رئیس اداره میراث فرهنگی شوشتر خبر داد:

آغاز مرمت خانه تاریخی معین التجار

چهارمحالی گفت: عملیات حفاظت و مرمت خانه تاریخی معین التجار شوشتر آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی محمد چهار محالی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر با اشاره به آغاز عملیات حفاظت و مرمت خانه تاریخی معین‌التجار این شهرستان گفت: ساماندهی و استحکام بخشی قسمت‌های آسیب دیده در این مرحله انجام می‌شود.

او با بیان اینکه عملیات حفاظت و مرمت این خانه تاریخی طی ۳ تا ۴ ماه انجام خواهد شد، اظهار داشت: حدود ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و مبلغی هم از طریق اعتبارات ملی به این پروژه تزریق می‌شود.

چهارمحالی، خانه معین‌التجار را یکی از خانه‌های ارزشمند و تاریخی در شهرستان شوشتر دانست و اظهار داشت: در دوره قاجار حدود سال ۱۳۰۳ قمری در محله عباس این شهر در ۲ بخش اندرونی و بیرونی ساخته و با تزیینات سنگی و آجرکاری‌های بسیار زیبا آراسته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر بیان کرد: تزیینات حجاری این خانه برخی مضامین اسلامی و آیات قرآنی نظیر آیه و ان یکاد، یا قاضی الحاجات و یا کافی المهمات و نیز برخی نقش گل‌های ایرانی نظیر گل لوتوس است که در گوشه ورودی این خانه چشم هر بیننده را نوازش می‌دهد، همچنین تزیینات آجری از دیگر عناصر ارزشمند و بکار رفته در معماری این خانه به شمار می‌رود که هم در ورودی و هم در حیاط‌های اندرونی و بیرونی از آن استفاده فراوان شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از دیگر عناصر تزیینی به کار رفته تزیینات چوب بوده که در نوع خود از نظر کاربردی بسیار حائز اهمیت است و پنجره‌های ارسی خانه از قدیمی‌ترین و با اصالت‌ترین پنجره‌های موجود ارسی در شوشتر و حتی استان خوزستان محسوب می‌شود.

به گفته چهارمحالی، خانه معین‌التجار در دوره پهلوی یکی از مدارس شهرستان شوشتر با نام مدرسه اردشیر بوده و بسیاری از بزرگان شوشتر تحصیل‌کرده این مدرسه قدیمی و تاریخی هستند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.