قرص یُد برای مقابله با تشعشعات اتمی موثر است؟

یک متخصص فارماکولوژی گفت: قرص یُد هیچ تاثیر مستقیمی به عنوان داروی ضد تشعشع هسته‌ای ندارد.

علی فاطمی، متخصص فارماکولوژی و نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اثر مصرف ید برای کاهش عوارض تشعشعات اتمی اظهار کرد: بعد از انفجاری که در تاسیسات هسته ای نطنز رخ داد، نگرانی هایی در رابطه با خطر تشعشعات هسته ای پیش آمد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران افزود: برخی افراد تحت تاثیر یک سریال تلویزیونی که درباره انفجار نیروگاه هسته ای چرنوبیل ساخته شده بود، توصیه می کردند افرادی که در شعاع ۱۰۰ کیلومتری تاسیسات نطنز زندگی می‌کنند، حتما از قرص یُد برای محافظت در برابر اشعه استفاده کنند.

او بیان کرد: این شایعات باعث شد تا برخی افراد به داروخانه ها برای خرید قرص ید مراجعه کنند. واقعیت این است که قرص یُد هیچ تاثیر مستقیمی به عنوان داروی ضد تشعشع هسته ای ندارد. این درست است که بعد از واقعه چرنوبیل تعداد زیادی از مردم به سرطان تیروئید مبتلا شدند، اما بروز این سرطان به دلیل مصرف مواد غذایی بود که به ید رادیواکتیو آلوده شده بودند و‌ ربطی به مواجهه با تشعشع هسته ای در لحظه انفجار نداشت.

فاطمی گفت: به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، مصرف پتاسیم یدید را قبل یا بلافاصله بعد از صرف غذاهای آلوده به مواد رادیو اکتیو در صورت بروز حوادث هسته ای توصیه می‌کند. نکته مهم دیگر این است که اثر حفاظتی ید (۱۳۰ میلی گرم پتاسیم یدید در روز) فقط برای غده تیروئید است و برای محافظت از سایر نقاط بدن نیست.


بیشتر بخوانید


این متخصص فارماکولوژی افزود: در صورت مصرف نابجای قرص ید، احتمال بروز عوارض جانبی گوارشی و پوستی و همینطور تداخلات دارویی خطرناک وجود دارد؛ بنابراین نباید افراد به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این دارو کنند. در ضمن مکمل های غذایی حاوی ید که بدون نسخه در داروخانه ها عرضه می شود، حاوی مقادیر کمی از این عنصر است که نمی تواند اثر حفاظتی کافی در مقابل مصرف غذاهای آلوده به ید رادیواکتیو داشته باشد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در پایان گفت: با توجه به گستردگی شبکه های اطلاع رسانی، در صورت وقوع هر گونه حادثه ای توصیه های حفاظتی لازم از طریق مبادی رسمی به مردم اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار