شیوع تب کریمه کنگو در گیلان و ابتلای ۴ نفر به آن

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بستری شدن چهار گیلانی در پی ابتلا به تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آبتین حیدرزاده ، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بستری شدن چهار گیلانی در پی ابتلا به تب کریمه کنگو در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: مردم توصیه‌ها ی بهداشتی و پزشکی را جدی بگیرند.

او  با اشاره به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کنگو در گیلان، افزود: با وجود هشدار‌های یک ماه پیش، شیوع این بیماری میان دامداران، دامپروران و روستاییانی که در تماس مستقیم با دام از جمله گوسفند و بز هستند، در حال افزایش است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: گیلانیان باید مراقبت بیشتری نسبت به شیوه‌های انتقال این بیماری داشته باشند.

 آبتین حیدرزاده  با بیان اینکه شمار مبتلایان به این بیماری، امسال نسبت به پارسال کمتر است، افزود: علاوه بر فصل تابستان، در ماه‌های ابتدایی پاییز نیز شرایط ابتلاء به این بیماری وجود دارد.

او  بر لزوم مراقبت و توجه جدی روستاییان نسبت به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تاکید کرد و گفت: مردم باید از تردد غیر ضروری و حضور نابجا در محل استقرار دام زنده به جدیت پرهیز کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با توصیه به دامداران و دامپروران افزود: دامداران باید با هماهنگی با دامپزشکی نسبت به حمام ضد کنه اقدام کنند.

حیدرزاده با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو در دام‌ها علائم خاصی ندارد، گفت: تب کریمه کنگو هرچند در دام‌ها کشندگی ایجاد نمی‌کند، اما برای انسان می‌تواند کشندگی ایجاد کند.

او  با بیان اینکه مصرف گوشت دام در شرایط کنونی بلامانع است، افزود: گوشت‌های عرضه شده در مراکز تهیه به صورت بهداشتی در کشتارگاه‌ها ذبح می‌شوند و لاشه گوشت به مدت معین در کشتارگاه‌ها نگه داری می‌شوند از این رو مصرف گوشت دام بلامانع است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت پرهیز از استفاده گوشت انواع دام به صورت غیر کشتارگاهی تاکید و تصریح کرد: ممکن است برخی از گردشگران، مسافران و یا حتی گیلانی‌ها با خرید مستقیم با نیت نذر، بخشش و یا به دلایلی همچون استفاده از گوشت گرم به صورت مستقیم، دامی را خریداری و ذبح کنند که توصیه ما به آن‌ها خودداری از این نوع مصرف گوشت دام برای جلوگیری از ابتلای به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.