تولیت آستان قدس رضوی:

نوسازی اطراف حرم رضوی با محیط سازگاری داشته باشد/ بخشودگی اجاره‌بهای مستاجرین آستان قدس

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: نوسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی باید با محیط سازگار باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی گفت: بانوسازی اطراف حرم مطهر رضوی مخالف نیستیم و به دنبال آن هستیم که از شرایط موجود خارج شود، ولی باید به گونه‌ای باشد که نشان‌های فرهنگ دینی در آن وجود داشته و با محیط سازگاری داشته باشد. 

او افزود: بالا خیابان و پائین خیابان از اسامی ارزشی این شهر بود که به وابسته قرارگیری موقعیت خیابان‌ها نسبت به حرم مطهر رضوی تعریف شده بود که مخالف تغییر نام آن بودم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: مافیای واردات در همه جا نفوذ کرده و آستان قدس رضوی با قدرت معنوی خود به مبارزه با آن‌ها پرداخته و سعی در شکست دادن آن‌ها دارد و سود را خروج کشور از وابستگی می‌دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی بیان کرد: از سال ۹۸ تمام فعالیت‌های اقتصادی و قرارداد‌های شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی در سامانه شفافیت قرار داده شده و اعتقاد داریم تمام بخش‌های این آستان که فعالیت مالی انجام می‌دهند نباید از حوزه نظام حسابرسی خارج شوند.
 

آستان قدس رضوی با بخش خصوصی رقابتی نخواهد داشت

 
او تصریح کرد: فعالیت‌های آستان قدس رضوی برای سودآوری محض نیست بلکه به دنبال ارزش‌های راه گشا هستیم، همچنین با بخش خصوصی رقابت نخواهیم داشت و سعی در ایفای نقش الگو سازی داریم و بر همین اساس در جا‌هایی که شرکت‌های خصوصی امکان ورود پیدا نمی‌کنند آستان قدس رضوی ورود می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: این آستان  شرکت زیان ده ندارد و تمام شرکت‌های وابسته نیز موظف به پرداخت مالیات‌های خود هستند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اظهار کرد: املاک برای آستان قدس رضوی پول محسوب نمی‌شود بلکه باید آن زمین‌ها به بهره برداری رسیده و سپس واگذار شود و بر همین اساس زمین فروشی نخواهیم داشت و این مقدار سرمایه در اختیار آستان قدس باید مدیریت شود تا از بین نرود.
 

هر شبانه روز ۲۰ میلیارد ریال در حرم رضوی هزینه می شود


او با بیان اینکه در هر ۲۴ ساعت بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه در حرم مطهر رضوی انجام می‌شود، افزود: کمتر از یک دهم هزینه‌های آستان قدس رضوی از طریق این شرکت‌ها تامین می‌شود و مابقی، از درآمد موقوفات و نذورات مردمی تامین می‌گردد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تکریم زائران بی بضاعت، ادامه داد: در دوره تولیت گذشته آستان قدس رضوی ۵۲۵ سوئیت برای این زائران در محل زائرسرا‌ها در نظر گرفته شد که اکنون به بیش از ۸۰۰ واحد افزایش پیدا کرده است، همچنین برنامه ریزی شده است تا در خیابان نواب صفوی، هتلی برای اقامت یک شب زائران در نظر گرفته شود.

حجت الاسلام و المسلمین مروی بیان کرد: طرح خادمیارن رضوی که از زمان تولیت سابق شروع شده بود با تغییراتی همراه شد تا این افراد در قالب بنیاد کرامت بتوانند در مناطق خود و به نام امام هشتم (ع) مشغول به فعایت و خدمت رسانی به مردم شوند.
 

بیشتر بخوانید:


او تصریح کرد: در زمان تعطیلی حرم مطهر برخی برنامه‌های مذهبی روزانه با حضور تعداد اندکی از خدام انجام می‌شد، همچنین از این فرصت برای تعمیر و بازسازی قسمت‌هایی از حرم مطهر رضوی که در زمان حضور جمعیت به راحتی امکان فعالیت وجود نداشت استفاده شد.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: در رواق امام خمینی (ره) که مراسم‌های حرم مطهر رضوی انجام می‌شد، در طول ماه رمضان خدام رضوی در آنجا حضور یافته و بسته‌های معیشتی را برای مردم آماده می‌کردند.
 
حجت الاسلام و المسلمین مروی اظهار کرد: اجاره سه ماه مغازه‌های مستاجران آستان قدس رضوی نیز بخشیده شده است و حتی برای برخی کسبه که دچار مشکلاتی مالی شده بودند وام مناسبی در نظر گرفته شده است.

او افزود: راه زیارت بسته نیست گرچه به زیارت ائمه از مکان نزدیک توصیه شده است، ولی می‌دانیم از هر مکانی می‌توانیم با امام (ع) ارتباط معنوی بر قرار کرده و او را شفیع خود قرار دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در آموزه‌های دینی اسلام بر معرفت نسبت به دین تاکید شده است و نمی‌توانیم بر اساس احساسات شخصی در مورد دین و مقام اهل بیت (ع) سخن بگوئیم و بر همین اساس نگاه ما به دین باید بر اساس سخنان آن بزرگوارن باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مروی بیان کرد: همچنین در جهان طبیعت سنّت‌هایی وجود دارد که خداوند آن را قرار داده است که نباید نادیده گرفته شود و این با کرامات اهل بیت منافاتی ندارد و بر همین اساس برای رفع مشکلات به آن‌ها متوسل می‌شویم.
 
او تصریح کرد: در روز‌های شیوع کرونا و بر اساس اینکه زیارت امر مستحب است و حفظ جان انسان‌ها واجب، حضور مردم و زیارت امام هشتم (ع) با محدودیت‌هایی روبرو بود.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: بر اساس مطالعات و مشاهدات میدانی در حال حاضر ۷۰ درصد زائران مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند، همچنین این آستان هر سه روز یک بار قالی‌ها را تعویض کرده و به جای مهر، سنگ‌های قابل ضد عفونی کردن در اختیار مردم قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اظهار کرد: همچنین نماز جماعت نیز در صحن‌های پیرامونی برگزار می‌گردد و اگر ستاد ملی کرونا اعلام کند برای حفظ سلامت جامعه تدبیر آن‌ها را اجرا خواهیم کرد.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بالا بردن اجاره را رسمی کردند