مصر: اتیوپی می‌خواهد بر نیل مسلط شود

سخنگوی وزارت آب و منابع آبی مصر اعلام کرد اتیوپی می‌خواهد بر نیل مسلط شود و تا زمانی که از موضع خود کوتاه نیاید، هیچ توافقی درباره سد النهضه حاصل نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد السباعی، سخنگوی وزارت آب و منابع آبی مصر اعلام کرد اتیوپی می‌خواهد سلطه خود را بر آب‌های نیل تحمیل کند و تا زمانی که این کشور از موضع خود در موضوع سد النهضه کوتاه نیاید و بر عدم نرمش اصرار داشته باشد، هیچ توافقی درباره سد النهضه حاصل نخواهد شد.

سخنگوی وزارت آبیاری دولت مصر گفت: «اصرار آدیس آبابا بر مواضع سخت خود در بخش فنی سد، دستیابی به فرصتی واقعی را برای توافق به طریقی که منافع مشترک را محقق کند، دشوار می‌کند.»


بیشتر بخوانید


به گفته این مقام وزیر مصری، اتیوپی همچنان به بعضی از تمایلات خود مبنی بر آزاد بودن در کنترل آب‌های رود نیل و مدیریت سد به طور مستقل و بدون هماهنگی با کشور‌های پایین‌دست، اصرار دارد.

محمد السباعی با اشاره به اینکه اتیوپی خواهان آزادی در اصلاح توافق‌نامه یا تغییر آن پس از امضاء بدون هماهنگی با مصر و سودان، و همچنین داشتن دست بالاتر در مدیریت سد است، تصریح کرد مصر از حق خود نمی‌گذرد.

سخنگوی وزارت آبیاری مصر همچنین افزود: «اگر ما با این وضعیت موافقت کنیم، این مسئله موجب آسیب بزرگی خواهد شد که مصر نمی‌تواند آن را تحمل کند.»

سخنگوی وزارت آب و منابع آبی مصر پیش از این نیز با اعلام اینکه در موضوع سد النهضه نمی‌توان امتیازی داد گفت مسئله ایمنی این سد نگران کننده است، زیرا مطالعاتی که برای بررسی ایمن بودن سد انجام شد نیمه تمام ماند و نگرانی‌هایی برای مصر و سودان ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار