رییس سازمان جهاد کشاورزی قم مطرح کرد؛

۱۲هزار هکتار از باغ‌های قم به کشت پسته اختصاص دارد

پورمیدانی گفت: ۱۲ هزار و ۴۳۲ هکتار از باغ‌های این استان زیر کشت پسته است و ۲۹۱ کشاورز به‌طور مستقیم درزمینهٔ تولید این محصول فعال هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، عباس پور میدانی رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: البته پسته مراحل فرآوری متنوعی دارد که در هرکدام از آن‌ها نیز فرصت‌های شغلی قابل‌توجهی ایجاد می‌شود، بنابراین تولید این محصول در استان ازنظر اقتصادی مناسب است.

او ادامه داد: به‌طور میانگین سالانه چهار هزار تن پسته از باغ‌های استان برداشت می‌شود که رقم قابل‌توجهی است و قم در بازار این محصول جایگاه بالایی دارد.

او افزود: کیفیت پسته تولیدشده در قم به دلیل شرایط جغرافیایی استان، مطلوب است و قابلیت صادرات به کشور‌های مختلف را نیز دارد.

پورمیدانی گفت: ارقام مختلف پسته همچون احمد آقایی، اکبری، فندقی و کله قوچی ازجمله ارقام باکیفیتی است که در سطح باغ‌های استان کاشت می‌شود.

او بیان کرد: طی سال‌های گذشته سطح زیر کشت باغ‌های پسته استان به‌خصوص در بخش مرکزی قم توسعه یافت، اما اکنون به دنبال افزایش میزان بهره‌برداری از سطح موجود هستیم.

قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان و جعفریه است.

سطح زیر کشت باغ‌های قم ۲۲ هزار هکتار است و سالانه ۸۲هزار تن محصول باغی در استان برداشت می‌شود.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.