تولید رادیودارو‌ها برای درمان انواع سرطان‌ها‌

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با تأکید بر اینکه بخشی از رادیودارو‌ها توسط این سازمان تولید می‌شود گفت: واحد پرتودهی و راکتور تولید رادیو ایزوتوپ‌ها در گیلان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، عبدلله صولت‌ثنا معاون سازمان انرژی اتمی ایران صبح امروز در جمع خبرنگاران راه‌اندازی واحد پرتودهی و راکتور تولید رادیو ایزوتوپ‌ها در گیلان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه بخشی از رادیوداروها توسط سازمان انرژی اتمی تولید می‌شود اظهار داشت: فناوری‌های انرژی هسته‌ای برای یک کشور و مردم آن تولید ثروت می‌کند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در بحث انرژی اتمی را از سه منظر مورد بحث و بررسی قرار داد و عنوان کرد: انرژی و نیروگاه‌های هسته‌ای، تولید سوخت هسته‌ای، کاربرد‌های مختلف در بخش کشاورزی، صنعت، بهداشت و درمان، محیط‌زیست و گمرکات از مواردی است که انرژی اتمی به آن‌ها ورود می‌کند.

صولت‌ثنا استریل کردن ماسک، دستکش و گان پزشکی با استفاده از اشعه گاما و میکروب‌زدایی محصولات کشاورزی و باغی با پرتو‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد خرمای کشور به علت ضعف در سیستم نگهداری از بین می‌رود در حالی‌که با یک پرتودهی کوچک می‌توانیم از فساد آن جلوگیری کنیم.

او تنها ۵۰ درصد کاربرد انرژی هسته‌ای را مسائلی مانند سوخت و نیروگاه هسته‌ای دانست و با بیان اینکه مابقی کاربرد‌های این انرژی در حوزه بهداشت و درمان، صنعت، کشاورزی، حفظ محیط زیست، امنیت غذایی است افزود: شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها قصد دارد بخش‌های مختلفی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را با هم تجمیع کند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران یکی دیگر از کاربرد‌های مهم انرژی هسته‌ای را استفاده از آن به عنوان پرتو در امور گمرکی اعلام کرد و در تشریح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: با استفاده از پرتواسکن‌ها محتوای داخل تریلی‌ها اسکن می‌شود بنابراین با این فناوری امور گمرکی با سهولت و دقت بسیار بیشتری قابل رصد و پیگیری است.

او یکی از دیگر از کاربرد‌های انرژی هسته را تولید رادیوداروها، درمان انواع سرطان‌ها و طولانی کردن زمان فساد مواد غذایی دانست و ابراز داشت: در حال حاضر پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای مستقر در سازمان انرژی اتمی اقداماتی در زمینه ارقام برنج در حوزه مبارزه با آفات با استفاده از پرتو‌ها انجام داده است.

صولت‌ثنا از دیگر اقدامات پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران را استفاده از پرتو در شیر دام، تک جنس کردن گونه‌های مختلف ماهی، عقیم‌سازی جنس نر آفاتی همچون مگس مدیترانه و سایر موارد اعلام کرد و گفت: با تولید و رهاسازی حشرات عقیم‌شده می‌توان از آفتی شدن محصولاتی مانند زیتون جلوگیری کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه پرتوافکنی با تراریخته تفاوت دارد یکی از این تفاوت‌ها را در حوزه مسائل مربوط به ژنتیک دانست و اظهار داشت: در پرتو‌دهی به یک میزان مشخص عمل تابش پرتو انجام می‌شود تا ضمن حفظ خاصیت مواد جهشی نیز در آن‌ها ایجاد نشود.

صولت‌ثنا با اشاره به اینکه در حال حاضر بخشی از رادیوداور‌ها توسط سازمان انرژی اتمی تولید می‌شود خاطرنشان کرد: تنها یک راکتور فعال در استان تهران وجود دارد و ما برای تولید رادیودارو‌ها و رادیو ایزوتوپ‌ها نیازمند راکتور هستیم از طرفی باید زمینه به شکلی فراهم شود تا بتوانیم به سمت تولید تجهیزات تخصصی حرکت کنیم.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.