گام بلند کارخانه ذوب خاتون آباد شهربابک در تحقق جهش تولید

کارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابک می‌تواند گامی موثر به سمت تحقق جهش تولید ، توسعه تولید کالا‌های غیرنفتی و ارتقا وضعیت اقتصاد کشور در زمان تحریم‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، با نامگذاری امسال به نام جهش تولید، تمامی تلاش، برنامه‌ریزی و فعالیت‌های بخش دولتی و خصوصی کشور و استان کرمان نیز در همین راستا بنا شده است.

دولت سرمایه‌های زیادی از جمله معادن بزرگ نفت و گاز، جنگل‌ها، مرتع و زمین‌های فراوان و ثروت‌های زیادی دارد و یکی از این ثروت‌ها معادن است که اگر این ثروت در مسیر درست قرار گیرد و تکنولوژی نیز پیشرفته باشد به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند.

توسعه معادن با برنامه‌ریزی دولت و بخش خصوصی به سمت صنایع پاک هدایت شده و اثرات مخرب تولید معادن و صنایع معدنی را نیز در شهربابک کاهش داده و تا حدودی موجب رضایتمندی جامعه شده است.

طرح‌های توسعه مس شهربابک شامل کارخانه اسید سولفوریک خاتون‌آباد، کارخانه اکسیژن خاتون‌آباد، انبار کنستانتره جدید اردیبهشت سال جاری با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس در استان کرمان به بهره برداری رسید و ارزش آن در مجموع چهار هزار میلیارد تومان برآورد شده است که برای ۲۴۸ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

کارخانه مس

رامین طبسی نژاد مدیر امور پالایشگاه خاتون‌آباد گفت: وجود ظرفیت ۲۰۰ هزار تنی تصفیه مس و تولید کاتد مس با بالاترین سطح خلوص و مطابق با استاندارد‌های جهانی نظیر ASTM B۱۱۵ و وجود ظرفیت ۸۰۰ تنی تولید کنسانتره فلزات گران‌بهای محتوی طلا، نقره، سلنیوم، پالادیوم و پلاتین از جمله ظرفیت‌های کارخانه ذوب خاتون‌آباد است.

او به حضور کارکنان جوان و متخصص برای تولید در بالاترین میزان کمی و کیفی کارخانه ذوب و پالایش خاتون آباد اشاره کرد و افزود: در قیمت تمام شده و بهای تصفیه مس آندی در سطح جهانی و همچنین در شاخص بهره‌وری؛ تولید به ازای هر نفر تا سطح ۹۰۰ تن در سال امکان رقابت داریم.

طبسی نژاد با بیان این‌که در این مجتمع، از پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات و تجهیزات پالایشگاهی استفاده می‌کنیم، اظهار داشت: بومی‌سازی گسترده مواد و قطعات و همچنین نداشتن وابستگی به خارج در تامین ملزومات تولید از جمله اقدامات انجام شده است.

او از اقدامات کارخانه ذوب و پالایش خاتون آباد در عملی سازی شعار جهش تولید یاد کرد و بیان داشت: زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش تولید به خصوص در قسمت تجهیزات و قطعات ِ لازم، با استفاده از توان تولید داخل مهیا و زیرساخت‌های انسانی لازم برای تحقق تولید آماده‌سازی شده است.

مدیر امور پالایشگاه خاتون‌آباد با اشاره به این‌که در سال جاری برنامه تولید نسبت به سال گذشته بیش از ۲۵ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: در سه ماه نخست سال جاری ۳۰ درصد افزایش قطعی تولید صورت پذیرفته و امکان افزایش تولید تا ۵۰ درصد در حال حاضر فراهم است.

او با بیان این‌که با راه‌اندازی این کارخانه ۱۸۵ فرصت شغلی مستقیم و بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد شده است، گفت: با فرصت‌های شغلی ایجاد شده توزیع فرصت‌های مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۲ درصد جمعیت شهرستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

طبسی نژاد بیان داشت: با استقرار سیستم مدیریت یکپارچه بر مبنای استاندارد ISO۴۵۰۰۱ و نیز OHSAS ۱۸۰۰۱ کنترل ایمنی و آلایندگی در سطح استاندارد صورت پذیرفته است.

کارخانه مس

او با اشاره به این‌که چرخه بسته پالایش الکتریکی مس از نشر هر گونه آلاینده جامد و مایع جلوگیری می‌کند، بیان داشت: غلظت بخارات اسیدی به عنوان تنها آلاینده گازی در سطح استاندارد و کمتر از ۵ میلی‌گرم در متر مکعب است.

کاتد خاتون آباد در دنیا حرف اول را می‌زند

در ادامه پیمان جمالی مدیر امور پشتیبانی فنی و کارخانجات جانبی خاتون‌آباد گفت: کارخانه ذوب و پالایش خاتون آباد از سال ۸۳ با ابتدایی‌ترین کوره‌های فلش برای تولید ۸۰ هزار تن آند طراحی و راه‌اندازی شده بود.

او با بیان این‌که برای طرح توسعه این کارخانه چند پروژه تعریف شده است، تصریح کرد: کارخانه اکسیژن با تولید ۷۰۰ تن اکسیژن در روز به افزایش ظرفیت کوره فلش کمک می‌کند.

جمالی اظهار داشت: در کارخانه اکسیژن ۴۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

او بیان داشت: بعد از این‌که اکسیژن را به کوره فلش فرستاده و ذوبی را از کوره فلش گرفته می‌شود، گاز‌های ناشی از این احتراق باید از این کارخانه خارج شوند که برای تصفیه این حجم گاز به یک کارخانه اسیدسولفوریک نیاز داریم، بنابراین گاز خروجی از کوره فلش به منظور تصفیه گاز so۲ و گرفتن غبار این گاز به سمت کارخانه اسیدسولفوریک هدایت می‌شود.

مدیر امور پشتیبانی فنی و کارخانجات جانبی خاتون‌آباد میزان تولید سالانه این کارخانه را ۶۰۰ هزارتن اسیدسولفوریک ارزیابی و اعلام کرد: در این کارخانه برای ۸۵ نفر به صورت مستقیم و ۲۳۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی دارد.

او افزود: کارخانه‌های اسید و اکسیژن به منظور افزایش تولید و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی ایجاد شده‌اند.

کارخانه مس

جمالی تاکید کرد: کاتد خاتون‌آباد به دلیل کیفیت خوب خود در دنیا حرف اول را می‌زند.

مقابله با تحریم‌ها با تکیه بر توان داخلی

علی کریمی فر مدیر امور ذوب خاتون آباد نیز با اشاره به اینکه در سال جهش تولید ضرورت‌هایی در تغییر تکنولوژی ناشی از مصرف سوخت بالا و هزینه تمام شده محصول وجود دارد، گفت: به همین منظور اقدامات موثری همچون اجرای طرح توسعه ذوب و تاسیس کارخانه اکسیژن برای افزایش ظرفیت کارخانه ذوب مس خاتون آباد صورت گرفت که با بروز رسانی کوره فلش و استفاده از اکسیژن غنی شده، شاهد جهش بزرگ در تولید آند مس هستیم.

او افزود: این بروزرسانی تکنولوژی و تغییر ظرفیت علاوه بر افزایش توان تولید، در راستای حل مسائل آلودگی زیست محیطی و کاهش انرژی مصرفی به ازای هر تن آند تولیدی صورت پذیرفت که این مساله افزایش توان ظرفیت ذوب خاتون آباد را به سمت جهش تولید محقق ساخته است.

کریمی فر توسعه کوره فلش، کارخانه اکسیژن و انبار کنسانتره که ظرفیت تولید امور ذوب را از ۸۰ هزار تن مس آندی به ۱۲۰ هزار تن می‌رساند را ازجمله مهمترین اقدامات این مجموعه دانست و اظهار داشت: این پروژه در اوج تحریم‌ها و با تکیه بر توان داخلی ظرف مدت پنج ماه صورت گرفت تا برای نخستین بار ظرفیت ذوب مس کشور به بیش از ۴۰۰ هزار تن در سال برسد.

کارخانه مس

او با بیان اینکه تولید امور ذوب خاتون آباد در سال ۱۳۹۶ به مقدار ۱۱۱ هزار و ۴۵۸ تن و در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۱۲ هزار و ۲۰ تن (رکورد) و در سال ۱۳۹۸ به دلیل انجام طرح‌های توسعه‌ای و اورهال ۶۴ هزار و ۴۱۷ تن بوده است، تصریح کرد: با تغییر تکنولوژی کوره فلش تولید آند مس در اولین سال پس از طرح توسعه (سال ۱۳۹۹) به ۱۲۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

کریمی فر با بیان اینکه کارخانه ذوب و پالایش خاتون آباد به همراه معادن مس رفسنجان و شهربابک انقلابی بزرگ در زمینه اشتغال منطقه کرمان داشته است، اعلام کرد: با افتتاح طرح‌های توسعه ذوب خاتون آباد (کارخانه اکسیژن، کارخانه اسید، انبار کنسانتره و توسعه ذوب) منجر به اشتغالزایی مستقیم ۲۴۸ نفر شده است.

او تاکید کرد: اقتصادی که متکی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی کشور است، ضمن ارمغان آوردن رفاه و رفع مشکلات معیشتی مردم، باعث جلوگیری از خسارت آفرینی دشمنان بر پیکره اقتصاد ملی می‌شود.

کریمی فر کارخانه ذوب و پالایش خاتون آباد را یکی از مجتمع‌های موثر در اقتصاد کشور دانست و افزود: در شرایط کنونی که کشور ما درگیر جنگ اقتصادی با استکبار جهانی است این مجموعه توانسته است گام‌های موثری در موفقیت و سربلندی کشور بردارد.

مدیر امور ذوب خاتون آباد تصریح کرد: این مجتمع با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۵ هزار نفری و با بومی سازی اکثر قطعات و مواد مورد نیاز، توانسته است نقش موثری در استقلال مالی مردم شهربابک ایفا نماید.

او بیان داشت: طی سال‌های گذشته امور ذوب قدم‌های بزرگی در کاهش آلودگی زیست محیطی برداشته است که از این جمله می‌توان، پایش مداوم فرایند تولید و اصلاحات و تعمیرات مداوم بر روی غبارگیر‌ها اشاره کرد که میزان آلایندگی غبار را در حد استاندارد‌های جهانی کنترل می کند.

کریمی فر اظهار داشت: همچنین با اجرای طرح‌های توسعه‌ای ذوب و تعمیرات کلی الکتروفیلترها، میزان آلایندگی غبار به صفر نزدیک شده که از استاندارد‌های جهانی نیز بهتر است و همچنین با در مدار قرار گرفتن کارخانه اسید و پایداری آن، عملا آلودگی گاز SO۲ و غبار به طور کلی مرتفع می‌شود.

او تاکید کرد: تمام اقدامات صورت گرفته در راستای حل مسائل زیست محیطی و حرکت به سمت صنعت سبز است.

کارخانه ذوب و پالایش مس خاتون‌آباد در ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان شهربابک قرار دارد.

 گزارش از محدثه صبوری

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار