موافقت آمریکا با فروش ۱۰۵ جنگنده اف-۳۵ به ژاپن

آمریکا با فروش ۱۰۵ جنگنده اف-۳۵ شبح به ژاپن موافقت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد با فروش ۱۰۵ فروند جنگنده شبح اف-۳۵ به ارزش ۲۳.۱۱ میلیارد دلار به ژاپن موافقت کرده است.

طبق بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا، ژاپن درخواست کرده بود ۶۳ عدد «F-۳۵A» نسخه سنتی این جنگنده و نیز ۴۲ عدد نسخه «F-۳۵B» را که قدرت بلند شدن در مسیر کوتاه را داشته و می‌تواند بصورت عمودی در ناو‌های هواپیمابر فرود بیاید را خریداری کند.

همچنین این بیانیه می‌افزاید واشنگتن به این معامله که امنیت «یک همپیمان بزرگ آمریکا» در اقیانوس آرام را تأمین می‌کند، چراغ سبز داده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد: این برای منافع آمریکا مسأله‌ای حیاتی است که به ژاپن در توسعه و حفظ توانایی قوی و مؤثر دفاع از خود کمک کند.

قرار است هواپیما‌های اف-۳۵ جدید جایگزین جنگنده‌های اف-۴ (فانتوم)‌های قدیمی شود که دیر زمانی است در نیروی هوایی ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بودجه دفاعی ژاپن برای سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ به میزان ۵۰.۳ میلیارد دلار می‌رسد که قرار است با آن جنگنده‌ها و موشک‌های دفاعی خریداری شود.

همچنین در پاسخ به مدرنیزه شدن سریع ارتش چین، ژاپن تصمیم گرفته است تا ۱۰۵ جنگنده اف-۳۵ را طی ده سال آینده بدست آورد.

در پایان سال ۲۰۱۸ دولت ژاپن با یک طرح دفاعی پنج ساله موافقت کرد که شامل ورود دو ناو هواپیمابر به دارایی‌های این کشور محسوب می‌شد؛ اقدامی که از زمان جنگ جهانی دوم به بعد بی سابقه محسوب می‌شد.

گفتنی است لاکهید مارتین «اف-۳۵ لایتنینگ ۲» یکی از پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگنده حال حاضر در جهان و یک هواپیمای جنگنده چندمنظوره نسل پنجم به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۲۰ تير ۱۳۹۹
اگر ژاپن این هزینه را به ساخت هواپیما بدهد می تواند خودش بسازد
آخرین اخبار