حسینی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

نام قالیباف، فتاح و جلیلی برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح است/ اتوبوس اصلاح‌طلبان با شیوه‌ رانندگی فعلی راه به جایی نخواهد برد

نام قالیباف، فتاح، جلیلی و بذرپاش برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح است

فعال اصولگرا نام قالیباف، مهندس فتاح و سعید جلیلی و نام جوان‌تر‌هایی مثل مهرداد بذرپاش را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ محتمل می داند.


حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه تورانلو؛ با اینکه هنوز حدود یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ زمان باقی مانده، اما گمانه زنی‌ها درباره این رقابت از الان شروع شده و سوالاتی نظیر اینکه چه جناحی شانس بیشتری برای رقابت دارد و نام چه افرادی مطرح است امروز بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها افتاده است.

از همین رو به سراغ یکی از شخصیت‌های سیاسی رفتیم تا درباره اما و اگرها و احتمالا این انتخابات از او بیشتر بپرسیم.

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نماینده ادوار مجلس شورای و دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران  اسلامی شخصیتی بود که به سراغش رفتیم تا در این باره بیشتر از او بپرسیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: با عرض سلام و احترام؛ ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید. آقای حسینی می‌خواستم بپرسم با توجه به اقبال کم مردم در انتخابات مجلس نسبت به اصلاح طلبان آیا این روند در انتخابات ۱۴۰۰ هم تکرار خواهد شد و شانس اصلاحات کم خواهد بود؟

حسینی : باسلام؛ حقیقت این است که ملت ایران در مقاطع مختلفِ انقلاب، مدیریت ناکارآمد، کم‌کار و پرادعای اصلاح‌طلبان از جمله در شورای اول شهر تهران، مجلس ششم و اخیرا ۷ سال دولت یازدهم و دوازدهم، شورای شهر تهران و لیست امید مجلس دهم را تجربه کرده‌اند. اگر گذشته را هم فراموش کرده باشند مشکلات معیشتی و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور در سال‌های اخیر را با پوست و گوشت و استخوان درک کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که اصلاح‌طلبان بیش از آن که در صدد خدمت به مردم و برطرف کردن مشکلات باشند دنبال سیاسی‌کاری و منافع باندی و گروهی و باختن به اروپا و آمریکا و امتیاز یک‌طرفه دادن به غربی‌ها هستند.

البته با بهره‌گیری از جنگ روانی و رسانه‌ای که در آن استاد و متبحر هستند و تخریب رقیب و دادن وعد‌ه های رنگارنگ، در مقاطع گوناگون توانسته‌اند افکار عمومی را مجذوب خود کنند، اما حالا برای بیشتر مردم و حتی طرفداران چشم و گوش بسته آنان معلوم شده که اندکی از شعار‌های بسیارشان هم تحقق پیدا نکرده است، بر این اساس در حال حاضر به طور بی‌سابقه اصلاح‌طلبان با کم ترین اقبال مردمی مواجه هستند، به گونه‌ای که کم تر از ۲۰ نفر از آنان به مجلس یازدهم راه یافتند و با ضعف عملکرد دولت فعلی که مورد حمایت آنان بوده، بعید است در یک سال باقی‌مانده شق القمری صورت گیرد و شرایط بهبود پیدا کند؛ بلکه متاسفانه روز به روز وضع زندگی مردم دشوارتر می‌شود و روز شماری می‌کنند که این یک سال هم زودتر تمام شود تا مدیران مردمی، انقلابی، پر تلاش و دلسوز بر سر کار آیند و تحول و فرجی در زندگی آنان صورت گیرد.


بیشتر بخوانید:


با ورود رئیسی به قوه قضائیه تحول چشمگیری در آن به وجود آمد

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر مجلس یازدهم عملکرد مناسبی نداشته باشد چطور؟  آیا ممکن است مردم به سمت اصلاحات متمایل شوند ؟

حسینی: بعد از قوه قضائیه که با ریاست آقای رئیسی تحول چشمگیری در آن بوجود آمد و موجب امیدواری مردم شد، حال همه منتظرند که قوه مقننه نیز گام‌های مثبت و بلندی بردارد و دولت را وادار به تحرک و اهتمام بیشتر برای حل گرفتاری‌های مردم بکند، البته عموما مردم می‌دانند که اجرا به عهده نمایندگان نیست و اقدامات اساسی زمانی صورت می‌گیرد که دولتمردان با روحیه انقلابی و مدیریت جهادی در کنار مجلس و دستگاه قضائی باشند، اما به هر حال توقع دارند نمایندگان نهایت تلاش خود را برای نتیجه گیری هر چه بیشتر به کار گیرند که اگر این جدیت را مشاهده کنند، میزان رضایت آنان افزون خواهد شد.

بر این مبنا هم مشارکت بالایی در انتخابات خواهند داشت و هم با خیال راحت به گزینه نیرو‌های انقلاب رای خواهند داد و البته اگر نمایندگان به امور کم اهمیت، روزمره و حاشیه‌ای بپردازند و منافع شخصی و گروهی را بر مصالح ملی ترجیح بدهند، طبیعی است که بخشی از جامعه دلسرد شده و چه بسا در انتخابات شرکت نکنند و یا به گزینه اصولگرایان رای ندهند.

