مدیرکل پزشکی قانونی لرستان:

افزایش تلفات قرص برنج در لرستان/ ۴۸ نفر جان خود را از دست دادند

نظیفی گفت :تعداد تلفات با قرص برنج در استان لرستان نسبت به پارسال ۵۰ درصد بیشتر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا نظیفی مدیرکل پزشکی قانونی لرستان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در سال گذشته، ۴۸ نفر در استان لرستان بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات ۳۲ نفر بود، ۵۰ درصد بیشتر شده است.

او گفت: در سال گذشته از کل تلفات مسمومیت با قرص برنج در استان ۳۱ نفر مرد و ۱۷ نفر زن بودند این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال ۹۷، ۱۷ و تعداد زنان ۱۵ نفر بود.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان، تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی علامتی است، از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه‌های بالینی نیز بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه‌های مسمومیت ظاهر می‌شوند و مرگ در مدت کمتر از ۶ ساعت ممکن است رخ دهد.

نظیفی، عنوان کرد: در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و درد‌های شکمی است، بیشتر مرگ و میر‌ها در خلال ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی تنفسی است و مرگ و میر بعد از ۲۴ ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است، علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

او گفت: متأسفانه شاهد افزایش تلفات قرص برنج در استان هستیم، این روند افزایشی بدون شک نیازمند اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن و نیز اطلاع رسانی همه جانبه‌تر از سوی نهاد‌های مرتبط برای آگاه سازی عمومی از مخاطرات این آفت کش است.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.