مصوبات ضدجمعیتی بلای جان فرزندآوری

در حالی که کشور با سونامی افزایش نرخ سالمندی مواجه است، دولت تنها مشوق یعنی پرداخت یارانه نقدی به نوزادان تازه متولد شده را مشروط کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اگر چه همه ما دهه‌شصتی‌ها، زندگی متفاوتی را در مقایسه با کودکان امروزی در میان دخترعمو، پسرعمو، دخترخاله و پسرخاله‌های خود سپری کرده‌ایم و زندگی‌مان با بازی کردن با همسالان گذشت، اما نسل فعلی از چنین امتیازی برخوردار نیست.

هرچند از عصری که عده‌ای در آن زندگی کردن با سگ و گربه را به فرزند داشتن ترجیح می‌دهند و حاضرند به خاطر لاکچری‌بودن تاریخ زایمان، با زندگی و آینده فرزند خود بازی کنند، نمی‌توان انتظار داشت مسأله کاهش نرخ باروری را جدی بگیرند. در کنار این‌ها، مؤلفه‌های اقتصادی و اجتماعی هم عملاً سبب کاهش تمایل افراد به فرزندآوری شده و در این شرایط همه باید دست به دست یکدیگر دهند تا بتوانیم از این سونامی پیری جلوگیری کنیم؛ موضوعی که بی‌توجهی به آن تبعات امنیتی، سیاسی و اقتصادی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

حالا دیگر شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» در هیچ جای دنیا کاربردی ندارد و رهبران کشور‌ها با تبلیغات بسیار و وضع قوانین مختلف سعی در تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری دارند تا بتوانند چرخه اقتصادشان را همچنان روی پا نگه دارند. این سیاست‌ها بسته به فرهنگ و وضعیت اجتماعی کشور‌ها باهم متفاوت است.

 

وقتی فرزندآوری به یک نگرانی تبدیل می‌شود/مصوبات ضدجمعیتی بلای جان فرزندآوری

 

سیاست‌های جمعیتی در کشور‌های غربی

 
جمعیت کشور روسیه ۱۴۳ میلیون نفر و رشد جمعیت آن منفی است. بعد از روی کار آمدن پوتین در کشور روسیه سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت بیش از پیش قوت گرفت. خانواده‌هایی که دارای فرزند می‌شوند از پرداخت ماهیانه تا سقف معینی معاف می‌شوند و مورد حمایت‌های مالی برای تربیت و رشد فرزندشان قرار می‌گیرند. دولت این کشور برای فرزند اول ۱۵ هزار دلار و برای تولد فرزند سوم یک خانه به پدر و مادر نوزاد هدیه می‌دهد. همچنین مادری که دارای فرزند می‌شود می‌تواند ۹ هزار و ۶۰۰ دلار کمک هزینه دریافت کند.

در ژاپن خانواده‌هایی که فرزند تا سن ۱۵ سال دارند ماهانه تا ۱۳ هزار ین کمک مالی دریافت می‌کنند. همچنین پدر و مادر یک به یک می‌توانند با دریافت نصف حقوق خود تا سقف تعیین شده به مرخصی بروند و این درحالی است که بعد از آن می‌توانند بدون هیچ تغییر به کار قبلی خود بازگردند.
 
وقتی فرزندآوری به یک نگرانی تبدیل می‌شود/مصوبات ضدجمعیتی بلای جان فرزندآوری
 

دولت سوئد نیز به ازای هر کودکی که متولد می‌شود تا سن ۱۶ سالگی کمک هزینه مشخص و بلاعوضی به خانواده پرداخت می‌کند. میزان این مبلغ ماهیانه برای یک کودک در حدود یک هزار و ۵۰ کرون، دو کودک ۲ هزار و ۲۰۰ کرون، سه کودک ۳ هزار و ۶۰۰ کرون و چهار کودک ۵ هزار و ۵۰۰ کرون (حدود ۲۱ میلیون تومان) تعیین شده است. این‌ها تنها چند نمونه از کشور‌هایی بودند که در راستای تشویق فرزندآوری از خانواده‌ها حمایت می‌کنند.

ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب

سیاست‌های جمعیتی کشور در حدود سه دهه گذشته از جمله موضوعاتی محسوب می‌شد که ممکن بود کشور را در آینده نه چندان دور دچار چالش‌های مهم جمعیتی کند؛ از این‌رو اصلاح این سیاست‌ها با هشدار رهبر معظم انقلاب و ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیتی از سوی ایشان به‌عنوان یک اولویت در دستور کار مسؤولان قرار گرفت. بر همین اساس و به‌منظور جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای رشد همه‌جانبه کشور در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام شود.
 
سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است.

