مدیر امور پذیرش و ارزیابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مطرح کرد؛

جهش تولید؛جبران عقب ماندگی‌های تولید با بهینه‌سازی فرآیند‌های داخلی

رضایی گفت:جهش در تولید را می‌توان جبران عقب ماندگی‌های حوزه تولید با بهینه‌سازی فرآیند‌های داخلی و بهبود کیفیت تولیدات در حداقل زمان ممکن دانست.

به گزارش حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، امروز پارک علم و فناوری دانشگاه تهران وبینار نگرشی جدید به جهش تولید، اتلاف و کاهش آن‌ها را برگزار کرد.

محمد رضایی مدیر امور پذیرش و ارزیابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به تعریف جهش تولید پرداخت و گفت: جهش در تولید را می‌توان جبران عقب ماندگی‌های حوزه تولید با بهینه‌سازی فرآیند‌های داخلی و بهبود کیفیت تولیدات با حداکثر سرعت ممکن در حداقل زمان ممکن دانست. 

وی با توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور ادامه داد: ضرورت بکارگیری اقدامات عملی و اجتناب از شعار محوری، اهمیت به تولید داخلی و تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور با توجه به مشکلات پیش‌رو و تلاش برای عملی سازی ظرفیت بالقوه شرکت‌ها دلایلی بر ضرورت برنامه ریزی جهش تولید هستند.

رضایی همچنین عارضه یابی و نیازسنجی شرکت‌های دانش بنیان و فناور جهت جهش تولید، شناسایی شرکت‌های با قابلیت scale-up، حمایت از کسب و کار شرکت‌هایی که قابلیت جهش تولید دارند، کمک به برند سازی و شبکه سازی و پیدا کردن ارتباطات و بازار، صیانت از بازار داخلی و ایجاد پلتفرم برای گفت و گو میان صاحبان کسب و کار و مسئولان مربوطه، آموزش تخصصی جهت کاهش اتلاف و افزایش راندمان تولید شرکت‌ها را از اهداف برگزاری برنامه جهش تولید در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دانست.

ایده تفکر ناب به حداکثر رساندن ارزش افزوده و به حداقل رساندن دور ریز‌ها و ضایعات است

در ادامه این وبینار  روزبه شیوایی کارشناس صنعت خودرو بعد از بیان مقدمه‌ای بر سیستم تولید، به محور‌های اصلی کسب و کار تولیدی اشاره کرد. 

وی ضمن معرفی انواع سیستم‌های تولید به معرفی روش تولید just in time، سیستم Kanban و kaizen و کیفیت در مبدا و… پرداخت. 

شیوایی با تاکید بر مبحث اتلاف منابع گفت: اتلاف منابع هر چیزی است که برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند و مشتری حاضر به پرداخت پولی برای آن نیست و در ادامه مبحث تفکر ناب را مطرح کرد. ایده اصلی تفکر ناب به حداکثر رساندن ارزش افزوده و به حداقل رساندن دور ریز‌ها و ضایعات است. به طور خلاصه این تفکر به معنای این است که با وجود محدودیت منابع، بیشترین خدمات را به مشتریان ارائه کنیم.

وی با اشاره به پنج اصل تفکر ناب گفت: این اصول عبارتند از تعیین ارزش محصول، شناسایی جریان ارزش، حرکت بدون وقفه، ایجاد کشش و در نهایت دستیابی به کمال است.

وی در پایان صحبت هایش به شرایط اجرای موفق سیستم تولید ناب اشاره کرد و گفت: پیاده سازی یک سیستم تولید موفق، فقط یک چالش فنی و اقتصادی نیست، بلکه چالشی در تعالی تفکر و فرهنگ سازمانی است. از همین رو کسب و کار‌ها بایستی هر چه سریعتر فرضیات خود را در میدان عمل و در برابر مشتریان واقعی آزمایش و تلاش کنند هر چه سریعتر با بازخوردی که می‌گیرند به یادگیری برسند. اگر متوجه شوند که فرضیات آن‌ها صحیح نیست، مسیر حرکت خود را تغییر دهند و اصطلاحا چرخش کنند. ما باید رفتارمان را تغییر دهیم و برای تغییر رفتار باید تفکرمان را تغییر دهیم و چون همه چیز برخاسته از اندیشه آدمیان است نه تکنولوژی و دانش، انسان در شیوه نوین تولید در مرکز سیستم جای می گیرد و به آن روح و معنا می‌بخشد.

بهینه نشدن منابع کسب و کار‌ها سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود

مهراد عبدالرزاق در بخش دیگر وبینار بیان کرد: پول و ثروت از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر می‌رود، هرگاه ارزشی ایجاد و منتقل شود.

وی با اشاره به فرآیند متداول و سنتی در خلق ارزش گفت: در ابتدا نیاز مشتری شناسایی می‌شود. سپس گزاره ارزش طراحی می‌شود. بعد از آن ابزار‌های لازم جهت خلق ارزش فراهم می‌ شود و پس از قیمت گذاری، بازی بی نهایت بهینه سازی قیمت و هزینه آغاز می‌شود. در بسیاری از موارد بهینه نشدن منابع کسب و کار‌ها سبب افزایش هزینه‌ها می‌شود. به همین منظور آقای عبدالرزاق مبحث اقتصاد اشتراکی را مطرح کرد و گفت هزینه ارائه خدمات یا کالا ارتباط مستقیمی با بهره‌وری منابع دارد. اشتراک منابع برای بالا بردن بهره‌وری راه حلی هوشمندانه، نوین و فناورانه است.

وی پلتفرم‌ها را در معنی عام مصداقی از اقتصاد اشتراکی دانست. زیرا با اشتراک گذاری زیرساخت‌های ارائه خدمات شامل نمایش محصولات و پیشنهادها، شبکه ارسال و پشتیبانی پس از فروش تمامی پلتفرم‌ها در بستر اقتصاد اشتراکی فعال هستند. همچنین ایده‌های هوشمندانه در پلتفرم‌ها می‌تواند آن‌ها را به نسبت راه حل‌های سنتی ارائه خدمات، دست نیافتنی کند و کسب و کار‌هایی با مبنای اقتصاد اشتراکی به دلیل عدم وجود هزینه‌های سربار و موجودی انبار دارای سرعت بیشتری در رشد اقتصادی و بسیار آسوده‌تر پیشرو در حرکت هستند. متعاقبا این سرعت و کارآمدی به آن‌ها این امکان را می‌دهد که طی مسیر، ارزش ایجاد شده را به مشتریان و شرکای زنجیره تامین خود منتقل کنند.

 اسماعیلی نسب کارشناس توسعه اکوسیستم  صندوق نوآوری و شکوفایی به معرفی خدمات صندوق نوآوری و شکوفائی در راستای جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: خدمات صندوق نوآوری و شکوفائی در چهار دسته تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی قرار می‌گیرند. تسهیلات شامل نمونه سازی، فعالیت قبل از تولید صنعتی، تولید صنعتی، سرمایه در گردش، اشتغال‌زایی، اسناد خزانه اسلامی، تامین دفتر کاری و لیزینگ و قرارداد استصناع است. ضمانت نامه شامل ضمانت نامه‌های پیمان و حد اعتباری ضمانت نامه است. سرمایه گذاری به دو شیوه غیرمستقیم و صندوق‌های عامل صورت می‌گیرد. توانمند سازی نیز شامل آموزش، مشاوره، توسعه بازار، استاندارد و تایید، حفاظت از مالکیت فکری، رویداد و شبکه سازی و رتبه بندی رقابت پذیری است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۶ تير ۱۳۹۹
با دلار 22 هزار تومان قراره چطور جهش تولید داشته باشیم . تولید کننده چطور باید تولید کنه که خریدار بتونه بخره و تولید اقتصادی باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۱۶ تير ۱۳۹۹
عجب
آخرین اخبار