کاهش ۱۹.۷درصدی بارش‌ها درآذربایجان شرقی/آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ‏از کاهش ۱۹.۷ درصدی بارش‌ها در استان نسبت به سال آبی گذشته خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، عقیل اقدسی مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره‌ای به میزان بارش استان در سال آبی ۹۸- ۹۹ گفت: این میزان تا ۱۴ تیرماه ۹۹، ۲۹۵ میلی لیتر بوده که در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۹.۷ درصد کاهش یافته، اما در مقایسه با میانگین دراز مدت ۱.۸ افزایش داشته است.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: بیشترین بارش استان مربوط به ایستگاه مراغه با ۳۵۳ میلی متر و میانه با ۳۴۲ بوده و جلفا با ۱۴۲.۴ میلی متر و سراب با ۱۸۰.۴ کمترین میزان بارش را داشته است.

اقدسی، بیشترین میزان افزایش بارش‌ها را مربوط به بستان آباد و کم‌ترین کاهش را مربوط به شهرستان کلیبر دانست.

او با اشاره‌ای به سطح آب دریاچه ارومیه نیز گفت: این مقدار هم اکنون به ۱۲۷۱.۶۶ رسیده که سال گذشته ۱۲۷۱.۷۶ بود که این آمار‌ها نشان از پایین رفتن ۱۰ سانتی متری اب دریاچه نسبت به سال گذشته دارد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ‏در خصوص حجم آب دریاچه ارومیه نیز گفت: هم اکنون حجم آب دریاچه به ۴.۵ میلیارد متر مکعب رسیده که در مقایسه با ۴.۸۱ میلیارد سال گذشته، کاهش ۰.۳۱ میلیارد مترمکعب را نشان می‌دهد.

او میزان بارش‌ها را در سال گذشته را مناسب ارزیابی کرده و گفت: سال گذشته تا پنج و شش خرداد، تراز مثبت بارندگی را داشتیم و بعد سیر، نزولی شد، اما امسال ۲۷ اردیبهشت به تراز رسیدیم و پس از آن سیر نزولی را شاهد بودیم.

اقدسی در خصوص تالاب قوری گول نیز گفت: هم اکنون حجم فعلی آن، ۱.۶۸ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به رقم ۱.۵۸ میلیونی سال گذشته، شاهد افزایش حجم در این حوزه هستیم.

او همچنین وضعیت آب‌های زیرزمینی استان را نسبت به میانگین میان مدت، مناسب تلقی کرده و گفت: تراز آب زیرزمینی در ۲۱ دشت نسبت به دراز مدت افزایش نسبی و در چهار دشت کاهش را نشان می‌دهد.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار