کهگیلویه و بویراحمد زیستگاه پلنگ ایرانی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۰ قلاده پلنگ خالدار در مناطق حفاظت شده کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، اسداله هاشمی مدیر کل حفاظت محیط زیست این استان با بیان اینکه ۲۰ پلنگ خالدار در مناطق حفاظت شده استان زیست می کنند گفت:این استان با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده در دل رشته کوه‌های زاگرس مرکزی گنجینه‌ای ارزشمند و ظرفیتی بالقوه برای زیست انواع گونه‌های جانوری از جمله گونه کمیاب و در حال انقراض پلنگ ایرانی است.

هاشمی با بیان اینکه بار‌ها در اخبار متعدد گزارش شده تصاویری از پلنگ ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده است و یا محیط بانان موفق به رویت این گونه نادر شده اند افزود: پلنگ ایرانی از رسته گوشتخواران (carnivopa) و تیره گربه سانان (felidae) بزرگ با بدن دراز و باریک، دست‌ها و پا‌های قوی، پنجه‌ها و ناخن‌های بزرگ، گوش‌هایی کوتاه و دم دراز است.

او افزود: رنگ بدن پلنگ ایرانی با خال‌های مشکی، سفید مایل به زرد یا خاکستری است و طول بدن این حیوان تا ۱۶۰ سانتیمتر گاهی تا ۱۸۰ سانتیمتر و طول دم آن نیز تا ۱۰۰ سانتیمتر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: زیست بوم این جانور در نقاط جنگلی، کوهستان‌ها در ارتفاعات زیاد تا سه هزار و ۵۰۰ متر و نواحی پر درخت، صخره‌ای و نزدیک به رودخانه‌ها است و کمتر به پایین‌تر از کوهپایه‌ها می‌آید و به ندرت در دشت‌ها دیده می‌شود.

هاشمی افزود: خوراک اصلی این جانوار سُم دارانی مانند گوسفند، بز کوهی و گاهی خوک وحشی است و هنگامی که این نوع شکار‌ها کمیاب باشند از پرندگان، جوندگان و حیوانات کوچک دیگر نیز تغذیه می‌کند.

او با اشاره به اینکه هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی، ۳۵۰ گونه جانوری و ۲۶ هزار هکتار پارک ملی در استان وجود دارد گفت: در مناطق حفاظت شده استان شش هزار کل و بز که بیشترین گونه جانوری را شامل می‌شود زیست می کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان افزود: در فصول گرم سال، آتش سوزی ها، مناطق حفاظت شده و گونه‌های جانوری و گیاهی استان را تهدید می‌کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.