رونق صنایع دستی لرستان در سایه جهش تولید

جهش تولید تضمین غبارروبی صنایع دستی مغفول لرستان، شاهراه رونق تولید و کسب و کار و فعالیت امید بخش کارگاه‌های کوچک و بزرگ این حوزه است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، دست سازه‌های صنایع دستی، سفیران فرهنگی هر منطقه‌ای هستند که علاوه بر رونق کسب و کار در مناطق مختلف، تاریخ و فرهنگ و سبک زندگی هر دیاری را به علاقمندان معرفی می‌کنند.

صنایع دستی به مجموعه‌ای از هنر‌ها و صنایعی اطلاق می‌شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ی بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی محصولاتی ساخته می‌شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل، وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‌ای است.

انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید، توسط دست و ابزار و وسایل دستی، حضور مؤثر و خلاق انسان در تولید و شکل بخشیدن به محصولات ساخته شده و امکان ایجاد تنوع و پیاده کردن طرح‌های مختلف در مرحله‌ی ساخت این گونه فراورده ها، تامین قسمت عمده‌ی مواد اولیه مصرفی از منابع داخلی، داشتن بار فرهنگی استفاده از طرح‌های اصیل، بومی و سنتی از جمله ویژگی‌های صنایع دستی است.

پیشینه کهن لرستان با پیدایش و شکل گیری بسیاری از صنایع دستی که هنوز برخی از آن‌ها همراه با تغییراتی چند، ساخته و پرداخته می‌شوند، پیوندی ناگسستنی دارد و نخستین  صنایع را می‌توان به ابتدایی‌ترین دست ساخته‌های سنگی مکشوفه از غار‌های مسکونی پیش از تاریخ کنجی، یافته که پاسنگر خرم آباد در حدود ۴۰-۳۵ هزار سال پیش توسط ساکنان آن تولید شده اند مربوط دانست.

هر چند که ابزار‌های بدست آمده بسیار ابتدایی و عاری از ویژگی‌های هنری اند، اما در سیر تحولات به وجود آمدنشان دارای تنوع بسیار هستند، از نظر اجتماعی و فرهنگی، صنایع دستی لرستان با توجه به پیشینه تاریخی غنی و تنوع قومیت ها، در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته اند.

انواع صنایع دستی عشایر لرستان سیاه چادر، قالی و گلیم، ماشته، هور، هور اسبو و صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم بافی تشکیل می‌دهند.

از زمانی که گلیم‌ها و جاجیم‌های بافته شده دست زنان لر، زیبنده نمایشگاه‌های بین المللی شد و یا شاید از دورتر و هنگامی که اولین سماور ورشاوی ایران به دست اساتید مجرب در بروجرد ساخته شد و حتی پیشتر هنگامی که زیور آلات مفرغی آذین بخش گیسوان زنان لر بود، اوج هنرمندی این مردمان، جهانیان را شگفت زده کرده بود.

به گفته کارشناسان، صنایع دستی در لرستان از لحاظ خواستگاه اجتماعی و مکان تولید به سه دسته صنایع دستی عشایری، روستایی و شهری تقسیم می‌شود.

بیش از ۳۶ هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان مشغول به فعالیت هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تاکنون ۳۲ نشان ملی مرغوبیت و چهار نشان یونسکو توسط هنرمندان و صنعتگران استان در رشته‌های کمانچه لری، زیورآلات سنتی، نقاشی و طلاکاری راو شیشه و حجاری سنگ توسط صنعتگران استان کسب شده است.

سید امین قاسمی با بیان اینکه سال گذشته ۲۹ دوره آموزش رشته‌های عمومی صنایع دستی و سه دوره آموزشی شاغلان صنایع دستی در سطح استان برگزار شده است، افزود: در این دوره‌ها تعداد یکهزار و ۷۲۸ هنر آموز و یکهزار ۲۶۸ هنرجو از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند شدند.

او اظهار داشت: گلیم بافی، چرم دست دوز، ماشته و جاجیم بافی، صنایع چوب، خراطی چوب، طراحی گلیم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، چوغا بافی، ورشوسازی، آئینه کاری، منبت کاری، حصیر و کپوبافی بخشی از رشته‌های صنایع دستی است که در این دوره‌ها آموزش داده شده است.

سه هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال صنایع دستی در استان وجود دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: در حال حاضر حدود سه هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال صنایع دستی با ۵۲ رشته در استان وجود دارد که بیش از ۳۶ هزار هنرمند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

سید امین قاسمی در ادامه از ثبت بیش از هشت هزار نفر در سامانه هوشمند صدور مجوز‌های ثبت شده صنایع دستی به عنوان صنعتگر انفرادی یا کارگاهی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: هنرمندانی که در این سامانه ثبت نام کرده اند می‌توانند ضمن حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی صنایع دستی از معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات بانکی حمایتی نیز بهره‌مند شوند.

او با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر دارای کارت شناسایی و یا کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی و بیش از۳۰ هزار نفر در شغل‌های وابسته به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان فعالیت می‌کنند اظهار کرد: سال گذشته یکهزار و ۲۶۸ فقره کارت مهارت آموزشی صادر و ۸۸۴ فقره کارت شناسایی نیز تمدید شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به صدور بیش از ۲۰۰ کارت مهارت حرفه آموزی صنایع دستی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: سال گذشته حدود ۳۵۰ هنرمند نیز در شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، دورود، ازنا، الیگودرز، الشتر و کوهدشت در زمینه اصول بازاریابی صنایع دستی استان مورد آموزش قرار گرفتند.

قاسمی همچنین به فروش سالانه ۷۰ میلیارد ریال صنایع دستی در استان اشاره و بیان داشت: یک بازارچه بزرگ در مرکز استان و چند بازارچه موقت در دیگر شهرستان‌ها، به منظور عرضه محصولات صنایع دستی هنرمندان، بدون واسطه و به صورت مستقیم فعال هستند.

او ثبت شهر بروجرد به عنوان اولین شهر ملی صنایع دستی در رشته ورشو در کشور، تولید چهار مستند آموزش گلیم بافی و ورشو سازی، چاپ پنج هزار نسخه کتاب، چاپ چهار هزار بروشور، ۲۰۰ فریم عکس صنعتی کارگاه‌های صنایع دستی را از جمله اقدامات مهم این اداره کل به منظور توسعه و تراوج صنایع دستی لرستان برشمرد.

قاسمی از پرداخت ۲۹ میلیارد و ۷۵۲ میلیون ریال تسهیلات حمایتی به ۱۰۱ کارگاه صنایع دستی استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در تسهیلات اشتغالزایی روستایی وعشایری (کارا) ۲ هزار ۷۵۰ نفر ثبت نام کردند و یکهزار و ۵۳۰ نفر هم از اشتغال جدید بهره‌مند شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لرستان عنوان داشت: از محل تسهیلات بانک گردشگری به کارگاه‌های صنایع دستی نیز ۲۵ میلیارد ریال به ۲۵ هنرمند استان اختصاص یافت.

قاسمی به حضور مداوم هنرمندان صنایع دستی لرستان در جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای اشاره و تصریح کرد: ۳۲۵ هنرمند در ۱۷ نمایشگاه و جشنواره شرکت کردند.

فعالیت ۲۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ ماشته بافی در لرستان

سید امین قاسمی اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته و به منظور تراوج و گسترش رشته‌های صنایع دستی در بین مردم تاکنون بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر در رشته ماشته بافی آموزش‌های لازم را فرا گرفته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان اظهار داشت: در استان ما نزدیک به ۲۰۰ کارگاه خانگی و کوچک در رشته ماشته بافی فعالیت دارند و تسهیلات اعتباری به صورت حجمی به کلیه رشته‌های صنایع دستی تعلق می‌گیرد.

قاسمی بیان کرد: سال گذشته در شهر‌های خرم آباد و بروجرد دوره آموزشی ماشته بافی در ۲ مرحله ۴۵ روزه برای علاقه‌مندان به این رشته برگزار شد.

او ادامه داد: در این استان نزدیک به ۲۰۰ کارگاه خانگی و کوچک در رشته بافی فعالیت دارند و همچنان از رونق استفاده برخوردار هستند.

قاسمی عنوان کرد: هنوز هم پس از گذشت سالیان دراز از قدمت این پوشینه زیبا و گرما بخش، از این پوشش به عنوان پتو و یا تحت عنوان جای رختخوابی استفاده می‌شود.

