انجام تست سل و بروسلوز در گاوداری‌های فهرج

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج، اولویت دامپزشکی را کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر نظیر سل و بروسلوز عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت:بیماری سل و تب مالت به عنوان مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شوند و ابتلای انسان به این دو بیماری همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی موردتوجه است که یکی از راه‌های مبارزه و کنترل بیماری، انجام تست‌های غربالگری برای تشخیص دام‌های آلوده و همچنین ردیابی بیماری در کشتارگاه‌ها است.

او افزود: از ابتدای سال بیش از ۲۰۰ راس دام سنگین مورد تست سل و بروسلوز قرار گرفته اند که خوشبختانه هیچگونه نشانه‌ای از این بیماری در جمعیت دام سنگین شهرستان گزارش نشده است.

بماندشتی گفت:دام‌های مبتلا به بروسلوز، معمولا در اولین دوره آبستنی سقط جنین کرده و در هنگام سقط و تا مدتی پس از آن با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی، باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع می‌شوند که خود زمینه آلودگی را برای سایر حیوانات گله و نیز انسان فراهم می‌سازد.

او در ادامه افزود: به دلیل اهمیت این دو بیماری، بعد از انجام تست تشخیص سل و تب مالت، در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، بلافاصله گاو یا گوساله فوق به کشتارگاه جهت ذبح فرستاده می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی فهرج بر اهمیت ضدعفونی کردن مرتب جایگاه‌های دام و رعایت اصول قرنطینه‌ای در راستای انجام اقدامات کنترل و پیشگیرانه از این دو بیماری تاکید کرد و از دامداران خواست در زمینه کنترل و پیشگیری از این دو بیماری و سایر بیماری‌های مشترک میان انسان و دام که واگیر هستند همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند و از هر گونه جا به جایی، حمل و نقل و ورود دام به دامداری خود بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار