قادری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه شد/ برخی از جایگاه نمایندگی سوء استفاده می‌کنند

نماینده مردم شیراز تقدیم طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس خبر داد.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد طرح جدید برای رسیدیگی به رفتار نمایندگان، گفت: این طرح در مجلس قبل هم وجود داشته است، اما به شکل کامل اجرا نمی‌شد و ضمانت اجرایی قابل قبولی نداشته است، لذا در مجلس یازدهم تلاش شد که طرح جدیدی در این مورد تدوین شود که بنده مبتکر آن بودم.

او افزود: در طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، تلاش بر این بوده است که باید‌ها و نباید‌هایِ کار نمایندگی مشخص شود تا انتظارات مردم از نمایندگان شکل درست و واقعی به خود بگیرد.

قادری تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند که فردی که نماینده شد، نباید هیچ امکانات و فرصتی از ناحیه مجلس در اختیار آن گذاشته شود یا برخی دیگر انتظار دارند که امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار نماینده قرار می‌گیرد باید خیلی بیشتر از یک مسئول اجرایی باشد،  تلاش شده در این طرح این موضوع کاملا مشخص شود تا انتظارات جامعه درست شکل بگیرد و در حد قانون از نماینده انتظار داشت.

برخی از وکلای ملت از جایگاه نمایندگی خود سوء استفاده می‌کنند

نماینده مردم شیراز ادامه داد: برخی از نمایندگان رعایت نمی‌کنند و در دوران نمایندگی عضو هیئت مدیره‌ می‌شوند و از جایگاه نمایندگی و رانتی که این جایگاه برایشان ایجاد می‌کند در جهت اعمال نفوذ و ورود به برخی از موضوعات سوء استفاده می‌کنند، یا برخی‌ها آنقدر سخت‌گیری می‌کنند که حتی در بعضی از موضوعات که ایراد و اشکال ندارد برای اینکه اتهامی متوجه شان نباشد طفره می‌روند، لذا سعی کردیم تکلیف این موضوع را در قانون مشخص کنیم.

او افزود: در برخی از سفر‌ها دستگاه‌هایی غیر از مجلس بانی پرداخت هزینه سفر می‌شوند، اما هر برنامه سفری که ترتیب داده می شود باید از ناحیه خود مجلس باشد تا نماینده در معرض اتهام قرار نگیرد، همچنین اگر دستگاهی نماینده را دعوت می‌کند با هماهنگی هیئت رئیسه مجلس باشد تا بتوانیم از آن نماینده دفاع کنیم و عملکرد یک نماینده بر شان و جایگاه تمام  نمایندگان اثر سوء نگذارد.

قادری تاکید کرد: برخی از دستگاه‌ها برای اینکه بتوانند از عنوان نمایندگان استفاده کنند، بر نماینده فشار می‌آورند که عضو فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی شوند و در مکان‌های مختلف حضور پیدا کنند، به همین دلیل این موارد باید در قانون تعیین و تکلیف شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: در قالب اصلاح آیین نامه داخلی مجلس آمده است که تا آنجایی که امکان دارد، پول نقد در اختیار نماینده قرار نگیرد، به عنوان مثال اگر وکیل ملت ماشین می‌خواهد دستگاه‌های دیوان محاسبات مکلف هستند که ماشین را برای این نماینده اجاره کنند تا شان، جایگاه و منزلت نمایندگان زیر سوال نرود.

مجلس باید در جریان معاملات نمایندگان قرار بگیرد

او افزود: در این طرح دیده شده است که اگر نمایندگان وارد معاملات می‌شوند، مجلس باید در جریان قرار بگیرد، چراکه ممکن است برخی از نمایندگان به اصطلاح وارد فاز صادرات و واردات، خرید و فروش و کار‌های تجاری شوند که باید از هم تفکیک شوند تا از جایگاه نمایندگی برای ورود به معاملات استفاده نشود و باعث لطمه خوردن به جایگاه نمایندگان شود.

قادری با اشاره به اینکه طرح نظارت بر رفتار نمایندگان در سال ۹۱ در مجلس قانون شد، گفت: این قانون تا اندازه‌ای بازدارندگی خود را داشت، اگر نبود شاید اوضاع بدتر از این‌ها می‌شد و مشکلات بیشتری ایجاد می شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس اضافه کرد: برخی از قوانین به مرور زمان نیاز به اصلاحاتی دارند و لازم است  تکمیل شود تا بهتر بتوان از ظرفیت آن قانون استفاده کرد، علاوه بر این شاید نیاز باشد که از اقداماتی که در مجالس دیگر دنیا انجام می‌شود الگو بگیریم و از حد و مرز‌ها و قید و بند‌های دیگر مجالس استفاده کنیم تا قانون کاملی داشته باشیم.

او در پایان تاکید می کند: طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان جدید امضا شده و به هیئت رئیسه مجلس رفته است، معمولا این موارد را اعضای هیئت رئیسه بررسی می‌کنند و اگر مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی نباشد یا قانون مشابهی برای آن وجود نداشته باشد، تایید می‌کنند و در نهایت برای طی شدن مسیر قانونی به کمیسیون ها ارسال می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۷:۴۵ ۱۲ تير ۱۳۹۹
سلام تا زمانی که شفاف سازی اقتصادی بر اموال منقول و غیر منقول شکل نگیرد و راه مفاسد با حذف نقدینگی بسته نشود . کنترل و نظارت کار آیی چندانی نخواهد داشت .
آخرین اخبار