صدور ۲۵۲ کارت مهارت‌آموزی صنایع دستی لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون به منظور تراوج و آموزش صنایع دستی۲۵۲ کارت مهارت‌آموزی در استان صادر شده است.

قاسمی افزود: همچنین ۱۶۸ فقره کارت مهارت آموزشی برای هنرمندان و فعالان صادر و ۸۴ فقره کارت شناسایی نیز در حوزه صنایع دستی تمدید شده است.

او با بیان این در این مدت یک فقره مجوز تاسیس کارگاه صادر و یک فقره پروانه تولید کارگاهی نیز تمدید شده افزود: در سه ماهه اخیر ۱۳فقره مجوز مشاغل خانگی مستقل و یک فقره مجوز مشاغل خانگی پشتیبان نیز صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۷۵۰ نفر از فعالان صنایع دستی استان در ارتباط با تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری (کارا) برای جبران بخشی از خسارات بیماری کرونا و سیل فروردین ماه سال ۹۸ ثبت نام کرده‌اند.

قاسمی ادامه داد: با شیوع ویروس منحوس کرونا و ضرورت رعایت مسائل بهداشتی حفاظتی، نکات بهداشتی به ۱۵۰ کارگاه فعال در حوزه صنایع دستی استان ابلاغ شد.

فعالیت ۲۰ هزار نفر جمعیت روستایی لرستان در تولید صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت:۲۰ هزار نفر از جمعیت روستایی و عشایری استان در تولید صنایع دستی فعالیت دارند.

قاسمی افزود: تولیدکنندگان صنایع دستی روستایی و عشایری از لحاظ کارگاهی دسته بندی نمی‌شوند بلکه به صورت فردی شناخته شده که شامل۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از جمعیت سطح استان می‌شوند.

او اظهارداشت: عمده صنایع دستی روستایی به صورت مشاغل خرد و خانگی هستند که اغلب صرف مصارف شخصی شده و مازاد آن برای فروش عرضه خواهد شد.

او با اشاره به مهاجرت گسترده روستاییان به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی بیان داشت: صنایع دستی در مناطق روستایی یکی از عوامل مکمل اقتصاد کشاورزی است و این صنایع به دلیل ‏دارا بودن پتانسیل ایجاد فرصت‌های شغلی وکسب درآمد، ضمن پر کردن اوقات فراغت و بیکاری روستائیان، مانع از مهاجرت‌های گسترده فصلی یا دائمی آن‌ها می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه عامل نیروی انسانی در تولید صنایع دستی، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند بیان کرد: در ‏فرآیند تولید این مصنوعات، دست و هنرانسان نقش اساسی دارد و از طرفی در فعالیت‌های مربوط به صنایع دستی نیازی به کارشناس خارجی نیست ‏و مواد اولیه مورد استفاده معمولا از مواد بسیار ساده و در دسترس تشکیل می‌شوند که به ‏آسانی و با بهای نسبتا ارزان قابل تامین است. ‏

سید امین قاسمی در ادامه با بیان اینکه صنایع دستی هنری صرفا صنعتی و روستایی نیست افزود: فعالیت‌های صنایع دستی به دلیل برخورداری از ویژگی‌های تکنیکی ساده و بهره گیری ‏از ابزار‌ها و وسایل تکنولوژیکی آسان، به گونه‌ای است که امکان پرداختن به آن‌ها در ‏جوامع شهری، روستایی و عشایری و به صورت کارگاهی، خانگی و یا حتی دوره گردی ‏و سیار وجود دارد. ‏

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تاکید کرد: صنایع دستی به دلیل برخورداری از بار فرهنگی و دارا بودن جنبه‌های هنری می ‏تواند عامل ترویج عناصر فرهنگی در نقاط مختلف کشور و حتی فراسوی مرز‌ها باشد.

پیش‌بینی سه میلیارد تومان برای مشاغل صنایع دستی لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در بخش کارگاه‌های بزرگ و تسهیلات فنی سه میلیارد تومان در دستور کار این حوزه قرار گرفت.

قاسمی بیان کرد: در سالجاری سه هزار و ۶۰۰ نفر هنرجو و هنرآموز در استان لرستان از یک دوره آموزشی گسترده در رشته‌های مختلف صنایع دستی بهره‌مند خواهند شد.

او اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در این دوره از آموزش‌ها به تفکیک سطح مهارت، ۲ هزار و ۱۰۰ نفر هنرآموز و یکهزار و۵۰۰ هنرجو آموزش ببینند.

قاسمی در خصوص پیش بینی میزان تسهیلات در این حوزه بیان کرد: دربخش مشاغل خانگی تا صرف پنج میلیارد تومان، دربخش حمایت از سیل زدگان ۱۰ میلیارد تومان و در بخش حمایت از خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا هفت میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: این دوره‌های آموزشی شامل نقاشی راو پارچه، گلیم بافی، ماشته بافی، چرم دوزی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، گیوه بافی و سرمه دوزی در خرم آباد، گلیم بافی در دوره چگنی، گره چینی، قلمزنی، ورشوسازی، حرمی بافی، مسگری، طراحی سنتی و چرم دست دوزی در بروجرد، چوغابافی، مشبک چوب، جاجیم بافی و چرم دست دوز در شهرستان الیگودرز و قلمزنی، گلیم بافی، مشبک چوب، چرم دوزی و سرمه دوزی در شهرستان دورود است.

قاسمی اظهار داشت: این دوره‌ها به صورت گسترده بوده و در اقصی نقاط شهرستان‌های استان که دارای کارگاه‌های آموزشی معین یا تعداد متقاضی کافی هستند برگزار خواهد شد.

فعالیت ۳۶ هزار هنرمند صنایع دستی در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: اکنون ۳۶ هزار هنرمند در زمینه تولیدات صنایع دستی در سه هزار و ۵۰۰ کارگاه این استان فعالیت می‌کنند.

قاسمی با بیان به اینکه صنایع دستی لرستان شامل تولیدات عشایری، روستایی و شهری است اظهار داشت: بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوار می‌رسند و کمتر به بازار عرضه می‌شوند.

او به فعال بودن ۵۲ رشته صنایع دستی در استان اشاره کرد و افزود: سیاه چادربافی، چیت بافی، قالی و گلیم بافی، جاجیم‌بافی رنگرزی، خراطی، نمدبافی، قلم زنی و ورشوسازی برخی از رشته‌های فعال صنایع دستی در لرستان به شمار می‌روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان فعال بودن رشته‌های مختلف صنایع دستی در این استان را بر مبنای نیازمندی‌های مردم در طول تاریخ دانست و اظهار داشت: نوع، شکل، نحوه تولید و کیفیت صنایع دستی استان لرستان متاثر از ویژگی‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و محیطی این استان است و مردم این دیار تحت تاثیر عوامل مذکور از گذشته ­های دور با استفاده از محصولات کشاورزی، دامی و کارگاهی به تولید صنایع دستی پرداخته تا علاوه بر پر کردن اوقات فراغت راه دومی برای امرار معاش داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز برگزاری ۲۹ دوره آموزشی در سال ۹۸ برای هنرمندان صنایع دستی لرستان را گامی مهم در توسعه و ترویج این هنر صنعت در استان نام برد و افزود: در حال حاضر یک بازارچه دائمی در خرم آباد و سه بازارچه موقت و خودگردان با همکاری بخش خصوصی در شهر‌های بروجرد، دورود و الیگودرز تولیدات صنایع دستی استان را عرضه می‌کنند.

او با اشاره به اینکه باید در خصوص فروش صنایع دستی استان کار‌های بیشتری صورت گیرد بیان داشت: سال گذشته به صورت فروش چمدانی ۵۵ هزار دلار و از طریق گمرک نیز ۶ هزار دلار صادرات محصولات صنایع دستی استان را به کشور‌های مختلف داشته ایم.

پرداخت پنج میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان تسهیلات صنایع دستی در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در سال گذشته بیش از پنج میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان تسهیلات به صنعتگران استان پرداخت شد.

قاسمی افزود: به منظور توسعه و ترویج رشته‌های صنایع دستی و کمک به رشد و ارتقای جایگاه هنر صنعت پرداخت تسهیلات از برنامه‌های حوزه صنایع دستی استان است.

او اظهار داشت: از محل تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری (کارا) بیش از ۲ میلیارد و ۹۷۰میلیون تومان به ۱۰۳ کارگاه و از محل تسهیلات بانک گردشگری ۲ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان به ۲۵ نفر از متقاضیان کارگاه‌های صنایع دستی استان پرداخت شد.

برگزاری ۲۹ دوره آموزشی صنایع دستی در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: سال گذشته ۲۹ دوره آموزشی رشته‌های مختلف صنایع دستی در استان برگزار شد.

قاسمی گفت: این دوره‌های آموزشی به صورت چهاردوره سه ماهه در سطح ۱۱ شهرستان و روستا‌های استان برگزار شده است.

او با بیان اینکه یکهزار و ۲۵۸ هنرآموز و ۲ هزار و ۳۸۹ هنرجو در این دوره‌ها شرکت کرده اند افزود: شرکت کنندگان در این کلاس‌ها با فنون گلیم بافی، چرم دست دوز، ماشته بافی، جاجیم بافی، صنایع چوب، پاپیه ماشه (کاغذسازی سنتی)، قلم زنی، خراطی چوب، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، سوزن دوزی، چوغا بافی، ورشوسازی، منبت کاری و حصیر و کپو بافی آشنا شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در ادامه به برگزاری ۶ دوره آموزشی شاغلان صنایع دستی با شرکت ۱۹۷ نفر اشاره کرد و گفت: در این مدت اعضای خوشه بافت استان نیز دوره‌های آموزش رنگرزی و ریسندگی سنتی را پشت سر گذاشتند.

قاسمی عنوان کرد: تهیه و تداون استاندارد آموزشی در رشته‌های ماشته و گلیم بافی با همکاری آموزش و پرورش لرستان و برگزاری سه تور آموزشی برای اعضای خوشه بافت استان در استان‌های فارس، قم و ایلام از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش صنایع دستی لرستان در سال ۹۸ بوده است.

۵۲ رشته بومی و غیر بومی صنایع دستی در لرستان تولید می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان گفت: در حال حاضر ۵۲ رشته بومی و غیر بومی رایج رشته صنایع دستی در استان تولید می‌شود.

قاسمی با اشاره به وجود سه هزار و ۵۰۰ کارگاه کوچک، بزرگ، انفرادی و مشاغل خانگی تولید صنایع دستی در استان اظهار داشت: هفت هزار و ۵۰۰ هنرمند با مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و بیش از ۱۲ هزار نفر به صورت مشاغل خانگی در حوزه تولیدات صنایع دستی فعال هستند.

او افزود: اکنون یک بازارچه دائمی در خرم آباد و سه بازارچه موقت و خودگردان با همکاری بخش خصوصی در شهر‌های بروجرد، دورود و الیگودرز تولیدات صنایع دستی استان را عرضه می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان همچنین با اشاره به اینکه باید در خصوص فروش صنایع دستی استان کار‌های بیشتری صورت گیرد بیان داشت: سال گذشته به صورت فروش چمدانی ۵۵ هزار دلار و از طریق گمرک نیز ۶ هزار دلار صادرات محصولات صنایع دستی استان را به کشور‌های مختلف داشته ایم.

او افزود: در استان لرستان اکثر صنایع دستی به صورت مشترک در نقاط مختلف لرستان تولید می‌شود، اما برخی صنایع در شهرستان‌ها به صورت اوژه‌تر تهیه و تولید می‌شود.

اختصاص ۸۰۰ میلیون تومان به آموزش صنایع دستی لرستان

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۸۰۰ میلیون تومان از محل اوراق خزانه ملی در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع دستی استان اختصاص یافته است.

افشین باباحسینی بیان کرد: دوره‌های آموزش صنایع دستی استان بصورت رایگان در تمام شهرستان‌ها برگزار می‌شود، این دوره‌ها از ابتدای تیرماه در استان آغاز شده و پیش بینی می‌شود یک هزار و ۸۰۰ نفردر این کارگاه‌ها تحت آموزش قرار گیرند.

باباحسینی بیان کرد: سال گذشته صنایع دستی لرستان به ارزش هفت میلیارد تومان به فروش رسید که امسال با شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌ها تاکنون حجم کمتری در این حوزه به فروش رفته است.

او اظهار داشت: در رشته‌های دست بافی ۲۰ تا ۳۰ هزار متر مربع و در سایر حوزه‌های صنایع دستی حدود یک تن محصول سالانه تولید می‌شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون به منظور تراوج و آموزش صنایع دستی۲۵۲ کارت مهارت‌آموزی در استان صادر شده است.

