اختصاص ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت بنا‌های تاریخی در زنجان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان زنجان گفت: اعتباری بالغ بر حدود ۷۰۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی برای مرمت بنا‌های تاریخی استان زنجان اختصاص داده شده است.  

میراث فرهنگیبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، امیر ارجمند مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، در ششمین جلسه شورای معاونین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، برنامه‌های خود را حول محور جهش تولید در سه حوزه کرده ایم.
 
او افزود: فعالیت‌های موثری برای معرفی و شناساندن شهر جهانی ملیله زنجان و محصولات صنایع دستی آن انجام خواهد گرفت.

شرفی معاون گردشگری استان زنجان گفت: شهرستان‌های خدابنده و ابهر دارای بیشترین اقامتگاه در استان زنجان هستند.
 
او افزود: پارسال استقبال گردشگران داخلی و خارجی از اقامتگاه‌های بوم گردی در استان زنجان سبب شد که امسال برای گسترش تعداد اقامتگاه‌ها تلاش کنیم.
 
شرفی ادامه داد: طرح‌های گردشگری روستایی این قابلیت را دارند تا به عنوان محرک توسعه پایدار این مناطق عمل کنند و  با توجه به نزدیکی استان زنجان از نظر مسافتی به تهران شاهد حضور گردشگران در زنجان در بازه‌های زمانی مختلف باشیم.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان زنجان گفت: این استان با یک اثر ثبت جهانی، ۸۴۷ اثر ثبت ملی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی از مقاصد مهم گردشگری گردشگری محسوب می‌شود.
 
غلامی با بیان اینکه در سال جهش تولید میراث فرهنگی استان زنجان، پروژه‌های خوبی را پیش بینی کرده است، گفت: اعتباری بالغ بر حدود ۷۰۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی برای مرمت بنا‌های تاریخی استان زنجان اختصاص داده شده است. 

خدایی فر سرپرست معاونت صنایع دستی استان زنجان  گفت: متاسفانه با شیوع بیماری کرونا بسیاری از رسته‌های صنایع دستی زنجان دچار مشکل شدند، ولی میراث فرهنگی استان زنجان درسال جهش تولید برای تحول در حوزه صنایع دستی برنامه ریزی لازم را کرده است.
 
او با اشاره به اینکه شمار صنعتگران دارای بیمه در استان زنجان به یک هزار و۱۳۸ نفر رسید، گفت:برگزاری ورک‌شاپ و کارگاه زنده صنایع دستی سبب آشنایی مردم با صنایع دستی اصیل و بومی و رشته‌های مختلف آن می‌شود.
 
خدایی فر افزود: شهر زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.
 
سرپرست معاونت صنایع دستی استان زنجان در ادامه گفت: راه‌اندازی دبیرخانه ملیله در مرکز این استان به منظور توسعه و ترویج ملیله سازی در راستای آموزش به علاقه‌مندان و تربیت نیروی کار ماهر که قابلیت تجاری‌سازی دارند، در دستور کار امسال قرار دارد، هم چنین طرح روستای بدون بیکار در ۴۰ روستای استان زنجان اجرا می‌شود.

سعید محمدی رئیس گروه سرمایه گذاری استان زنجان  گفت: قدری حمایت از سوی بخش دولتی در استان زنجان ، فضای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را مهیا می‌کند، اما متاسفانه برخی قوانین دست و پاگیر اداری، مانع از فعالیت سرمایه گذاران در استان زنجان می‌شود.

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی خواستار حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و همچنین افزایش فعالیت‌های میراث فرهنگی در زمینه گردشگری و بوم گردی شد.
 
او گفت: از نظر پتانسیل‌های گردشگری استان زنجان دارای توانمندی‌های فراوانی در بخش میراث فرهنگی، آثار طبیعی واکوتوریسم، آثار فرهنگی وزیارتی، ویژگی‌های زیبای مردم شناختی است.
 
در پایان طاهری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، قول مساعد و همکاری در زمینه حل مشکلات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان  را داد.

او ضمن برشمردن ظرفیت‌های توسعه گردشگری زنجان تأکید کرد: باید با ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی، زمینه لازم برای بهره‌مندی از این فرصت‌ها فراهم شود.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.