فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست قم مطرح کرد؛

سه هزار هکتار از مراتع منطقه پلنگ دره قم طعمه حریق شد

عابدی مقدم گفت: برای چهارمین بار در سال جاری این زیستگاه ارزشمند دچار حریق شد و حدود ۳ هکتار از مراتع و گیاهان منطقه در آتش سوخت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، محمدرضا عابدی مقدم فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست قم گفت: حریق به وجود آمده در منطقه حفاظت‌شده پلنگ دره، بلافاصله با حضور محیط بانان و یگان حفاظت منابع طبیعی مهار شد.

او بابیان این‌که علت این آتش‌سوزی در دست بررسی است، از همکاری و مشارکت یگان حفاظت منابع طبیعی در اطفاء حریق منطقه قدردانی کرد و افزود: این حریق در محدوده خلیل‌آباد و کوه آله رخ داد و با تلاش و ازخودگذشتگی محیط بانان و جنگل بانان به‌سرعت مهار و اطفا شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست قم از گسترش کم‌سابقه آتش‌سوزی‌ها در مناطق طبیعی در سال جاری ابراز نگرانی کرد و افزود: همشهریان در هنگام حضور در زیستگاه‌ها و مناطق طبیعی، باید مسائل ایمنی در برپایی آتش را به‌شدت رعایت کرده و از رها کردن زباله‌های خود در مناطق جداً اجتناب کنند.

او در پایان تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی در مناطق طبیعی و بروز تخلف‌های زیست‌محیطی می‌توانند با اداره کل حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با شماره‌های ۳۲۶۰۲۹۸۱ و ۱۵۰۴ تماس حاصل نمایند.

منطقه حفاظت‌شده پلنگ دره با وسعتی بالغ‌بر ۳۱ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع‌شده و با میانگین ارتفاع یک هزار و ۹۵۰ متر از سطح دریا، دارای میزان بارندگی بالاتر نسبت به سایر نقاط استان و تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و مناسب است. این منطقه در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهرستان قم واقع‌شده است که ۴۲۰ گونه گیاهی در قالب ۸۰ تیره در این منطقه شناسایی‌شده است؛ پلنگ دره از سال ۱۳۷۵ به‌عنوان منطقه شکارممنوع و در سال ۱۳۸۸ در لیست مناطق حفاظت‌شده کشور قرار گرفت.

منطقه پلنگ دره از زیستگاه‌های انواع وحوش ازجمله پلنگ بوده و نام و شهرت خود را از این حیوان گرفته است، به همین جهت از دیرباز موردتوجه شکارچیان بوده است. هم‌اکنون ۲۱ گونه پستاندار، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه گزارش‌شده؛ خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار ازجمله پستانداران این منطقه می‌باشد.

واحد غیرمجاز سرب در قم پلمب شد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قم نیز گفت: یک واحد غیرمجاز سرب که بدون هیچ‌گونه مجوزی در جاده کاشان فعالیت می‌کرد، پس از شناسایی و با حکم قضایی پلمب شد.

اسماعیل احمدیزاده اظهار داشت: در گشت و پایش شبانه کارشناسان این اداره کل در جاده کاشان، یک واحد غیرمجاز سرب شناسایی و بلافاصله مورد بازرسی قرار گرفت.

او افزود: پس از احراز تخلف‌های این واحد صنعتی، اقدام‌های قانونی لازم برای جلوگیری از فعالیت آن به‌سرعت انجام شد و در کمتر از یک هفته، با اخذ دستور قضایی و با حضور نیروی انتظامی، همه تجهیزات خط تولید پلمب شد.

او بابیان این‌که در سه‌ماهه نخست سال جاری، بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی مورد کنترل و بازرسی قرارگرفته، تصریح کرد: در بازرسی از واحد‌های صنعتی معمولا میزان آلایندگی خروجی دودکش‌ها و فاضلاب آن‌ها اندازه‌گیری شده و درصورتی‌که بالاتر از حد استاندارد باشد، اخطاریه لازم صادر می‌شود.

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار