پلاک‌گذاری منازل معطل توافق شهرداری و پست

طرح تجمیع پلاک و کد پستی منازل در مشهد پس از یک دهه انتظار، معطل توافق مالی شهرداری مشهد و اداره کل پست خراسان رضوی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با وجود کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی در کشور تعلل در اجرای برخی طرح‌های عمرانی و اقتصادی دور از انتظار نیست، اما تاخیر ۱۰ ساله در اجرای طرح‌های کلان و ملی دستگاه‌ها که بودجه آن هم به صورت همیاری از مردم تامین خواهد شد، قابل قبول نیست.
 
طرح تجمیع پلاک و کدپستی منازل به عنوان یکی از طرح‌های زیرساختی و مرتبط با اقتصاد مقاومتی در اداره پست و حوزه ارتباطات چند سالی است در بسیاری از شهر‌های کوچک و بزرگ کشور به سرانجام رسیده است، اما این طرح ملی در مشهد تاخیر بسیار پیدا کرده و اگر این روند همچنان ادامه یابد می‌توان از آن به عنوان یکی از ناکامی‌های عمرانی در تاریخ معاصر کشور یاد کرد.

عمده‌ترین مشکل پلاک‌های منازل مشهد فقدان آن‌ها در برخی محلات و یا فرسوده بودن پلاک‌های منازل است از طرفی تجمیع کد پستی و پلاک موجب می‌شود نامه رسان، نهاد‌های انتظامی و خدمات رسان در تعیین آدرس دقیق اماکن با مشکل کمتری مواجه شوند و از برخی اشتباهات ناخواسته در رساندن اقلام پستی، نامه‌ها و ابلاغیه‌ها جلوگیری شود.

به روایت مدیران شهرداری مشهد قدمت ساماندهی پلاک منازل و اصلاح نام‌ها و پلاک‌ها در این کلانشهر به سومین دوره شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری مهندس پژمان در سال‌های ۸۹ و ۹۰ بازمی‌گردد.

پلاک‌گذاری‌ها در شورای اسلامی سوم تصویب و قرار شد اداره کل پست اجرای کار را بر عهده گیرد که این طرح در شورای چهارم متوقف شد و دوباره در شورای پنجم قرار شد با تلفیق کد پستی، شماره پلاک و کد نوسازی، پلاک جدید تهیه و توسط پست نصب آن‌ها در منازل اجرا شود.


بیشتر بخوانید: امضای تفاهم نامه پلاک کوبی روستاهای خراسان رضوی

در این راستا ارائه و تحویل نقشه بلوک‌های شهری با تعیین کد جی. نف این اماکن توسط اداره کل پست خراسان رضوی در اسفند ماه سال ۹۷ انجام شد، اما توافق نهایی برای اجرای کار توسط شهرداری یا شرکت پست صورت نگرفت.

روایت اداره کل پست

مدیر کل وقت پست خراسان رضوی در سال ۱۳۹۶ طی مصاحبه‌ای به توافق آن اداره کل و شهرداری مشهد برای اجرای طرح تجمیع پلاک منازل و کد پستی در این شهر از ابتدای همان سال خبر داده بود با این حال پس از گذشت سه سال هنوز از تجمیع یا اصلاح و ساماندهی این پلاک‌ها خبری نیست.

او افزود: علاوه بر ساماندهی پلاک‌های شهری براساس استاندارد‌های تعیین شده، یکسان سازی تابلو‌های معابر مشهد توسط اداره پست صورت می‌گیرد که در مجموع اجرای این طرح یک سال به طول می‌انجامد.

مدیر کل وقت پست خراسان رضوی ادامه داد: این طرح که شامل تمام تابلو‌های معابر، میادین و بولوار‌های شهر مشهد می‌شود در اجرای پروژه ملی GNAF "یکسان و استانداردسازی آدرس‌ها" انجام می‌شود.


 امضای تفاهمنامه مشترک با شهرداری

 
سید احمد موسوی مدیر کل فعلی پست خراسان رضوی در خصوص تجمیع کد پستی و پلاک منازل گفت: طی توافق اولیه با شهرداری مشهد و با تاکید شهردار مقرر شده است نصب پلاک آبی جدید توسط پیمانکاران شهرداری انجام شود، در این راستا تمام دیتا و اطلاعات آماده است و شهرداری باید تفاهمنامه‌ای را در این ارتباط امضا کند تا کدپستی و پلاک در منازل نصب شود.

او افزود: با انعقاد این تفاهمنامه پولی به ما داده نخواهد شد، اما در مقابل ارائه اطلاعات کدپستی، شهرداری باید حداقل هزینه را پرداخت کند، لازم به ذکر است شهرداری و پیمانکار مربوطه برای نصب پلاک‌ها هزینه‌ای از مردم می‌گیرند لذا هزینه اطلاعات کدپستی منازل در این قالب قابل دریافت است.

مدیر کل فعلی پست خراسان رضوی ادامه داد: البته اداره کل پست خراسان رضوی طی مکاتبه با تهران اعلام نموده "حتیالامکان موافقت شود ارائه اطلاعات به شهرداری مشهد رایگان انجام گردد" که اگر با این درخواست موافقت نشود امیدواریم با رقم حداقلی مانند پنج هزار ریال برای ارائه هر کد پستی موافقت صورت گیرد.


خبری از تفاهمنامه نیست


ناهید فربدنیا رئیس اداره نامگذاری معابر و تابلونویسی شهرداری مشهد گفت: این اداره به درخواست‌های مردم در خصوص پلاک‌های کنونی شهری پاسخ می‌دهد و مشکلات مردم را رفع می‌کند.

او افزود: هم اکنون ثبت پلاک‌های شهری طبق دستورالعمل نصب پلاک مصوب شورای اسلامی سوم شهر مشهد انجام می‌شود و در این راستا طی سه ماه نخست امسال دستکم چهار هزار پلاک برای اماکن مسکونی و تجاری در این کلانشهر اصلاح و نصب شده است.

 رئیس اداره نامگذاری معابر و تابلونویسی شهرداری مشهد ادامه داد: بیشتر پلاک‌های نصب شده در مناطق ۲ تا پنج شهرداری مشهد بوده و شهروندان می‌توانند درخواست‌های خود برای نصب و اصلاح پلاک منازل را از طریق سامانه ۱۳۷ اعلام کنند.

فربدنیا بیان کرد: علاوه بر پاسخگویی به مشکلات مردم در خصوص پلاک‌ها گاهی پلاک منازل از بین رفته یا می‌افتد و از طرفی حتی در مواردی کوچه‌هایی را شاهد بودیم که هیچ منزلی در آن شماره پلاک نداشت.

او با ابراز بی‌اطلاعی از رایزنی برای انعقاد تفاهمنامه بین شهرداری مشهد و اداره کل پست خراسان رضوی تصریح کرد: مقرر شده است در آینده معاونت شهرسازی شهرداری مشهد پس از اتمام فعالیت ساختمانی و ارائه گواهی پایانکار علاوه بر کد نوسازی کدپستی منازل را نیز به مالکان ارائه دهد.

فرایندی که موجب ایجاد و نگهداری یک نشانی رسمی و استاندارد جهانی برای نشانی‌های پستی در حال استفاده شود "جی. نف" نامیده می‌شود که مخفف عبارت 'Geocoded national address file' است.

خراسان رضوی دارای سه میلیون و ۷۸۴ هزار مکان و کد پستی است که ۲ میلیون و ۸۷۸ هزار فقره آن در شهر‌ها و بقیه در روستا‌های این استان قرار دارد.

بیش از نیمی از جمعیت این استان در مشهد ساکن هستند.
 
منبع:ایرنا
 
انتهای پیام//ف.ک
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.