زیارتگاهی بر فراز قله/ ۴۷۲ پله تا کمر زیارت

ارتفاعات موسوم به کمر زیارت به عنوان مکان تفرجگاه و زیارتگاهی در ۴۵ کیلومتری شمال گناباد واقع شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ارتفاعات موسوم به کمر زیارت در ۴۵ کیلومتری شمال گناباد واقع شده  که بر راس یکی از  بلندی های زیارتگاه، بنایی است آجری و جدیدالاحداث که منسوب است به مقبره امامزاده یحیی بن محمد بن موسی بن جعفر علیه السلام و در منتهی الیه جاده متصل به این ارتفاعات در مکانی که کوه‌ها بهم می‌رسند با استفاده از سنگ پله‌هایی راه برای دسترسی به بقعه امامزاده یحیی ایجاد کرده اند.

امامزاده یحیی (ع) فضایی کاملا متفاوت از هر امامزاده دیگری در این منطقه دارد و در جذب زائر از موفق‌ترین‌ها در گناباد است.
 
زیارتگاهی بر فراز قله/۴۷۲ پله تا کمر زیارت

بقعه امامزاده روی قله است و برای رسیدن به بقعه مسیری حدود ۴۷۲ پله باید طی می‌شود، پله‌های نفس گیری که هیجان انگیز‌ترین و شیرین‌ترین قسمت زیارت است.

محیط بقعه به شکل مربع مستطیل بوده و ضریح زیبای آن که به همت مومنان و افراد خیر در قله کوه با تلاش و زحمت زیادی ساخته شده و اینک  بسیاری از مشتاقان و محبان و حاجتمندان از راه‌های دور به این جایگاه مرتفع مشرف می‌شوند و نذورات زیادی در آنجا دارند و حوائج خود را می‌طلبند و نتیجه مثبت می‌گیرند.
 
زیارتگاهی بر فراز قله/۴۷۲ پله تا کمر زیارت

ذاکری امام جماعت مسجد جامع شهر یونسی از توابع بجستان که مقطعی به‌عنوان عضو هیئت امنای بقعه امامزاده مذکور خدمت کرده است در معرفی این امامزاده، گفت: جمعی از علویان و در راس آن‌ها برادران حضرت امام رضا (ع)، در زمان مامون قیام کردند و مامون لشکر فرستاد و سران علویان را دستگیر و به مرو آوردند و زندانی کردند، ولی بعد از شهادت حضرت امام رضا (ع)، سلطان محمد عابد (ع) و برادرش زید و سایر برادران از زندان گریختند و تصمیم گرفتند به بصره بروند.
 

بیشتربخوانید:

 
او افزود: هنگامی که شیعیان و موالیان از حرکت‌شان مطلع شدند سلاح برداشته و خودشان را به ایشان رساندند، مامون نیز از قضیه آگاه شد، عده‌ای را در تعقیب آنان فرستاد و جنگ سختی اتفاق افتاد، بسیاری از شیعیان شهید شدند و بقیه عقب‌نشینی کردند، ولی محمد‌بن موسی بن جعفر و برادرانش زید و عبدالله و یحیی و حمزه و ابراهیم (ع) گریختند و از کوه‌های کوه سرخ به ترشیز «کاشمر» وارد شدند.

امام جماعت مسجد جامع شهر یونسی ادامه داد: چون مامون از این‌ها ترسان و نگران بود به حکام شهر‌های مسیر راه نامه نوشت که این علویان را دستگیر و یا به‌قتل برسانند از جمله جناب حمزه موسی‌بن جعفر را در سوسفید ترشیز«سوبد معروف به باغ‌مزار کاشمر» به شهادت رساندند.
 
زیارتگاهی بر فراز قله/۴۷۲ پله تا کمر زیارت
ذاکری بیان کرد: دیگر برادران حضرت نیز از کاشمر به طرف کوه‌های جنابد «گناباد» متواری و یحیی‌بن جعفر (ع) و به روایتی ابراهیم‌بن موسی‌بن جعفر (ع) در کوه‌های آبادی جیج «کمر زیارت» و سلطان محمد عابد (ع) در کاخک گناباد و جناب زید در قریه افرز و جناب عبدالله در کارشک به شهادت رسیدند.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.