اتوبوس اصلاح‌طلبان با شیوه‌ رانندگی کنونی راه به جایی نخواهد برد

باشگاه خبرنگاران جوان : از نظر شما اصلاح طلبان باید چه اقداماتی را انجام دهند که شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات داشته باشد؟

حسینی: اتوبوس اصلاح‌طلبان با شیوه‌ رانندگی و دست فرمان فعلی، راه به جایی نخواهد برد، در این مقطع جریان اصلاحات نیازمند آسیب‌شناسی واقعی و تصحیح خطاها است، در این جا از باب نمونه به سه مورد اشاره می‌کنم، مهم ترین مسئله رفتار و گفتار صادقانه با مردم است، شاید در کوتاه مدت بتوان با حرف های زیبا، افکار عمومی را مهندسی و معطوف به خود کرد؛ اما پس از مدتی حقایق آشکار و به زیان کسانی می‌شود که در تعامل با جامعه یک رنگ و صادق نبوده‌اند.

نکته دیگر در نوع نگاه به مسائل کلان سیاست خارجی، داخلی، اقتصاد و فرهنگ است که در ۴ دهه گذشته شاهد، استحاله تدریجی در طرز اندیشه و نوع سلوک غالب در جماعت اصلاح طلب بوده‌ایم، به جای خودباوری و اتکاء به نیروها و توانمندی های داخلی، چشم به پنجره غرب دوخته‌اند و منفعلانه و ملتمسانه از نظام سلطه تمنای مساعدت کرده‌اند، حال که با پاسخ ردّ غرب مواجه شده‌اند لااقل تجدید نظر نمایند و راهی را که غلط طی شده، تصحیح کنند و سومین نکته، مرز‌بندی با دشمنان کینه‌توز ایران اسلامی است که می‌تواند امید خدمت به مردم را احیا کند.


بیشتر بخوانید:


نام قالیباف، مهندس فتاح ، جلیلی و بذرپاش برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مطرح است

باشگاه خبرنگاران جوان : به نظر شما در بین اصولگراها نام چه افرادی برای ریاست جمهوری آینده مطرح است؟

حسینی:  تاکنون همه نگاه‌ها به سمت مجلس بوده که چه کسانی انتخاب می‌شوند و ترکیب هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها به چه صورت خواهد شد و مجالی برای بحث جدی در مورد انتخابات ریاست جمهوری و گزینه‌ها مطرح نشده و ساز و کار رسیدن به گزینه واحد هم مشخص نشده است، صرفا برخی گمانه زنی‌ها، پیش بینی‌ها و تحلیل‌های فردی مطرح و نام‌هایی ذکر شده است که غالبا همان چهره‌های شناخته شده قبلی هستند، مانند دکتر قالیباف، مهندس فتاح و جلیلی، و نام جوان‌تر‌هایی مثل بذرپاش هم هر از چندی شنیده می‌شود، علی القاعده در مورد ۲ نفر اول که خود رئیس قوه هستند، این احتمال ضعیف است، مگر ضرورت خاصی ایجاب کند که وارد صحنه رقابت شوند، به هر حال باید کمی صبر کرد تا آرایش کاندیدا‌ها و حامیان آنان شکل بگیرد.

بعید است ظرف یک سال رویکرد مردم تغییر کند

باشگاه خبرنگاران جوان : این صحبت که گفته می‌شود چون مجلس یازدهم غالبا اصولگرا هستند احتمالا دولت هم اصولگرا خواهد بود، چقدر صحیح است و آیا این موضوع سابقه دارد؟

حسینی: بله حرف درستی است، چون بر اساس تجربه گذشته بعید است ظرف یک سال رویکرد مردم تغییر کند، به ویژه اینکه مردم معمولا علاقه‌ای به تنش‌های داخلی و اصطکاک بین قوا ندارند و انتخاب خود را به گونه‌ای انجام می‌دهند که دست اندرکاران امور، با همگرایی بیشتر برای بهبود شرایط زندگی مردم و پیشرفت کشور تلاش کنند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
ببینیم در مجلس چه گلی میزنه . قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ایـرانـی وطـن پـرست
۱۶:۵۹ ۱۶ تير ۱۳۹۹
اصـلـاح طـلـب اصـولـگـرا دیـگـه تـمـومـه مـاجـرا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۶ تير ۱۳۹۹
اتوبوس اصولگرایان راه به کجا برده تا حالا؟ هیچکدومشون تا الان برای وضع بد اقتصادی ملت کاری نکردن، امورات دست هر کدومشون بوده قیمت مسکن و تورم فقط بالا رفته
Germany
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۶ تير ۱۳۹۹
اگه قالیبافت رییس جمهور بشه رییس مجلس که باشه؟
بازهم رییس های چند شغله؟؟؟
آخرین اخبار