عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛

حفظ قلعه گبری مهم‌تر است یا خانه فلان‌الدوله‌های تهران؟

خلیل آبادی گفت: شهرداری به جای توجه به بناهای تاریخی، به دنبال یافتن خانه یکی از فلان الدوله‌ها و صرف هزینه زیاد برای آن‌ها است.

حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سال ۹۲ مجلس نهم شهرری را به شهر تهران الحاق کرد، گفت: احمدی نژاد در دوره‌ای که رئیس جمهور بود، نامه‌ای به استانداری تهران ابلاغ کرد تا شهرری دارای شورای شهر و شهردار مستقل شود، اما با پیگیری‌های شهردار وقت تهران جلوی این کار گرفته و قرار شد شهرری که دارای تاریخ ۸ هزار ساله است، تحت مدیریت تهران برود که چند صد سال عمر دارد.

او با بیان اینکه تا آن زمان شهرری توسط شهرداری تهران بدون قانون مدیریت می‌شد، تصریح کرد: مدیریت شهرری از ۲۷ فروردین ۹۲ به بعد با تبصره‌ای که در ماده ۱۲ قانون شورا‌ها آمد، به صورت قانونی در اختیار شهرداری تهران درآمد.

عضو شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر کهریزک و باقرشهر شورا و شهردار مستقل دارند، اما شهرری با چند هزار سال قدمت، شورا و شهردار مستقل ندارد.

او درباره دلیل مخالفت برخی از اعضای شورای شهر تهران با جدایی ری از تهران گفت: اگر ری از تهران جدا شود، دیگر به تهرانی‌ها اجازه نمی‌دهیم که زباله‌های خود را در اینجا دفن و فاضلابشان را به اینجا سرازیر کنند.

خلیل آبادی تصریح کرد: اگر ری از تهران جدا شود، پالایشگاه و زندان حسن آباد را از اینجا خارج می‌کنیم، به همین دلایل برخی نمایندگان تهران با این کار مخالف هستند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: چرا تهرانی‌ها باید زباله‌های خود را به اینجا آورند تا بوی بد زباله‌ها موجب آزار مردم شهرری شود؟ بروند زباله‌هایشان را در حکیمیه و شمیران دفن کنند. چرا باید قیمت زمین در حکیمیه و شمیران متری ۸۰ میلیون تومان باشد، اما در شهرری به خاطر مشکلات زیست محیطی که پسماند تهران، پالایشگاه و بهشت زهرا(س) ایجاد کرده، متری ۱۰ میلیون تومان باشد؟

او افزود: چرا باید صنایع آلاینده تهران به شهرری آیند؟ اگر نباید صنایع آلاینده در شهر‌ها فعالیت کنند، چرا به شهرری می‌آیند؟ مگر شهرری «شهر» نیست؟

خلیل آبادی با اشاره به تحرکات شهرداری تهران در حفظ خانه‌های تاریخی بافت مرکزی تهران گفت: شهرداری هر روز خانه یکی از فلان الدوله‌ها را در منطقه ۱۲ پیدا می‌کند و ده‌ها میلیارد تومان برای حفظ آن‌ها هزینه می‌کند، اما برای حفظ قلعه گبری و دژ رشکان که ۳ هزار سال قدمت دارند کاری نمی‌کند، در حالی که خانه‌های منطقه ۱۲ تهران در نهایت ۱۰۰ یا ۲۰۰ سال قدمت دارند که البته من مخالف حفظ آن‌ها نیستم، اما باید اهم و مهم را در نظر گرفت.

او افزود: آیا حفظ برج هزار ساله طغرل که یک اثر بی‌نظیر در معماری است و در آن مظاهر ریاضی و نجوم وجود دارد، باید در اولویت باشد یا خرید و بازسازی خانه فلان الدوله‌ها؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار