شیشه گر ادامه داد: متاسفانه میزان صادرات محصولات نساجی استان اصفهان به کشور‌های مختلف به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته و درآمد زایی حاصل از این رابطه تجاری را به کمتر از ۲۵ درصد رسانده است.

رئیس اتحادیه صنعت نساجی استان اصفهان یاد آور شد: در حال حاضر در تلاش هستیم تا بتوانیم بازار‌های خارجی محصولات نساجی استان را در کشور‌هایی همچون عراق، افغانستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس دوباره شکوفا کنیم.

شیشه گر افزود: با توجه به جلسات متعددی که با حضور مسئولان مربوطه استان در زمینه از سرگیری روابط تجاری با کشور‌های مختلف در زمینه فروش محصولات نساجی استان اصفهان برگزار شد امیدوار هستیم تا شاهد اقدامات موثری در این حوزه در آینده نزدیک باشیم.

او اضافه کرد: میزان سطح کیفیت محصولات تولیدی صنعت نساجی استان اصفهان در سال جدید در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و دارای تمامی موارد داشتن استاندارد‌های بین المللی دنیا است.
 
ازکسب رتبه نخست تولید محصولات نساجی اصفهان در کشور تا به صدا درامدن زنگ هشدار رکود واحد‌های تولیدی
 

رسیدگی به مشکلات صنعت نساجی در سال جهش تولید 

  در همین مورد ایرج موفق مدیر کل سازمان صمت استان اصفهان  اظهار داشت:صنعت نساجی استان اصفهان به عنوان یکی از صنایع متنوعی است که در اولویت اصلی سازمان صمت استان در سال گذشته و همچنین در سال جدید  قرار گرفته است.

او افزود: علی رغم تمام مشکلات به وجود آمده در اقتصاد کشور اما صنعت نساجی و پوشاک بواسطه تمام پتانسیل‌های بالقوه که در این حوزه وجود دارد برای فعالان در این صنعت به یک فرصت تبدیل شده است چرا که نوسانات قیمت ارز منجر به کاهش واردات و قاچاق محصولات مرتبط با صنعت نساجی شده و تقاضای بازار داخلی را بالا برده است.

رئیس سازمان صمت استان اصفهان تاکید کرد: فعالان این صنعت باید از این فرصت برای تقویت و توسعه تولید داخل استفاده کنند.

موفق اضافه کرد: با توجه به تنوع و گستردگی محصولات نساجی و وجود پارامتر‌های تاثیرگذار فراوان در عرصه تولید محصولات نساجی و پوشاک هرچند تمایل خریداران به دلیل افزایش نرخ ارز و عدم توجیه و واردات به سمت بازار داخلی متوجه شده است و فرصت تولید برای صنعتگران فعال در عرصه نساجی پدیدار گشته و قاعدتا باید میزان تولید نسبت به سال گذشته افزایش یابد، ولیکن مسائلی مانند مشکلات تامین مواد اولیه، کمبود نقدینگی، شرایط حادث شده از بیماری کرونا، مشکلات مسائل ارزی، مشکلات بانکی کشور و مهمترین آن‌ها تحریم کالا‌های نساجی استان اصفهان از ابتدای امسال شرایط تولید را متاثر کرده است.
 
موفق گفت: از آنجایی که استان اصفهان به عنوان نخستین استان پیشرو در حوزه تولیدات محصولات نساجی در کشور شناخته می‌شود به همین منظور در تلاش هستیم تا تمامی اقدامات و برنامه‌های لازم را برای برطرف سازی مشکلات کمبود و گرانی مواد اولیه واحد‌های تولیدی این صنعت انجام دهیم.
 
 
ازکسب رتبه نخست تولید محصولات نساجی اصفهان در کشور تا به صدا درامدن زنگ هشدار رکود واحد‌های تولیدی

نساجی، صنعتی که  ۲۰ درصد از کل اشتغال صنایع مختلف استان  اصفهان را به خود اختصاص داده

موفق یادآور شد: از ۸ هزار و ۵۹۱ واحد صنعتی بزرگ و کوچک استان اصفهان ۲۱ درصد آن‌ها یعنی هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در زمینه تولید محصولات نساجی مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان صمت استان اصفهان افزود: از جمله واحد‌های تولیدی که در حوزه صنعت نساجی استان اصفهان فعالیت می‌کنند را می‌توان به واحد‌های تولید الیاف مصنوعی، نخ‌های فیلامتنی، واحد‌های ریسندگی و بافندگی، واحد‌های تولید سیستم الیاف بلند، واحد‌های تولید پارچه، واحد‌های تولید انواع فرش ماشینی و دستباف، واحد‌های گرد بافی و واحد‌های رنگرزی اشاره داشت.

او در مورد میزان اشتغالزایی صنعت نساجی استان اصفهان تاکید کرد: میزان اشتغال ناشی ازگروه صنعت نساجی در استان اصفهان بالغ بر ۵۲ هزار و ۴۶۳ نفر است که این میزان ۲۰ درصد از کل اشتغال صنایع مختلف استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.
 
مرتضی منصوری نائب رئیس اتحادیه صنعت نساجی استان اصفهان هم به خبرنگار ما گفت: ۲۴ درصد از مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعت نساجی ایران به استان اصفهان اختصاص دارد که این میزان در کل ۵۰ درصد از ظرفیت تولید محصولات این حوزه در کشور را شامل می‌شود.
 
او افزود: در واحد‌های تولیدی صنعت نساجی استان اصفهان ۷۵ درصد فرش ماشینی، ۵۰ درصد الیاف و نخ و ۶۰ درصد پارچه تولید می‌شود.

او افزود: استان اصفهان در زمینه ورود به بحث صنعت نساجی تاکنون توانسته گام‌های بسیار مهمی را در مسیرپیشرفت در حوزه بافندگی بردارد و این حوزه در حال حاضر بیشترین میزان اشتغالزایی را در بین دیگر مشاغل این صنعت دارد به طوری که ۶ هزار واحد بافندگی در استان اصفهان وجود دارد که در کل ۳۴۰ هزار نفر در این واحد‌های مشغول کار هستند.

نائب رئیس اتحادیه صنعت نساجی استان اصفهان یاد آور شد: به طور کلی جامعه نساجی استان اصفهان ۱۱۷ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داده که عدد قابل توجهی است و باید در راستای بالابردن این عدد تلاش شود.

ایجاد شهرک صنعتی پوشاک موجب رونق صنعت نساجی می شود

 
نائب رئیس اتحادیه صنعت نساجی استان اصفهان گفت: انجمن نساجی برای بهبود تولید صنعت نساجی درخواست‌هایی داده است که از سوی مسئولان مربوطه موافقت شده است ، از جمله یکی از این درخواست‌ها تخصیص موادپتروشیمی به صورت عادلانه بین واحد‌های تولیدی صنعت نساجی استان اصفهان است.

او  در مورد نقش ایجاد شهرک پوشاک در شکوفایی صنعت نساجی استان اصفهان اضافه کرد: ایجاد شهرک پوشاک می‌تواند علاوه بر رشد و رونق اقتصاد کشور در حوزه نساجی، اشتغال هزار و ۴۰۰ نفر را در این حوزه به وجود آورد.

  با وجود همه آنچه که گفته شد باز بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقد هستند در صورتی که مردم به سمت استفاده از تولیدات داخلی روی بیاورند باز هم می‌توان به رونق این حوزه امید داشت.
 
گزارش از عیسی صادقی
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد رضا
۰۰:۰۲ ۱۱ تير ۱۳۹۹
بینظیر بود این گزارش

ممنون
آخرین اخبار