توسط محققان دانشگاه امیرکبیر محقق شد:

ساخت جاذبی سازگار با محیط زیست با استفاده از کربن دات

محققان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر توانستند تا با استفاده از جاذبی نوین و سازگار با محیط زیست، رنگزا‌های مورد مصرف در صنعت را از آب تصفیه کنند.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ترمه تیموریان فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص پروژه کارشناسی ارشد خود با عنوان «رنگزدایی متیلن بلو با استفاده از جاذب مزوپوری بهینه شده با کربن دات» گفت: طی این پروژه در تهیه و سنتز این نانو جاذب از کربن کوانتوم دات‌ها به جای ترکیبات فلزی استفاده شده است.

او افزود: کربن کوانتوم دات‌ها دسته جدیدی از ساختار‌های کربنی هستند که خصوصیت‌های منحصر به فردی با توجه به رفتار‌های کوانتومی از خود نشان می‌دهند، از جمله این خصوصیت‌ها می‌توان به خاصیت فلورسانسی بالا، سطح ویژه بالا، سازگار با محیط زیست، غیر سمی بودن و سنتز آسان آن‌ها اشاره کرد، همچنین کربن کوانتوم دات‌ها قابل جایگزین با سایر کوانتوم دات‌ها بر پایه فلزات سنگین است. حتی از منابعی جهت سنتز کربن دات‌ها استفاده شده که طی یک مرحله گروه‌های عاملی دارای گوگرد و نیتروژن را در سطح کربن دات داپ می کند.

تیموریان تصریح کرد: حضور همزمان این گرو‌های عاملی بر روی یکدیگر اثر سینرژیک گذاشته و باعث بهبود خاصیت فلورسانسی و انتخاب پذیری بهتر کربن دات‌ها شد، همچنین با خاصیت الکترونگاتیویته‌ای که دارند توانسته اند رنگزای کاتیونی متیلن بلو را از محیط آبی و به صورت انتخابی با درصد بازدهی بالا، نسبت به کربن دات حاوی نیتروژن تنهاحذف کنند.


بیشتر بخوانید


او درباره  مشکلات استفاده کربن دات‌ها به صورت خالص در جذب رنگزا‌ها گفت: جداسازی کربن دات‌ها به صورت خالص در جذب رنگزاها آن‌ها را از آب بعد از واکنش جذب دشوار می‌کند؛ بنابراین جهت غلبه بر این مشکل از ساختار‌های مزوپوری به عنوان بستر جهت نشاندن کربن دات و نامحلول شدن آن‌ها استفاده کرد که از ویژگی‌های بستر انتخابی نیز می‌توان به زیست سازگاری بالا، پایداری حرارتی مناسب، آسانی در اصلاح سطح و تکرار پذیری مطلوب آن اشاره کرد. از بررسی‌های آتی این طرح بررسی در پساب‌های واقعی صنعتی جهت اصلاح جاذب و بررسی سایر آلاینده‌های آب مانند فلزات سنگین است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار