شاکری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

سوت‌زنی طرحی برای تشویق مردم به منظور جلوگیری از فساد/ اگر قانون بد اجرا ‌شود، همه از آن زده می‌شوند

نماینده مردم تهران طرح حمایت مالی از افشاگران فساد را تشویقی برای دیگران به منظور جلوگیری از فساد دانست.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح جزئیات طرح حمایت مالی از افشاگران فساد، گفت: فسادستیزی یکی از موضوعاتی است که سعی کردیم در این مجلس به آن رسیدگی کنیم، یکی از مظاهر فسادستیزی تشویق مردم برای نقش داشتن در مبارزه با فساد است، لذا این طرح ارائه شد تا مردم هنگام مشاهده فساد؛ دیگران را خبردار کنند.

او افزود: به «طرح حمایت مالی از افشاگران فساد» اصطلاحا «سوت زنی» می‌گویند، چراکه  در گذشته پلیس‌ها سوت در دست داشتند و هنگام مشاهده خطا و خلاف؛  از آن برای خبردار کردن همکاران خود استفاده می کردند.

شاکری تصریح کرد: در طرح سوت زنی  با استناد به بندی از قانون مجازات اسلامی اگر کسی از فسادی افشاگری کرد، متناسب با آن فساد از او حمایت مالی شود و درصدی از آن فسادی را که  رو به رویش گرفته شد به فرد افشا کننده پرداخت شود و تشویقی برای دیگران باشد تا جلوی فساد گرفته شود.


بیشتر بخوانید:طرح سوت‌زنی با بیش از ۱۵۰ امضا به هیئت رئیسه مجلس رسید


نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه در دوره‌های قبلی مجلس هم طرحی مانند سوت زنی ارائه شد اما عملیاتی نشد، گفت: این موضوع به رویکرد مجالس برمی گردد و ما در این مجلس به دقت پیگیر عملی شدن آن هستیم، همچنین  نظارت بر قوانین هم بسیار حائز اهمیت است، لذا اگر طرحی تصویب شود و بر آن نظارت نشود به سرانجام رسیدن آن مشخص نیست مانند قانون زمین و مسکن که ۵ سال متوقف بود.

او افزود: اگر در اجرایی شدن موضوعی قانون را ۳۰ درصد در نظر بگیریم، ۷۰ درصد باقی مانده آن نظارت و پیگیری است، چراکه با نظارت بر قانون اتفاق مورد نظر می افتد، بنابراین نظارت تخصصی  باید وجود داشته باشد و اطمینان خاطر پیدا کنیم که قانون خوب اجرا می‌شود، البته گاهی اوقات قانون بد اجرا می‌شود و همه از آن زده می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۳:۰۶ ۱۲ تير ۱۳۹۹
اگه طرح سوت زنی اجرا بشه تمام فساد از ریشه کنده میشه فکر نکنم بعضی ها بذارند چون دست تمامی اختلاس گران بسته میشه
Germany
فریدون
۱۸:۳۶ ۰۲ تير ۱۳۹۹
با سلام
طرحی قبلاً وجود داشت که خیلی از بازنشستگان دولتی بعنوان بازرس افتخاری تعزیرات کمک حال نظارت بر قیمت ها بودند و بخوبی جواب می داد. ای کاش باز هم از افراد بازنشسته برای کنترل بازارها استفاده می شد.
با تشکر و قدردانی
آخرین اخبار