سم‌پاشی اراضی کشاورزی در هریس با پهپاد

مدیر جهادکشاورزی هریس از سم پاشی پهپادی اراضی کشاورزی شهرستان خبرداد و گفت: ۴۰ هکتار از مزارع کلزا و گندم این شهرستان با بهره گیری از پهپاد سمپاشی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،محمد پرتوی مدیر جهادکشاورزی هریس از سم پاشی پهپادی اراضی کشاورزی شهرستان روز چهارشنبه در جلسه کارگروه کشاورزی شهرستان اظهارداشت: با توجه به مشاهده آفت سنک بذرخوار کلزا در پای بوته‌ها و سن گندم در مزارع جهت جلوگیری از خسارت و افت محصول، با همت کارشناسان مسئول زراعت و حفظ نباتات، حدود ۴۰ هکتار (۲۰ هکتار کلزا و ۲۰ هکتار گندم) از مزارع کشت و صنعت روستای سرای توسط پهپاد سمپاشی شد.

او با بیان اینکه یکی از مهمترین مزیت‌های سمپاشی با پهپاد عدم ورود کشاورز به زمین و اجتناب از تماس با محلول‌های سمی است گفت: این شیوه علاوه بر همپوشانی یکنواخت سم به تمام نقاط مزرعه موجب کاهش مصرف آب و سم می‌شود.

پرتوی افزود: برای ساخت محلول سم به صورت دستی ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر آب در هر هکتار مصرف می‌شود که در زمان استفاده از پهپاد برای سمپاشی این میزان به ۱۰ تا ۱۵ لیتر کاهش می‌یابد و مدت زمان سمپاشی دستی یک هکتار زمین کشاورزی حدود یک ساعت به طول می‌انجامد در حالیکه این سطح در مدت ۱۰ دقیقه توسط پهپاد سمپاشی می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی هریس از سم پاشی پهپادی اراضی کشاورزی شهرستان در ادامه بر ضرورت کاشت محصول کلزا در اراضی کشاورزی هریس تاکید کرد و افزود: این محصول یکی از اقتصادی‌ترین و استراتژیکی‌ترین محصولات این شهرستان است.

پرتوی اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی‌های ترویجی و حمایت‌های فنی از کشاورزان و کلزاکاران جهت کشت کلزا در تناوب با غلات و افزایش سطح زیرکشت و بهبود عملکرد این محصول راهبردی گام‌های موثری برداشته شود.

او در خصوص جلوگیری از عوامل خسارت زا از جمله بادزدگی از اعلام آمادگی خرید تضمینی کلزا و گندم در این شهرستان توسط مراکز خرید تضمینی هریس خبرداد و جهت پرداخت به موقع بهای گندم و کلزای خریداری شده توسط مراکز خرید قول مساعد داد.

او ابراز امیدواری کرد با پرداخت تسهیلات کاشت و تهیه به موقع نهاده‌های کاشت (بذراصلاح شده) سال زراعی پرباری دراین شهرستان آغاز شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هریس با بیان اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای جزو اولویت‌های این شهرستان است، گفت: جهاد کشاورزی شهرستان از افرادی که بخواهند در این زمینه سرمایه گذاری کنند حمایت می‌کند.

پرتوی از مزایای کشت محصولات گلخانه را بهره وری بالا و مصرف بهینه آب برشمرد و اظهارکرد: از جمله عواملی که در توسعه کشت گلخانه‌های شهرستان هریس به آن توجه می‌شود استفاده صحیح و اصولی از منابع آب می‌باشد.

او گفت: برای رفع برخی از مشکلات مجتمع‌های گلخانه‌ای این شهرستان از جمله تأمین سوخت مورد نیاز اقدامات عملی انجام خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هریس از احداث اولین گلخانه کوچک مقیاس در راستای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی سازمان با هدف افزایش تولید در محیط‌های کنترل شده در این شهرستان خبر داد.

پرتوی افزود: این گلخانه با هدف افزایش تولید در محیط‌های کنترل شده و افزایش بهره وری از زمین‌های خرد و کوچک کشاورزی در مساحت ۸۵۰ مترمربع در روستای مرکید بخش خواجه شهرستان هریس در زمینه کشت سبزی و صیفی احداث شده است.

او گفت: در اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و استفاده بهینه از فرصت‌های شغلی و اوقات فراغت خانوار‌های شهری و روستایی و امکان تولید در گلخانه‌های کوچک مقیاس با استفاده از اراضی خرد و افزایش تولید، گام موثری در راستای کمک به معیشت کشاورزان برداشته می‌شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار