مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانشگاه اهواز متولی انجام مطالعات میدان گازی تنگ‌بیجار ایلام شد

قنبر زاده گفت: پروژه بزرگ مطالعاتی میدان گازی تنگ بیجار استان ایلام در سال ۹۹ را دانشگاه شهید چمران اهواز انجام می‌دهد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، افشین قنبر زاده مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران گفت: برای نخستین بار دانشگاه شهید چمران موفق شد به طرح‌های کلان پژوهشی و توسعه فناوری‌های میدان محور وزارت نفت وارد شود.

او با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان مشاور فناورانه میدان گازی تنگ بیجار ایلام انتخاب شد، اظهار داشت: فاز‌های اجرایی این طرح ملی در ۵ بسته کاری و طی ۱۰ سال به انجام خواهد رسید.

قنبر زاده این پروژه مطالعاتی بزرگ را از موفقیت‌های بزرگی دانست که در ۲ ماه گذشته به این دانشگاه واگذار شد و حداقل ۵۰ پروژه بزرگ را در برمی گیرد، بیان کرد: دانشگاه شهید چمران در سال گذشته، ۲۳۳ قرارداد با صنعت منعقد کرد و مبلغ قرارداد‌های منعقده یک هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه به طرح‌های اثر گذار دانشگاه در جامعه و صنعت اشاره کرد و افزود: تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت پمپ‌های میله‌ای مکشی با سرچاهی SRP، توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی شرکت ملی نفت ایران و طراحی، اجرا و راه اندازی نخستین آزمایشگاه تخصصی گاز کشور با کارفرمایی شرکت گاز استان خوزستان از جمله این طرح‌ها است.

به گفته مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز، در حال حاضر ۱۵ پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی فعال در دانشگاه شهید چمران اهواز فعال است.

گاز مرکز تفکیک تنگ بیجار پس از فرآورش توسط یک خط لوله ۱۸ اینچ به مرکز تفکیک ایلام و پس از آن به پالایشگاه گاز ایلام ارسال و میعانات گازی نیز با یک خط لوله ۶ اینچ به پالایشگاه ایلام منتقل می‌شود و پروژه توسعه فاز دوم این منطقه عملیاتی براساس برنامه‌ریزی‌ها با حفاری ۵ حلقه چاه جدید دنبال می‌شود که در این میان عملیات حفاری یک چاه پایان یافته، ۲ حلقه چاه در حال حفاری و ۲ چاه دیگر نیز در حال آماده سازی برای حفاری است.

دانشگاه چمران در زمینه کرونا فعال است

قنبر زاده در ادامه به اقدامات دانشگاه شهید چمران در زمینه مبارزه با بیماری کرونا اشاره و تصریح کرد: این دانشگاه برای خدمت رسانی بهتر به بیماران کرونایی در زمینه ساخت دستگاه ونتیلاتور ورود کرده که اینکار بدون هیچ قراردادی از محل اعتبارات پژوهشی و اعتبارات تخصصی پژوهشگران انجام می‌شود، ضمن اینکه مطالعات دارویی درخصوص این بیماری انجام و نتایج آن منتشر شد تا محققان در صورت نیاز استفاده کنند.

باید رتبه بندی دانشگاه‌ها اصلاح شود

علی حقیقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با تاکید بر اهمیت واحد مدیریت ارتباط با صنعت و جامعه این دانشگاه گفت: در رتبه بندی و سطح بندی‌ها، هنوز سهم بزرگی به ارتباط با صنعت اختصاص داده نشده و بیشتر به مقالات اهمیت می‌دهند که امید است با اصلاح نظام رتبه بندی‌ها از سال آینده، دانشگاه رتبه شایسته‌ای کسب کند.

او با بیان اینکه از ۲ سال گذشته، ۷ ماموریت برای دانشگاه شهید چمران اهواز در حوزه‌هایی از جمله؛ محیط زیست، ریز گرد، کشاورزی و توسعه پایدار تعریف شده و در تلاش برای تحقق این ماموریت‌ها هستیم، اظهار کرد: حمایت ویژه از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی در زمینه این موضوعات و افزایش ارتباط با صنعت با انعقاد قرارداد و پروژه‌های بزرگ با صنایع به منظور تحقق این ماموریت‌ها انجام شده است.

ارتباط دانشگاه با صنعت تقویت شده است

حقیقی مهم‌ترین مشکل ارتباط دانشگاه با صنعت را اقتصاد و بودجه دولتی عنوان کرد و ادامه داد: نداشتن وابستگی سیستماتیک باعث کمرنگ شدن ارتباط صنعت با دانشگاه می‌شود، اما در سال‌های اخیر این مشکل تا حدی رفع شده است، چون قرارداد‌ها و حجم ریالی آن‌ها بیشتر شده و ماموریت‌های بزرگتری به دانشگاه واگذار شده است که ارتباط با شرکت صنایع فولاد، سازمان آب و برق و شرکت نفت مصداق این موضوع است.

او افزود: همچنین مدل‌های همکاری دانشگاه با صنعت را شامل پروژه‌های تقاضا محور، عرضه محور، پایان نامه‌های دانشجویی و مرکز رشد دانشگاه عنوان کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار