اجرای طرح توسعه باغات در ۴ هزار و ۴۰ هکتار از اراضی شیب دار و کم بازده لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از اجرای طرح توسعه باغات در ۴ هزار و ۴۰ هکتار از اراضی شیب دار و کم بازده این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، حسنی مقدم  رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در استان زمین‌های بسیار زیادی وجود داشته که دارای شیب‌های بالای ۱۲ درصد هستند که این زمین‌ها یا بلا استفاده بوده و یا مورد کشت و کار‌های محصولات زراعی قرار می‌گیرند، گفت: این امر موجب ناپایداری تولید در استان شده است و هم موجب شده است تا درآمد اقتصادی مناسبی برای کشاورزان حاصل نشود.

او افزود:  برنامه‌ای تحت عنوان توسعه باغات در اراضی شیبدار و کم بازده در دستور کار قرار دارد، که از سال زراعی ۹۷- ۹۶ تا کنون طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار و کم بازده، در سطحی بالغ بر چهار هزار و چهل هکتار در استان با موفقیت انجام شده است.

حسنی مقدم گفت: باغات دیم دو دستاورد مهم برای لرستان به همراه دارد اولین دستاورد اینکه، باعث پایداری تولید برای ما می‌شود و دومین دستاورد، باعث حفاظت از منابع آب و خاک و افزایش و ارتقاء درآمد کشاورزان می‌شود.

او با طرح این موضوع، اگر یک برآورد کلی داشته باشیم که در یک هکتار زمین شیب دار که محصولاتی همچون گندم، نخود یا عدس در آن کاشته می‌شود تقریباً عددی معادل یک تن گندم دیم حاصل میشود که از نظر ارزش ریالی معادل حدود ۳ میلیون تومان ناخالص است و اگر همین زمین را به کشت بادام دیم اختصاص بدهیم درآمدی معادل ۱۵ میلیون تومان، از حدود ۵۰۰ کیلو گرم بادام خشک برای کشاورز حاصل خواهد شد، به عبارتی بهتر از لحاظ ارزش اقتصادی و ارزش افزوده، درآمدی بالای ۲۰ میلیون تومان در هکتار (حدود هفت برابر کشت‌های رایج) نصیب کشاورزان و بهره برداران خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تمامی بهره‌برداران و کشاورزانی که عرصه‌های شیب دار و کم بازده در اختیار آن‌ها است خواستند به مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها مراجعه و در این زمینه تشکیل پرونده کنند و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز از این عزیزان استقبال کرده و کمک می‌کند و بخشی از نهاد‌های آن‌ها را از جمله نهال و چاله کنی را تأمین می‌کند و همه با هم کمک خواهیم کرد که این طرح بزرگ را با موفقیت و سربلندی به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار