برگزاری رزمایش دریایی آمریکا در دریای جنوبی چین

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا از برگزاری رزمایش دریایی این کشور در دریای جنوبی چین خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا روز شنبه از برگزاری رزمایش نظامی دو ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه دریای جنوبی چین خبر داد.

وی در این‌باره اعلام کرد: «یو‌اس‌اس نیتز و یو‌اس‌اس رونالد ریگان عملیات نظامی مشترکی را انجام دادند تا حمایت خود از آزادی تردد و باز بودن مسیرهای آبی اقیانوس آرام و هند ابراز کنند».

وی در ادامه مدعی شد: «تلاش‌های آمریکا در راستای دفاع از حق همه ملت‌ها برای پرواز، دریانوردی و فعالیت در هر نقطه‌ای است که قوانین بین‌المللی امکان حضور در آن را می‌دهد».

رزمایش نظامی آمریکا در منطقه دریای جنوبی چین در حالی برگزار می‌شود که پکن بارها حضور نظامی واشنگتن در حاشیه مرزهای آبی خود را محکوم و آن را تنش‌زا توصیف کرده است. در مقابل آمریکا مدعی شده که پنتاگون از رزمایش‌های نظامی چین در جزیره مورد مناقشه «پاراسل» نگران است. چین و ویتنام در خصوص مالکیت «پاراسل» با یکدیگر اختلاف نظر شدید دارند.

پنتاگون روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای در این‌باره گفت: «فعالیت‌های چین وضعیت منطقه را بی‌ثبات‌ می‌کند». اما پکن ادعاهای آمریکا را رد و تاکید کرده که فعالیت‌هایش در محدوده حاکمیت ارضی چین صورت گرفته است.

کارشناسان معتقدند که با توجه به ذخایر ارزشمند نفت و گاز در جزیره پاراسل، اختلافات در رابطه با آن ممکن است به ایجاد تنش منجر شود. 

پکن از رویه آمریکا در ارسال ناوهای هواپیمابر خود به منطقه انتقاد کرده و آن را عاملی در راستای افزایش تنش‌ها خوانده است. گفتنی است، تنش‌های بین چین و آمریکا طی هفته‌های اخیر به دلیل تصویب قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ، افزایش هم یافته است. واشنگتن این قانون را ناقض استقلال منطقه هنگ‌کنگ می‌داند و تهدید کرده است که پکن را در این خصوص تحریم خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۰:۲۳ ۱۴ تير ۱۳۹۹
آمریکا با چه اجازه ای در هر نقطه جهان رزمایش میکنه ؟؟
_آقایان در شورای امنیت : این اقدامات آمریکا سبب بروز تنش و بی ثباتی در جهان میشود.
آخرین اخبار