در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که دارای ۱۴ بند است، بر ضرورت هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه جبران کاهش نرخ رشد جمعیت تأکید شده است.

۶ سال است که از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد و به نظر می‌رسد که ۶ سال است که این سیاست خاک می‌خورد و نه تنها به آن عمل نمی‌شود بلکه تصمیماتی نیز مصوب می‌شود که فرسنگ‌ها با ابلاغ این سیاست فاصله دارد.
 

عدم واریز یارانه برای نوزادان تازه متولد شده، شوکی بر افزایش جمعیت

با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب درباره رشد جمعیت و ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده و پیش‌بینی کارشناسان حوزه جمعیت‌پژوهی نسبت به حرکت جمعیت ایران به‌سوی پیری در هفته‌های گذشته هیأت دولت در جلسه خود به ریاست رئیس جمهور مصوباتی متعدد از جمله چند مصوبه درباره آیین‌نامه منابع و مصارف یارانه‌ها داشت. در بخشی از آیین‌نامه‌های اجرایی منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها آمده است: موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون و در صورت وجود منابع به‌تشخیص سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشمول دریافت یارانه خواهند بود.

خانواده‌ها در شرایط مطلوبی قرار ندارد و تورم و گرانی بیش از همیشه به خانواده‌ها فشار می‌آورد، خبر عدم واریز یارانه برای نوزادانی که تازه متولد می‌شوند شوک دیگری بر طرح‌های بی‌شمار افزایش جمعیت و فرزندآوری از طرف دولت بود.

محروم کردن نوزادان از ‎یارانه، خلاف سیاست‌های کلی نظام است

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه دولت برای قطع یارانه نوزادان تازه متولد شده، اظهار داشت: مجلس نسبت به این مصوبه به دولت تذکر داد، این مصوبه با سیاست‌های جمعیتی و قوانین بالادستی مغایرت دارد.
 
 
وقتی فرزندآوری به یک نگرانی تبدیل می‌شود/مصوبات ضدجمعیتی بلای جان فرزندآوری
 
او با بیان این‌که باید کمیسیونی با عنوان جمعیت و تعالی خانواده در مجلس تشکیل شود، افزود: جمعیت کشور روز به روز کاهش پیدا می‌کند و به سمت پیری می‌رود، بنابراین باید قوانینی تصویب شود که جمعیت را افزایش دهد نه این‌که سبب کاهش جمعیت شود.

محمودی با بیان این‌که با توجه به شرایط اقتصادی امروز ازدواج نیز کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: خانواده‌ها امروز به سمت تک فرزندی و یا این‎‌که اصلا فرزندی به دنیا نیاورند، سوق پیدا کردند و این رویه خوب نیست و کشور را بر زمین می‌زند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که مصوبه دولت برای قطع یارانه نوزادان با سیاست‌های کلان در حوزه جمعیت مغایرت دارد، بیان کرد: اگر دولت این مصوبه را اصلاح نکند مجلس به طور قطع ورود پیدا خواهد کرد.

او با تأکید بر این‌که باید سیاست‌هایی را دنبال کنیم که تشویق فرزندآوری شود، عنوان کرد: مجلس طرحی را برای افرادی که از سهام عدالت جا مانده‌اند را در دستور کار دارد، این سیاست می‌تواند تا حدودی دغدغه خانواده‌ها را در فرزندآوری بهبود ببخشد.
 

توجه مجلس فعلی به مردان است‌

محمودی با بیان توجه مجلس فعلی به مردان است، افزود: هیأت رئیسه مجلس دبیر‌های هر کمیسیونی را جابه‌جا کرد و بین کارمندان فعلی مجلس آزمون را برگزار کردند، در این آزمون حدود ۳۵ نفر از بانوان ثبت‌نام کردند که به آن‌ها حق شرکت در آزمون را ندادند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علت را که جویا شدیم، گفتند، بانوان، چون مادر هستند باید بچه‌داری کنند، این سیاست هیأت رئیسه مجلس با سیاست‌های جمعیتی مغایرت دارد و این تصمیمات سبب می‌شود که در کنار پایین بودن ازدواج و تورم و شرایط اقتصادی، بانوان در مجلس تصمیم بگیرند که دارای فرزند نشوند.

او با بیان این‌که دولت و مجلس باید سنجیده‌تر عمل کنند، خاطرنشان کرد: دولت اگر منابعی برای پرداخت یارانه نوزادان ندارد، می‌تواند منابع تأمین یارانه را در بودجه ببیند نه این‌که تصمیمی بگیرد که با سیاست‌های جمعیتی رهبر معظم انقلاب مغایرت داشته باشد.

