وزیر علوم:

خللی در تعاملات علمی ایران و روسیه ایجاد نمی‌‎شود

غلامی گفت: شرایط حاکم در دنیا نمی‌تواند در همکاری‌های دو جانبه ایران و روسیه به خصوص تعاملات علمی خللی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی، وزیر علوم در پنجمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر کشور ایران و روسیه، اظهار کرد: همکاری‌های میان ایران و روسیه به ویژه همکاری‌های علمی برای توسعه پایدار و رونق تولید محصولات در کشور و منطقه بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: طی سال‌های اخیر شاهد روابط علمی و تحقیقاتی خوبی در دو کشور بودیم و ظرفیت‌های خوبی برای افزایش این همکاری وجود دارد. شرایط حاکم در دنیا نمی‌تواند خللی در کمرنگ شدن تعاملات و همکاری‌های دو جانبه ایجاد کند و افزایش همکاری‌ها با فعالیت و همکاری محققان، استادان و مسئولان دو کشور محقق خواهد شد.

وزیر علوم مطرح کرد: امروزه ما در حال سپری کردن دوره همه گیری بیماری کرونا هستیم اگرچه این ویروس با استفاده از فضای سایبری کاهش هزینه‌ها را به دنبال داشته اما بدون شک چالش‌های جدی را پیش روی دانشمندان و دانشگاهیان قرار داده است که باید به آن‌ها توجه کرد.

غلامی افزود: در این دوره با کاهش فعالیت‌های میدانی، آزمایشگاهی و کارگاهی مواجه شده‌ایم که باعث شده در توسعه علوم کاربردی، مهندسی و فناوری چالش ایجاد شود.

او گفت: به نظر می‌رسد که با کوچک شدن اقتصاد جهانی، تولید و تبادل علم در دنیا نیز تحت تاثیر روند نزولی قرار بگیرد. اگر صنایع مختلف علمی، توریستی و رویداد‌های ورزشی مهم تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ تبادل دانشجو نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. پروژه‌های مشترک، دوره‌های علمی مشترک، تبادل دانشجو، مقالات مشترک و دوره‌های مشترک تحصیلی با یک توقف رو به رو شده است هرچند نیازمند تلاش و برگرداندن به حالت عادی وجود دارد.

وزیر علوم تصریح کرد: اکنون فرصتی به وجود آمده تا از زیر ساخت‌های موجود و ساماندهی کشور‌های منطقه در حوزه علم و فناوری برای دوره پسا کرونا بیشتر بیندیشیم و حرکت منطقی و با شتاب خوبی داشته باشیم.

او در خصوص راه حل‌های افزایش همکاری دو کشور ایران و روسیه و در نهایت شتاب علمی در شرایط کنونی تصریح کرد: دسترسی آزاد اعضا هیئت علمی و محققان منطقه به دانش تولید شده در هر یک از کشورها، تدوین اطلاعات و دسترسی آسان به آن در سطح منطقه و بین الملل، اعتبار دهی به مدارک دانشگاه‌های همکار و ایجاد پروتکل‌های مربوط، توسعه همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه از طریق فضای سایبری، انتقال تجارب مدیریتی و انتقال راه حل‌های توسعه اقتصاد دانشگاهی می‌تواند بستر‌هایی را برای جهش و توسعه همکاری فراهم‌کند.


بیشتربخوانید


ارتباطات و فضای مجازی در کنار کرونا تقویت شد

در ادامه مهدی سنایی، سفیر سابق ایران در روسیه گفت: کرونا یک فرصت فراهم کرد که ارتباطات و فضای مجازی در کنار رفت و آمد‌ها تقویت شود.

او افزود: همکاری‌های دانشگاهی یکی از محور‌های اصلی روابط  دو کشور ایران و روسیه است؛ این روابط بین دانشگاهی و نخبگانی در ذات خود اهمیت دارد و به فهم و شناخت دو کشور کمک می‌کند.

سنایی ادامه داد: پنج سال از تاسیس اتحادیه دانشگاه‌های ایران و روسیه می‌گذرد؛ جا دارد یک ارزیابی از تفاهمنامه‌ها و اسنادی که به امضا رسیده است، صورت بگیرد.

سفیر سابق ایران در روسیه تصریح کرد: این اتحادیه توفیقات زیادی دارد، اما تداوم و تشدید عملکرد آن نیازمند ارزیابی مجددی است.

سنایی با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها فعال‌تر بودند و نقاط قوت باید برجسته‌تر شود، گفت: معتقدم با وجود درگیری با ویروس کرونا، علیرغم همه سختی‌ها و دشواریی‌هایی که ایجاد کرده است، می‌توان برای حوزه آموزش یک بستر فراهم کرد.

او افزود: وبینار‌های متعددی که برگزار می‌شود نشان می‌دهد گاهی در هزینه‌های رفت و آمد، اقامت و تشریفات صرفه جویی می‌شود.

سفیر سابق ایران در روسیه گفت: در حوزه آموزش حتی پیش از کرونا هم برخی استادان تاکید داشتند، بهره مندی از فضای مجازی باید بیشتر می‌شود.

سنایی افزود: حتی اگر کرونا و محدودیت‌ها برداشته شد از فضای مجازی بیشتر استفاده شود.

یک‌سوم استادان ما فارغ التحصیل دانشگاه‌های خارج از کشور هستند

نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این نشست اظهار کرد: دانشگاه شهید بهشتی مرجع همکاری‌های ایران و روسیه است. ما اخیرا یک کارگروه را تشکیل دادیم که رایزن‌های علمی ایرانی در آن حضور داشتند. از این رو ما چشم انداز‌های خوبی را برای همکاری با دانشگاه‌های روسیه متصور شدیم. چهارمین نشست این کارگروه با حضور ۷۰ نفر در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و اخیرا پنجمین نشست را در فضای مجازی داشتیم.

او افزود: امیدواریم فعالیت‌های مهمی برای ارتباط با دانشگاه‌های روسیه انجام شود. حدود ۱۱ تفاهم نامه در نشست علمی مشترک بین ما و روسیه امضا شده است و حدود ۱۴ نفر از اعضای هیئت علمی هم در کنفرانس‌های ایران و روسیه شرکت کردند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی یادآوری کرد: یک‌سوم استادان ما فارغ التحصیل دانشگاه‌های خارج از کشور هستند، ولی ۱۳ نفر از آن‌ها فارغ‌التحصیل روسیه‌اند که تعدادی از آن‌ها در کارگروه سیاست‌گذاری بین المللی روسیه با ما همکاری دارند. ما همچنین برای تبادل بهتر تجربیات، تارنمای همکاری ایران و روسیه را راه‌اندازی کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار