ثبت جوجه آوری پرنده اکراس آفریقایی در تالاب هورالعظیم

زادآوری اکراس آفریقایی گونه کمیاب خاورمیانه در تالاب هور العظیم توسط آقای علی سجاد جلالی محیط بان آبادانی مشاهده شد.

علی فتحی نیا رئیس حفاظت محیط زیست آبادان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفت: اکراس ها پرندگان کنار آبزی هستند که در ایران سه گونه اکراس زندگی می کند و شامل اکراس سیاه ؛ اکراس آفریقایی و کفچه نوک می شوند.هر سه گونه در خوزستان قابل مشاهده و در تالاب هور العظیم مقیم هستند یعنی علاوه بر جمعیت مهاجر زمستان گذران یک جمعیت هم کل سال در هور العظیم قابل مشاهده است که این اطلاعات یافته  ای جدید است  و با پایش مستمر سالیانه این گونه ها مشخص شده است.

فتحی نیا افزود: اکراس (ناز) آفریقایی با نام انگلیسی (African Sacred Ibis) و با نام علمی (Threskiomis aethiopicus) از گونه های کمیاب برای خاورمیانه است که در برخی استان های جنوب کشور بصورت سرگردان اما در استان خوزستان و تالاب هور العظیم بصورت مقیم مشاهده می شود.

رئیس حفاظت محیط زیست آبادان  گفت: حضور این گونه های ارزشمند بر غنای زیستی پرندگان هور العظیم و خوزستان افزوده است و با توجه به کمیاب بودن اکراس آفریقایی و علاقه  محققان و پرنده نگرها ؛ حضور این گونه به صورت آزاد و رها و مشاهده زندگی طبیعی این گونه ارزش فراوانی دارد.

فتحی نیا ادامه داد: هور العظیم گنج تنوع زیستی پرندگان خوزستان و ایران است و برخی گونه های بسیار کمیاب خاورمیانه مانند سسک نیزار خوزی؛ غول حواصیل؛ باکلان مارگردن  و اکراس آفریقایی را در خود جای داده است .

او گفت: حفاظت از این گنج زیستی و تامین حقابه منظم سالیانه و جلوگیری از تخریب زیستگاه و شکار مهمترین اقدامات حفاظتی برای این منطقه مهم زیستی می باشد.

رئیس حفاظت محیط زیست آبادان افزود: در پایش  پرندگان جوجه آور هور العظیم  در تیرماه ۱۳۹۹ یک فرد اکراس آفریقایی نابالغ و جوان که به تازگی آشیانه را ترک نموده مشاهده گردید که این یافته ای ارزشمند در خصوص حضور و جوجه آوری این گونه در تالاب هور العظیم است .

فتحی نیا  گفت: خوزستان با دارا بودن بیش از ۳۸۰ گونه پرنده بهشت پرندگان ایران و خاورمیانه محسوب می شود و تالاب های خوزستان مانند تالاب هور العظیم ارزش فوق العاده جهانی دارد .

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.