دولت باید مراقب سیاست‌های جمعیتی باشد

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که سیاست‌های دولت در حوزه جمعیت، مطابق با سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیست و دولت باید مراقب سیاست‌های جمعیتی باشد و پیام‌های منفی مخابره نکند.

او می گوید: در این سال‌ها زیاد با این جمله مواجه شده‌ایم که نرخ رشد جمعیت ایران به سمت صفر در حال میل کردن است و در آینده‌ای نه چندان دور، جمعیت ایران به یک جمعیت سالخورده تبدیل خواهد شد و این یک تهدید جدی برای جامعه است.

بانکی‌پور تأکید کرد: افزایش جمعیت به دغدغه لحظه‌به‌لحظه کارشناسان و متخصصان جمعیت‌شناسی و بسیاری از مردم کشور مبدل شده است و در این بین مصوبه‌هایی مثل مشروط نمودن پرداخت یارانه فرزندان تازه متولدشده نشان از بی‌توجهی کامل دولت به بحران جمعیت و تهدید باور خانواده‌ها در مورد میزان مطلوب باروری است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: کارشناسان جمعیت بر این باورند که شرایط جمعیتی کشور و میزان فرزندآوری در خانواده‌ها شرایط مطلوبی ندارد و هر ضربه‌ای به شرایط شکننده فرزندآوری و تجدید نسل می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به بار بیاورد که فرصتی هم برای جبران آن وجود نداشته باشد و دولت باید بسیار بیش از این‌ها در مصوبات خود دقیق بوده و متوجه عواقب تصمیمات خود باشد.

او با بیان این‌که از بدو تولد نوزادان، خانواده‌ها درگیر هزینه‌های سنگین هستند و همین میل به فرزندآوری را در خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های جوان کمتر کرده است، می‌گوید: به طور قطع نمایندگان مجلس دولت را وادار می‌کنند که در چارچوب قانون به مردم کمک کند.

اجرای طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی درباره کاهش نرخ رشد جمعیت کشور اظهار داشت: بزرگترین سرمایه هر کشور جمعیت آن کشور محسوب می‌شود و مهم‌ترین بخش سنی جمعیت نیز جوانان آن جمعیت هستند.

 
وقتی فرزندآوری به یک نگرانی تبدیل می‌شود/مصوبات ضدجمعیتی بلای جان فرزندآوری
 
او با بیان این‌که برای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش افزایش جمعیت باید بسته‌های تشویقی در نظر گرفت و موانع را از میان برداشت، افزود: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده را در دستور کار مجلس در کمیسیون اجتماعی داریم، در این طرح برای فرزندآوری طرح‌ها و برنامه‌هایی دیده شده و قانون بسیار خوبی است.

 

بانوان نباید در هر جایگاهی نگرانی و دغدغه‌ای بابت فرزندآوری داشته باشند

زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که موضوع جمعیت بسیار مهم است، می‌گوید: ما کشوری هستیم که در چند سال اخیر با کاهش جمعیت روبه‌رو بودیم، بنابراین باید به آن بیشتر بپردازیم.

او با اشاره به این‌که دولت‌های غربی خوب در این زمینه کار کردند، افزود: طبق گزارشات سازمان‌های مختلف مربوط به حوزه زنان و خانواده، آمار‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از کاهش نرخ رشد جمعیت، به نگاه بانوان در این زمینه برمی‌گردد.

او با تأکید بر این‌که لازم است در زمینه فرزندآوری در خانواده‌ها فرهنگ‌سازی انجام شود، بیان کرد: نمایندگان مجلس یازدهم نیز با این مسأله درگیر هستند؛ مهم‌ترین کار، فرهنگ‌سازی است تا بانوان در هر جایگاهی مانند کارمند، معلم، پزشک، استاد دانشگاه، کارگر و حتی خانه‌دار، نگرانی و دغدغه‌ای بابت فرزندآوری نداشته باشند، بلکه نگران این باشند که آینده کشور به چه جایی خواهد رفت.

شیخی ادامه داد: صحبت‌های مقام معظم رهبری در این خصوص را بیشتر کشور‌های غربی به کار می‌بندند تا جایی که می‌بینیم به چه میزان بین مسؤولان و سلبریتی‌های دیگر کشور‌ها کودک دوستی وجود دارد و آن را به نمایش می‌گذارند و حتی زنان مشغول در سیاست‌شان نیز با نوزاد خود به کار می‌پردازند.

منبع:فارس

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محقق
۱۷:۴۰ ۱۴ تير ۱۳۹۹
واقعا شماهایی که این حرفهارا می زنید در ایران زندگی نمی کنید؟ چگونه میشه در این وانفسای مشکلات اقتصادی فرزند آورد
آخرین اخبار