سخنگوی شورای نگهبان:

ایرادات به قانون اصلاح انتخابات همچنان باقی است/ رایزنی افراد با شورای نگهبان برای انتخابات ۱۴۰۰ کذب است

کدخدایی گفت: ایرادات به قانون اصلاح انتخابات همچنان باقی است.

ایرادات به قانون اصلاح انتخابات همچنان باقی استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه، ۲۱ تیر) در نشست خبری خود با تشریح مصوبات اخیر این شورا اظهار کرد: تاکنون از مجلس یازدهم مصوبه‌اى دریافت نکردیم و همه مصوباتى که امروز گفته مى شود به مجلس دهم مربوط است که برخى از آنها رسانه‌اى شده است. همچنین برخى از اساسنامه هایى که از سوى هیئت وزیران به دست شورا رسیده است.

او افزود: در دوره قبل دو مصوبه داشتیم؛ لايحه حمايت از اطفال و نوجوانان كه دو دفعه بين شوراى نگهبان و مجلس دهم برگشت داده شد و نهايتا با اصلاحاتى كه انجام گرفت، عدم مغايرت آن با شرع و قانون اساسى اعلام شد.

كدخدايى ادامه داد: همچنين لايحه اصلاح موادى از قانون محاسبات عمومى کشور را در مجلس قبل داشتيم كه عدم مغايرت آن با قانون اساسى و شرع مقدس اعلام شد. اما برخى از مصوبات هم با ايرادات اوليه و ثانويه شورای نگهبان مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورا‌های شهر در نشست اخیر این شورا بررسی شده و همچنان ابهامات قبلی شورای نگهبان در این مصوبه برقرار بود.

وی  افزود: همچنین به طرح اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در چند بند ایراد گرفته شد.

انتخابات حوزه ۴ نماینده فوتی و رد شده با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود

کدخدایی تصریح کرد: مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم که شهریورماه برگزار می‌شود، فقط برای حوزه‌های انتخابیه‌ای است که به حد نصاب نرسیده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات در حوزه نمایندگان فوتی و منتخبانی که رد اعتبارنامه شدند با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید


شورای نگهبان همان شورای سال ۸۸ است و از آرای خود دفاع می‌کند

وی درپاسخ به سوالی درباره رد اعتبارنامه «تاجگردون» و هجمه‌های وارده در این زمینه به شورای نگهبان، تصریح کرد: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی است و رسیدگی به اعتبارنامه‌ها مرحله دیگری است و ارتباطی با هم ندارند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نمایندگان مجلس می‌توانند اعتبارنامه‌ها را بررسی کنند، گفت: ۱۹ مورد هم قبلا داشتیم که که در شورا تایید شده بود، اما مجلس به اعتبارنامه‌ها رأی لازم را نداد از این رو اتفاق خاصی نیست.

کدخدایی با بیان اینکه هجمه‌ها مثل بقیه هجمه‌هاست و برخی از سر نادانی و برخی از سر کینه توزی است و امیدواریم دوستان نادان به خود بیایند، تصریح کرد: شورای نگهبان همان شورای ۸۸ است و از آرای خود دفاع می‌کند.

وی تأکید کرد: من به برخی از نمایندگان در جلسه هیئت مرکزی رای منفی و مخالف دادم، اما با این حال ساختار می‌گوید رأی هیئت مرکزی ملاک است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اصل توافق با چین اقدام خوبی است و دولت اعلام کرده اگر قراردادی منعقد شود در اختیار مجلس می‌گذارد.

کدخدایی تأکید کرد: سر و صداهای دشمنان نشان می‌دهد، اصل این کار درست بوده است.

رایزنی افراد با شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری کذب است

وی افزود: پذیرش نظارت بر انتخابات شوراها برای شورای نگهبان مشکل است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه رایزنی افراد با شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری کذب است، گفت: پیشاپیش درباره کاندیداتوری افراد اعلام نظر نمی‌کنیم و باید پرونده هر فرد در زمان بررسی صلاحیت همان انتخابات بررسی شود.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تصویب طرحی برای فیلتر اینستاگرام در مجلس گفت: پیشاپیش نمی‌توان قضاوت کرد و باید نسبت به همه مصوبات بعد از اینکه مصوبات به دست‌مان می‌رسد اظهارنظر کنیم و قطعا قانون یا مصوبه‌ای که می‌فرمایید اگر در مجلس تصویب شود بعدا می‌توان در موردش صحبت کرد.

وی درباره اساسنامه کمیته ملی المپیک تصریح کرد: این اساسنامه به دولت اعاده شده و اگر اصلاح شود، مورد تایید قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه گزارشگر حقوق بشر در گزارشی ترور سردار سلیمانی را خلاف قوانین بین‌المللی دانست، گفت: من سخنگوی وزارت خارجه نیستم، ولی تا جایی که می‌دانم پیگیری‌های حقوقی داشتند و بخشی از آن را اعلام کردند؛ اگرچه حداقلی و دیر بود، اما گزارشگر کمیسیون حقوق بشر ترور شهید سرافراز ما را نقض قوانین بین‌الملل دانست و اعلام کرد که یک اقدام خلاف قوانین بین‌الملل انجام شده و این‌که مرجع رسمی این را اعلام می‌کند قابل توجه است و دوستان در وزارت خارجه پیگیر هستند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان، عملکرد شورای نگهبان در این سال‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا شورای نگهبان را نهادی نیازمند تغییر می‌دانید؟ اظهار کرد: عملکرد را شما باید نمره دهید؛ و ممکن است خود ما هرچه بگوییم خلافش باشد.

وی افزود: اساس شورای نگهبان به عنوان نهاد لازم و ضروری و با تشخیص موسسان قانون اساسی شکل گرفته است و اگر فراز و فرود‌های ۴۰ سال را در نظر بگیریم بهتر می‌دانیم تشخیص دهیم بود و نبود شورای نگهبان برای چه بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هر نهادی خوب است که تحولاتی را در خود به وجود آورد و اصلاحاتی داشته باشد. خود ما باید در رویه های‌مان تغییر ذایقه‌ای داشته باشیم و این کار در حال انجام است و از پیشنهاد و انتقاد شما استقبال می‌کنیم و اگر پیشنهادی دارید برای ما ارسال کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار