مشاوران پلیس و لزوم آموزش مهارت‌های ارتباطی

استاد و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر آموزش مهارت‌های ارتباطی و مدیریت تعارض زوجین از سوی مشاوران کلانتری‌ها و مراکز مشاوره و مددکاری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،پلیس نوذر نخعی، استاد و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کارگاه آموزشی ویژه مشاوران پلیس استان کرمان که با موضوع روابط  فرا زناشویی که به همت مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی کرمان برگزار شد، بر تربیت والدین نسبت به دوران کودکی فرزند خود و نقش آن در پیشگیری از آسیب‌های دوران نوجوانی و جوانی تاکید کرد و گفت: والدین بایستی از کودکی فرهنگ پوشش، آداب و رسوم، توصیه‌های دینی، محبت و تربیت در ابعاد مختلف را به خوبی انجام دهند تا در بزرگسالی دچار مشکلات اجتماعی نشوند.

او با اشاره به اینکه تمام مشکلات رفتاری، اخلاقی و اجتماعی امروز افراد جامعه ما ریشه در دوران کودکی دارد، افزود: متاسفانه یکی از مشکلاتی که امروزه در جامعه افزایش پیداکرده و کانون خانواده‌ها را متزلزل و سست کرده و سبب افزایش طلاق شده است، بی وفایی یا روابط فرا زناشویی است. 

نخعی تصریح کرد: در بحث روابط فرا زناشویی، عوامل مختلفی از جمله فردی، محیطی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر، اینستاگرام را خطرناک‌ترین شبکه اجتماعی در برهم زدن کانون گرم خانواده‌ها عنوان و بیان کرد: ماهواره، شبکه‌های اجتماعی، دوری زن و شوهر از یکدیگر و محیط کار به عنوان  عوامل خطر هستند.

او باور‌های مذهبی، قومیت، مدرنیته و فردگرایی و شرایط اقتصادی را از جمله سیستم کلان و عوامل فرهنگی در بحث زندگی زوجین و بی وفایی زناشویی دانست.

نخعی با بیان اینکه وضعیت کنونی از جمع گرایی به فرد گرایی تبدیل شده است، گفت: یکی از دلایل خودخواهی فرزندان نسل امروز، همین است که "من" بیشتر برجسته شده و همیشه می‌گویند "من" و این مشکل حاصل تربیت اشتباه والدین در دوران کودکی است.

او افزود: فرزندان باید از نظر عاطفی و محبت سیر باشند، به طبیعت بیشتر بروند و عزت نفس آن‌ها در کودکی پر شده باشد تا در بزرگسالی به دلیل کمبود عزت نفس دنبال کار‌های نمایشی و ... نباشند.

این استاد پزشکی اجتماعی، بی وفایی زناشویی را یک پدیده اجتماعی دانست و تصریح کرد: بایستی مناطق خطر از جمله محیط کار و اینترنت شناسایی و باور‌های منفی درست شود.

او بیان داشت: پرهیز از مخفی کاری، تامین نیاز‌های عاطفی و جنسی زوجین و... از جمله مواردی است که سبب پیشگیری از این مشکل در سطح جامعه می شود. 

نخعی، پرهیز از موقعیت‌های اغواکننده، فکر کردن به عواقب کار، پرهیز از دیدن فیلم و عکس‌های مستهجن، استفاده با احتیاط از شبکه‌های اجتماعی و دقت در انتخاب دوستان و معاشرت ها، مراقبت از چشم و نگاه‌ها را از راه‌های مقابله با فریب جنسی برشمرد. 

او گفت: در مجموع، روابط جنسی در آقایان و روابط عاطفی جنسی در خانم‌ها اهمیت دارد.

نخعی، ازدواج در سن پایین، اعتیاد، اختلالات روانی، آموزش ندیدن مهارت‌های زندگی، عوامل اجتماعی کلان و... را از دیگر عوامل انحطاط و نابودی زندگی زوجین عنوان کرد.

او بر آموزش مهارت‌های ارتباطی و عشق ورزی زناشویی و مدیریت تعارض تاکید و دوران کودکی را بسیار مهم دانست.

مصالحه ۷۵ درصدی پرونده‌ها در کلانتری

کوروش احمد یوسفی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان نیز گفت: سال گذشته ۷هزار پرونده باتلاش مشاوران و و مددکاران در کلانتری‌ها مصالحه و از ورود آن‌ها به مراجع قضایی جلوگیری شد.

او با اعلام اینکه حضور دوایر مشاوره و مددکاری در هر کلانتری، نقش موثری در سطح حوزه استحفاظی و کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش پرونده‌ها به مراجع قضایی دارند، افزود: روانشناس و مشاور خوب بایستی مبتنی بر شواهد، رفتار و به عنوان یک پژوهشگر بتواند فرضیه سازی و مدلسازی کند تا نسبت به اثبات یا رد فرضیه بتواند به یک تصمیم یا راهکار خوب برسد.

احمد یوسفی با تاکید بر افزایش و به روز کردن علم مشاوران و روانشناسان تصریح کرد: هر مشاور دارای ویژگی‌هایی است که بایستی به همه آن‌ها اشراف داشته باشد.

او با اشاره به اینکه یک مشاور خوب باید شنونده خوبی باشد، بیان داشت: در حقیقت یک مشاور باید به اندازه کافی به صحبت‌های مراجعه‌کننده گوش کند و نباید از شنیدن مشکلات و احساسات مددجوی خود خسته شود و با شنیدن موضوعات مطرح شده، لابه‌لای خطوط را بخواند و به مشکل اصلی پی برده و راه حلی مطابق با آن ارائه دهد.

احمد یوسفی صبر و تحمل و دلسوز بودن را از ویژگی‌های یک مشاور خوب دانست و گفت: مشاور خوب معمولا به احساسات دیگران بی تفاوت نیست و با مراجعان با محبت و صبوری رفتار می کند.

او بی‌طرف بودن، با اعتماد و با اخلاق و مشوق بودن را نیز از دیگر ویژگی‌های یک مشاور خوب دانست.

معاون اجتماعی پلیس کرمان، مهارت‌های ارتباطی و کلامی قدرتمند را یکی از مهم ترین خصوصیات اصلی مشاور دانست و افزود: ارتقای سطح علم و دانش، بهداشت روان، مدیریت و اشراف تخصصی بر حوزه استحفاظی کلانتری و رییس کلانتری در حیطه کاری خود بخشی از مهم ترین اقدامات مشاوران است.

او بر مسئول سازی و همراه سازی سازمان‌ها و نهاد‌ها تاکید کرد و خطاب به مشاوران کلانتری‌ها گفت: روحیه مطالبه گری داشته باشید و افراد آسیب دیده یا در معرض آسیب را شناسایی و در دستور کار قرار دهید.

احمدیوسفی افزود: شناسایی ریشه‌ها و زمینه‌های نابهنجار، بزهکاری ها، تلاش برای از بین بردن بستر‌های معضلات اجتماعی و پیشگیری از آن‌ها و کمک به گسترش فرهنگ مشاوره از دیگر اهداف ما است.

او با اشاره به مصالحه ۷۵ درصدی پرونده‌ها در کلانتری و کاهش دادرسی‌ها تصریح کرد: اقدامات تاثیرگذار مشاوران در بحث مسئله یابی، مسئول سازی و همراه سازی سایر مسئولان و پیشگیری اجتماعی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون اجتماعی پلیس کرمان با تاکید بر آموزش همگانی متناسب با حوزه اجتماعی هر کلانتری بیان داشت: مشاوران کلانتری بایستی با تهیه بانک و برآورد اطلاعاتی از فرصت ها، تهدیدها و آسیب‌های حوزه استحفاظی بتوانند با تصمیم گیری صحیح نقش موثری داشته باشند.

سرهنگ مهدیه کارگر، رییس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان هم در این کارگاه گفت: با حضور مشاوران و مددکاران در هر کلانتری می‌توان گام‌های موثری به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی در هر حوزه استحفاظی برداشت و از سطح خرد تا سطح کلان این اقدامات موثر را فراگیر کرد.

او افزود: مشاوران و مددکاران فرماندهی انتظامی کرمان در طول سال بایستی برای جوامع هدف، کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌ای برگزار کنند تا ضمن آموزش همگانی به نوبه خود سبب کاهش پرونده‌های ارجاعی به مراجع قضایی شوند.

سرهنگ کارگر افزود: علاوه بر حضور مشاوران و مددکاران در اداره مشاوره مرکز استان، مددکاران و مشاوران در کلانتری‌ها نیز برای پیگیری مشکلات مردم و نقش آن‌ها در روند پرونده‌ها حضور پررنگ دارند و خدمات رایگان ارائه می‌دهند.

او مشاوران و روانشناسان را ستون محکم اعتماد و امنیت برای مراجعان دانست و تاکید کرد: امروزه آسیب‌های اجتماعی در جامعه به نحوی است که زندگی افراد را تحت الشعاع قرار داده اند و بر این اساس، روانشناسان و مددکاران باید با عشق و صداقت در رفتار، علم و تخصص خیرخواه مردم باشند و اعتماد را در مراجعان افزایش دهند.

رییس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان بیان کرد: مشاوران در سطح حوزه کلانتری‌ها باید خرده فرهنگ‌ها و آسیب‌ها را شناسایی و متناسب با آن‌ها جلسات آموزش همگانی را برگزار کنند.

او تصریح کرد: مهارت‌های زندگی، آسیب‌های اجتماعی، کنترل خشم، فضای مجازی، آسیب‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، مهارت‌های ارتباطی، خودمراقبتی، فرزند پروری و حجاب و عفاف از جمله موضوع‌های مرتبط با آموزش همگانی هستند که نیازمند توجه بیشترند. 

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار