مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر:

مرمت میل کلاه‌ فرنگی به پایان رسید

بهادری گفت: عملیات مرمت بخش های تخریب شده میل کلاه فرنگی، یکی از آثار سیزده‌گانه حلقه آبی شهرستان شوشتر پایان یافت.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدرضا بهادری مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر گفت: باتوجه به تخریب صورت‌گرفته در روز‌های گذشته در قسمت جان‌پناه میل کلاه فرنگی که یکی از آثار سیزده‌گانه حلقه آبی شوشتر به شمار می‌رود، پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی در ابتدا نسبت به پاکسازی محل اقدام کرد.

او افزود: در ادامه براساس طرح مرمتی که از سوی کارشناسان پایگاه تهیه شد، با رعایت همه نکات فنی و تخصصی، دستورکاری مبنی بر مرمت این عارضه را به واحد اجرایی ابلاغ کردیم و از هفته گذشته عملیات آغاز شد.

بهادری بیان داشت: مرمت قسمت‌های تخریب‌شده با تلاش نیرو‌های اجرایی پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر دیروز به پایان رسید.

میل کلاه فرنگی در استان خوزستان و میدان ۱۷ شهریور، انتهای خیابان بلوار شهرستان شوشتر قرار دارد که در کنار رود کارون و نزدیک به بند میزان ساخته شده است. این میل یکی از آثار تاریخی شهرستان محسوب می شود.

کاربری این سازه احتمالاً میل راهنما و یا یک بنای یاد بود، بوده است، این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ از سوی سازمان میراث فرهنگی با شمارهٔ ثبت ۲۶۱۱ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، همچنین این میل به همراه ۱۲ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیار‌های یک، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ ثبت شد.

شوشتر یکی از شهر‌های قدیمی استان خوزستان است که در دامنه‌ی کوه‌های زاگرس قرار دارد. اهمیت ویژه‌ این شهرستان به این دلیل است که هر دو رودخانه‌های کارون و دز از این شهر می‌گذرند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.