او افزود: همچنین ۱۶۸ فقره کارت مهارت آموزشی برای هنرمندان و فعالان صادر و ۸۴ فقره کارت شناسایی نیز در حوزه صنایع دستی تمدید شده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه در این مدت یک فقره مجوز تاسیس کارگاه صادر و یک فقره پروانه تولید کارگاهی نیز تمدید شده تصریح کرد: در سه ماهه اخیر ۱۳فقره مجوز مشاغل خانگی مستقل و یک فقره مجوز مشاغل خانگی پشتیبان نیز صادر شده است.

باباحسینی ادامه داد: با شیوع ویروس منحوس کرونا و ضرورت رعایت مسائل بهداشتی حفاظتی، نکات بهداشتی به ۱۵۰ کارگاه فعال در حوزه صنایع دستی استان ابلاغ شد.

او با اشاره به اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا همچنان تولیدات صنایع دستی استان با رعایت نکات بهداشتی ادامه دارد، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش اوقات فراغت افراد تلاش شده است آموزش‌های صنایع دستی بیشتری به هنرآموزان ارایه شود.

او گفت: در این راستا با توزیع متوازن اعتبارات صنایع دستی در استان شهرستان‌ها به پنج منطقه شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تقسیم شدند و با توجه به ظرفیت‌های صنایع دستی هر منطقه دوره‌های آموزشی در این راستا برگزار شد.

باباحسینی افزود: در منطقه شمال استان در شهرستان سلسله با توجه به پیشینه دست بافت‌ها و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در روز جهانی صنایع دستی کارگاهی در الشتر با همکاری دانشگاه خوارزمی فعال شد که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در این کارگاه در طول ۶ ماه ۵۰ هزار هنرآموز آموزش داده می‌شوند.

او اظهار داشت: در این راستا ۱۵ نفر از هنرجویان به صورت استادکار تحت آموزش رایگان قرار می‌گیرند و همچنین کارگاه‌های آموزش گلیم و تراشه سنگ در دلفان نیز برگزار می‌شود.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی لرستان گفت: در منطقه مرکزی استان در شهرستان‌های خرم آباد و دوره چگنی نیز دوره‌های چرم دست دوز، گلیم بافی، زره بافی در رشته تزئینات و زیورآلات سنتی، نقاشی روی پارچه و ترمه دوزی برگزار می‌شود.

این مقام مسئول افزود: در غرب استان در شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان کارگاه‌های معرق چوب، گلیم بافی و چرم دوزی در دوره‌های ۸۷ روزه برگزار می‌شود.

او اظهار داشت: در شهرستان پلدختر با توجه به سیل سال گذشته در نقاط بیشتری مانند معمولان و افرینه نیز کارگاه‌های صنایع دستی برگزار شد.

باباحسینی ادامه داد: در این راستا در شهرستان‌های دورود و بروجرد نیز ورشوسازی، قلم زنی، طراحی سنتی، منبت چوب و در ازنا دوره‌های آیینه کاری و معرق چوب و در الگیودرز چوغابافی، گلیم بافی و معرق چوب با رعایت موارد بهداشتی بهداشتی برگزار شده است.

او با تاکید بر اینکه این دوره‌های آموزش صنایع دستی استان بصورت رایگان در تمام شهرستان استان برگزار می‌شودافزود: این دوره‌ها از ابتدای تیرماه در استان آغاز شده است و پیش بینی می‌شود یک هزار و ۸۰۰ نفر در این کارگاه‌ها تحت آموزش قرار گیرند.

باباحسینی اظهار داشت: در این راستا ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار اوراق خزانه ملی برای آموزش صنایع دستی استان در نظر گرفته شده است.

هفت میلیارد تومان فروش سالیانه صنایع دستی لرستان

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی لرستان گفت: در سال گذشته به میزان هفت میلیارد تومان صنایع دستی استان به فروش رسیده است که متاسفانه با شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌ها تاکنون حجم کمتری از صنایع دستی استان در سال جاری به فروش رفته است.

او افزود: در زمینه دست بافت‌ها در استان سالیانه ۲۰ تا ۳۰ هزار متر مربع و همچنین در حوزه سایر محصولات صنایع دستی نیز سالیانه حدود یک تن تولید می‌شود.

باباحسینی از برگزاری جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در صورت شرایط بودن وضعیت بیماری کرونا در آبان ماه سال جاری خبرداد.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.