چرا نباید حیوانات را در خانه نگهداری کنیم؟

مدتی است تب نگهداری حیوانات خانگی بالا گرفته است و کم کم به سبکی از زندگی تغییر داده که می تواند بیماری های زیادی را به انسان انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سبک زندگی خاص جوامع غربی و کمبود عواطف و احساسات در میان اعضای خانواده‌های ساکن در آن جوامع باعث می شود که افراد با نگهداری از حیوانات مختلف عواطف خود را بروز دهند.
 
این مسأله در حال تبدیل شدن به سبکی از زندگی در کشورمان است؛ سبکی از زندگی که متاسفانه شناختی از مضرات آن نداریم. باید بدانیم که این حیوانات نیز مانند هر موجود زنده‌ای بیمار می‌شوند و می‌توانند این بیماری را به انسان منتقل کنند.
 
دکتر سید مرتضی لایق متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیمارستان رضوی گفت: بسته به نوع بیماری و نوع حیوان، راه انتقال متفاوت است. این روز‌ها ویروس‌ها، میکروب‌ها و انگل‌های متعددی از طریق مهره‌داران به انسان منتقل می‌شود؛ ولیکن عمده انگل‌ها از طریق ادرار و مدفوع حیوان به انسان منتقل می‌شود.
 
او افزود: هم‌چنین خون و ترشحات حیوانات مانند شیر یا بزاق‌شان نیز می‌توان بیماری‌زا باشد؛ مثلاً هاری بیشتر از طریق بزاق آلوده به حیوان بیمار به انسان منتقل می‌شود. هم‌چنین بیماری تب مالت که تقریبا همه مردم با آن آشنا هستند از طریق شیر و محصولات لبنی قابل انتقال است.
 
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری  ادامه داد: ما در واقع حیوانات را به‌عنوان مخزن بیماری‌ها در نظر می‌گیریم که میزان ارتباط‌مان، شدت عفونت و بیماری را مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید
لایق بیان کرد:بسیاری از عفونت‌هایی که از طریق حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شوند ممکن است با ورود به محیط بدن، به واسطه خشکی یا سرما و گرما از بین بروند؛ اما برخی ممکن است به شکل کیست در اندام‌های مختلف بدن مدت‌های مدیدی ماندگار بمانند.

او تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر، تنوع‌طلبی در نگهداری از حیوانات در ایران بسیار زیاد است و مردم به نگهداری از حیواناتی روی آورده‌اند که ناشناخته‌اند؛ مثل کروکودیل و جوندگان و خزندگان غیراهلی.

این متخصص تاکید کرد:بیماری‌های عفونی، تنفسی و پوستی از جمله ی این بیماری هاست، درباره مشکلات پوستی که می‌تواند در اثر ارتباط با حیوانات برای انسان ایجاد شود، پدیده‌های آلرژیک به صورت درماتیت و کهیر شاخص‌ترینِ آن‌هاست.
 
اگرچه نگهداری از حیوانات در منزل می‌تواند مشکلات عمده‌ای مانند سیاه‌سرفه ایجاد کند، اما باید دقت داشته باشیم که ناراحتی‌های تنفسی ممکن است به شکل حساسیت‌ها و آلرژی‌های عمده ناشی از پشم و پوست حیوانات بروز یابد و بر اساس عفونت خاصی نباشد.
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار