معاون پارلمانی رئیس جمهور:

شورای عالی استان‌ها از شاخصه‌های دموکراسی است

امیری گفت: عقلانیت بشر به این درجه رسیده که انسان با پیچیدگی‌های امروزش نیاز به تشکیلات و ساختار‌های نو دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور صبح امروز در سی و سومین اجلاسی شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه شورای عالی استان‌ها یکی از شاخصه‌های دموکراسی است، گفت: در فقه شیعه وقتی صحبت از منابع استنباط احکام می‌شو قرآن، سنت، اجماع و عقل را نام‌می بریم.

او با بیان اینکه امروز جامعه ما نسبت به صد سال قبل جامعه بزرگتری شده گفت: جامعه صد سال پیش ساده بود و امورات آن پیچیدگی امروز را نداشت و جامعه امروز تغییرات عمده‌ای کرده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه در آن جوامع امورات به دست یک یا چند نفر بود اظهار کرد: در گذشته به لحاظ سادگی امور و جوامع، یک نفر هم حاکم قوه مجریه هم قوه مقننه و هم قوه قضاییه بود.

امیری تصریح کرد: هر چقدر که به زمان حال می‌رسیم آن جامعه بزرگتر و پیچیده و گسترده‌تر شده و بعد دولت‌ها شکل گرفتند و جوامع مختلف با همین سبک و سیاق و تشکیلات اداره می‌شوند.

امیری سرعت تحولات در جوامع مختلف را متفاوت خواند و گفت: عقلانیت بشر به این درجه رسیده که انسان با پیچیدگی‌های امروزش نیاز به تشکیلات و ساختار‌های نو دارد و ساختار‌های قبلی پاشخگوی نیاز‌های آن نیست.

او با بیان اینکه ورود ماشین به زندگی بشریت تحولات را بزرگتر و سریعتر کرد،گفت: انسان به این نتیجه رسیده که یک نفر نمی‌تواند هم قوه مجریه هم مقننه و هم قضاییه باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه در نهایت تمرکز قدرت در دست یک نفر پذیرفته نبود اظهار کرد: علت این است که از سویی بیم فساد و جمع شدن قدرت در یک جا وجود داشت و از سوی دیگر امکان عدم اصلاح و پیشرفت امور وجود دارد.

امیری ادامه داد: کشور ما هم با همین روش تفکیک قوا شکل گرفته است و در قانون اساسی ساختار تفکیک قوا پایه گذاری شد و در اواخر مشروطیت به این موضوع توجه شد.

او با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از نیروی متراکم جامعه تبدیل به جامعه معترض و انقلابی شده بود، گفت: این افراد کسانی بودند که به عدم توجه به جایگاه ساختار‌های شکل گرفته معترض بودند.

امیری با بیان اینکه شعار‌های استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی نتیجه همین تفکر بود اظهار کرد: جایگاه‌های کشور از عالی‌ترین مقام کشور تا سایرین مثل رییس جمهور و اعضای شورای عالی استان‌ها براساس یک نظم متکی بر آرای عمومی مردم شکل گرفته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه نظام شورا‌های اسلامی شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها یک تأسیس حقوقی جوان است اظهار کرد: این نهال امروز به درختی تنومند تبدیل شده است و در بیست سال گذشته تحولات خوبی را رقم زده است.

امیری با اشاره به اینکه هنوز این نهاد، نهاد جوانی است و هنوز از جهت جایگاه شورا در جایگاه حقوقی و تصمیم سازی اختلاف نظر‌هایی وجود دارد گفت: برخی شورا‌ها را زیر مجموعه قوه مجریه می‌دانند و برخی هم جنس شورا‌ها را قانون گذاری می‌بینند و آن را کنار مجلس شورای اسلامی می‌دانند.

او خاطر نشان کرد: اصل ماجرا این است که شورا‌ها نه جز قوه مجریه و نه جز قوه مقننه هستند بلکه جایگاهی مختص و مشخص دارند.

او با تاکید بر اینکه شورا‌ها جایگاه مستقلی دارند و در فصل هفتم قانون اساسی هم به آن اشاره شده است اظهار کرد: باید شورا‌ها را در قابی که قانون اساسی دیده در نظر گرفت.

امیری با بیان اینکه شورا‌ها یکی از مراجعی هستند که در کنار دولت می‌توانند طرح به مجلس ببرند گفت: قانون اساسی به شورا‌ها این جایگاه را داده است که بدون واسطه طرح به مجلس ببرند.

او با طبیعی خواندن بی خبری دولت از همه نیاز‌های استان‌ها گفت: اما اعضای شورای عالی استان‌ها از این کمبود‌ها و نیاز‌ها به خوبی باخبرند و این اعضا می‌توانند کمک به رفع تبعیض‌ها و رفع نارسایی‌ها کنند.

معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان اینکه قانون برای شورا‌ها شأن نظارتی قائل شده است،گفت: از این جهت اعضای شورا‌ها می‌توانند به درستی عمل به قانون نظارت داشته باشند.

بیشتر بخوانید

نقش شورای عالی استان‌ها در توسعه متوازن و‌ متناسب کشور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار