نگینی سبز رنگ بر تن عریان کویر + تصاویر

روستای هدف گردشگری کوهشاه ریگان، نگینی سبز رنگ بر تن عریان کویرست که چشمه هایش پس از ده‌ها سال خشکسالی، به یک باره در پی بارش‌های مطلوب زمستانی جوشیدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان است که به سبب داشتن دو اقلیم متفاوت، دارای مناطق خوش آب و هوایی است که به دلیل ناشناخته بودن این مناطق بکر و زیبا، همچنان در کویر می‌درخشد.

۳۰ درصد شهرستان ریگان را مناطق کوهستانی احاطه کرده است که این امر سبب شده، روستا‌های متعددی در این مناطق از لحاظ زیبایی خودنمایی کند. ریگان دارای دو نوع آب و هوای گرم و خشک با دمای ۵۶ درجه و آب و هوای معتدل کوهستانی با دمای ۲۳ درجه است که در نوع خود بی‌نظیر است.

بارش‌های اخیر در مناطق کوهستانی شهرستان ریگان سبب شده است تا چشمه‌های منطقه کوهشاه ریگان که سال‌ها خشکیده بودند، دوباره احیا و طبیعت بکر این منطقه سرسبز‌تر از گذشته شود، چشمه‌های زیبایی که نظر هر گردشگری را به سمت و سوی خود سوق می‌دهد.

نگینی سبزرنگ بر تن عریان کویر + تصاویر

اکنون که با توجه به شیوع ویروس کرونا و منع مسافرت های درون و برون استانی امکان حضور در مکان های تفریحی و گردشگری میسر نیست، تلاش کردیم از طریق گردشگری مجازی بتوانیم شما در حال و هوای این روستای گردشگری قرار دهیم.

ده‌ها چشمه که به دلیل خشکسالی‌های پی در پی در کوهشاه ریگان خشکیده بودند، مدتی منطقه را به سمت نابودی برد، اما با بارش‌های سال گذشته، جانی دوباره یافتند، چشمه‌هایی که هکتار‌ها درخت را آبیاری می‌کنند و شمیم زندگی از کیلومتر‌ها به مشام می‌رسد.

جوشش این چشمه‌ها درختان انجیر، کسور و بنه که در حال خشک شدن بودند را دوباره زنده کرد و اهالی این منطقه دوباره به کشاورزی مشغول شدند.

نگینی سبزرنگ بر تن عریان کویر + تصاویر

هم اکنون کشاورزی کوهشاه ریگان به سمت و سویی رفته که امروز مردم بهترین انگور یاقوتی را از باغات خود برداشت می‌کنند و جوشش دوباره این چشمه‌ها رزق وروزی را بار دیگر به این روستای گردشگری برگردانده است.

با توجه به تمام زیبایی های این منطقه، تبدیل کوهشاه ریگان در آینده ای نزدیک به عنوان قطب گردشگری شرق استان دور از ذهن نخواهد بود.

روستای کوهشاه ریگان، دارای ۱۲۰ خانوار است که در ۷۶ کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد که با احداث جاده جاسک از کنار این روستا، قطعاً زمینه تبدیل آن به قطب گردشگری شرق استان فراهم خواهد شد.

نگینی سبزرنگ بر تن عریان کویر + تصاویر

آبشار‌های منحصر به فرد، رودخانه‌ها، چشمه‌سار‌های جاری و طبیعت بکر و دست‌نخورده کوهشاه ریگان جلوه‌ای خاص به شهرستان کویری ریگان بخشیده است.

هرچه به روستای گردشگری کوهشاه ریگان نزدیک تر شوید، صدای دلنشین کبک و تیهوی کوهی هر بیننده و شنونده ای را به وجد می‌آورد.

نگینی سبزرنگ بر تن عریان کویر + تصاویر

محمد خادمی یکی از اهالی روستای کوهشاه گفت: روستای کوهشاه چند سالی است چشمه‌های آن به دلیل خشکسالی خشک شده بودند، اما بارش‌های خوب سال گذشته این چشمه‌ها را احیا کرد و با جوشش چشمه‌ها در این روستا زندگی دوباره جریان یافت.

مصطفی کرامتی، دیگر شهروند کوهشایی بیان داشت: این روستا یکی از روستا‌های قدیمی وگردشگری است که علاوه بر طبیعت بسیار زیبا، دارای گورستانی با قدمت چند صد ساله است.

نگینی سبزرنگ بر تن عریان کویر + تصاویر

او با اعلام اینکه چشمه‌های این روستا امید را در دل ما اهالی کوهشاه زنده کرد، افزود: خدا را شاکریم که این نعمت را دوباره به ما هدیه داد.

راه ارتباطی مناسب، اصلی ترین مشکل کوهشاه

کرامتی تصریح کرد: البته جدای از این زیبایی ها، مشکلاتی هم داریم که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و یکی از این مشکلات، راه ارتباطی کوهشاه است که به دلیل بارندگی‌های اخیر تخریب شده است.

نگینی سبزرنگ بر تن عریان کویر + تصاویر

او افزود: در صورتی که به راه ارتباطی این روستا رسیدگی شود دوباره مانند گذشته، این روستا به منطقه‌ی گردشگری در شرق استان تبدیل خواهد شد.

باقری، فرماندار ریگان نیز با اعلام اینکه کوهشاه روستایی‌ با طبیعت بکر و زیباست که با بارش‌های سال گذشته چشمه‌های آن جوشش دوباره‌ای یافتند، گفت: با جوشش چشمه سار‌های منحصر به فرد این روستا، کشاورزی در این منطقه، احیا و جانی دوباره گرفته است.

نگینی سبزرنگ بر تن عریان کویر + تصاویر

تأثیر احداث جاده ریگان ـ جاسک در رونق صنعت گردشگری منطقه

او افزود: در گذشته، بهترین محصولات از جمله انگور، انار و لیمو شیرین از باغات این منطقه برداشت می‌شد.

باقری تصریح کرد: با توجه به احداث جاده ریگان ـ جاسک و عبور آن از روستای کوهشاه، این موضوع در رونق صنعت گردشگری این منطقه مفید و موثر خواهد بود.

او بیان داشت: با احداث این محور بیش از ۳۰ روستا در مناطق کوهستانی از راه مناسب برخوردار می‌شوند.

نگینی سبزرنگ بر تن عریان کویر + تصاویر

کوهشاه و گورستانی با قدمت ۳۵۰ ساله

فرماندار ریگان گفت: علاوه بر این طبیعت بکر و زیبا، گورستانی با ۳۵۰ سال قدمت در روستای کوهشاه ریگان قراردارد که به دلیل شواهد موجود این گورستان ناگفته‌های تاریخی بسیاری در دل خود جای داده است.

باقری افزود: با توجه به اینکه کوهشاه ریگان منطقه‌ای گردشگری است، وجود این گورستان قدیمی می‌تواند جزو میراث فرهنگی و معنوی این منطقه قرار گیرد.

نگینی سبزرنگ بر تن عریان کویر + تصاویر

او تصریح کرد: وجود این گورستان قدیمی بیانگر تاریخ کهن و تمدن ریگان است.

انتهای پیام/ب

گزارش از موسی ملائیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایزدی
۱۳:۵۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
گزارشی زیبا که چهره ای دیگر از این منطقه کویری را معرفی کرده است.
آخرین اخبار