سبحانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ترامپ در وضعیتی قرار ندارد که جلوی یک تجارت مشروع را بگیرد

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا تاکید کرد که آمریکا در وضعیتی قرار ندارد که بخواهد جلوی یک تجارت مشروع را بگیرد و کشتیرانی بین المللی را به خطر بیاندازد.

احمد سبحانی سفیر پیشین ایران در ونزوئلا و گابن و همچنین مدیرکل اسبق آمریکای لاتین و غرب آسیای وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اینکه عده‌ای از دادستان‌های فدرال آمریکا شکوائیه‌ای تنظیم کرده‌اند تا محموله و یا نفتکش ایران را که در حال حرکت به سمت ونزوئلا هستند، مصادره کنند، گفت: معامله نفت و سوخت یک معامله کاملا مشروع است و از آنجایی که مردم ونزوئلا تحت شرایط سختی از نظر سوخت و مواد غذایی قرار دارند، بنابراین طبیعی است که ایران به عنوان کشور دوست و تحت عنوان یک کار تجاری سودمند برای دو طرف اقدام کند.

او افزود: تهدید آمریکا نشان از خوی امپریالیستی این کشور دارد که در گذشته با زور و قدرتی که داشتند، می‌توانستند در مقابل ضعفا نظراتشان را پیاده کنند، اما واشنگتن امروز در وضعیتی قرار ندارد که بخواهد این موضوع را به ما دیکته کند و جلوی یک تجارت مشروع را بگیرد و کشتیرانی بین المللی را به خطر بیاندازد، البته این خطر برای همه دنیا وجود دارد.


بیشتر بخوانید


مدیرکل اسبق آمریکای لاتین و غرب آسیای وزارت امور خارجه ادامه داد: همانطور که انگلیسی‌های متجاوز، نفتکش ایران را در تنگه جبل الطارق با یک عمل وحشیانه اشغال کردند، در مقابل ایران هم در خلیج فارس نفتکشی که تحت حمایت ناو‌های جنگی انگلیسی‌ها بود را به اشغال خود در آورد.

او افزود: اگر آمریکا بخواهد تهدید خود را در جهت مصادره نفتکش‌های ما عملیاتی کند، دست ایران برای پاسخگویی پر است تا از کاری که می‌خواهد انجام دهد پشیمان شود، البته در دفعه آخر هم که ۵ نفتکش کشتی باری ایرانی به ونزوئلا راهی شد، واشنگتن چنین تهدیدی کرد، اما نتوانستند تهدیدشان را عملی کنند.

سفیر پیشین ایران در ونزئلا تاکید کرد: امروز آمریکا در وضعیت بسیار سختی قرار دارد، رئیس جمهور این کشور که به عنوان منفور‌ترین رئیس جمهور تاریخ واشنگتن در خود این کشور و خارج از آن است، در آستانه انتخابات شانس بسیار کمی برای پیروزی دارد.

او با بیان اینکه بیماری کرونا وضعیت بهداشتی آمریکا را فلج کرده است، تصریح کرد: ترامپ به عنوان یک یانکی بدون روتوش در مقابل همه دنیا موضع‌گیری دارد، به عنوان مثال در مقابل اتحادیه اروپا، ژاپن و سایر کشور‌ها هم موضع گیری دارد.

سبحانی ادامه داد: آمریکا در جنگ اقتصادی با چین حتی سهم رقبا و شرکای اروپایی را دستکاری می‌کند، اخیرا هم در جلسه شورای امنیت قطعنامه‌ای که می‌خواستند به یک بند برجام که از آن خارج شدند استناد کنند، تا بتوانند تحریم ایران را در برخی زمینه‌ها برگردانند، که البته موفق نبودند. در این زمینه هم به امید خدا موفق نخواهند شد و اگر دست به حماقتی بزنند حتما اثرات آن برایشان بسیار سخت و جبران ناپذیر خواهد بود.

آمریکا بعد از ناکامی ماه گذشته در جلوگیری از ارسال محموله سوخت ۵ نفتکش ایران به ونزوئلا تلاش تازه‌ای را برای ممانعت از تجارت قانونی این دو کشور آغاز کرده است؛ خبرگزاری رویترز گزارش داد که چند دادستان فدرال شکوائیه‌ای برای توقیف محموله سوخت ۴ نفتکش ایرانی که در حال حرکت به سوی ونزوئلا هستند، تنظیم کرده‌اند.

رویترز این اقدام را جدیدترین اقدام از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران و ونزوئلا به عنوان دو دشمن آمریکا تعبیر کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار