احیای روستا‌ها با جدیت دنبال شود/ خالی شدن روستا‌ها خسارت‌های جدی برای یزد دارد

امام جمعه یزد با اشاره به احیای روستا‌های استان، گفت: خالی شدن روستا‌ها خسارت‌های جدی برای یزد دارد.

احیای روستا‌ها با جدیت از سوی دهیاران دنبال شود / خالی شدن روستا‌ها خسارت‌های جدی برای یزد داردبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  آیت الله محمدرضا ناصری یزدی  نماینده ولی فقیه در استان  و امام جمعه یزد در دیدار با جمعی از دهیاران استان، گفت: روستا‌ها همه یک سابقه درخشانی دارند و وضعیت الانشان هم مهم است.

او با بیان اینکه رویکرد چند پیشین در ارتباط با روستا‌ها به گونه‌ای بود که جمعیت روستایی به سمت شهر‌ها هدایت شده و بسیاری از روستا‌ها خالی از سکنه شدند.

نماینده، ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه مهاجرت از روستا به شهر سبب شده که سبک زندگی مردم هم تغییر بسیار زیادی بکند، گفت: در گذشته روستا‌ها تامین کننده اکثر مواد غذایی شهر‌ها بودند و از شیر، گوشت، تخم مرغ، مرغ، میوه ها، سبزیجات و موارد مختلف دیگر حتی نان هم از روستا به شهر می‌رسید و همه مردم شهر‌ها هم این مایحتاج خود را از روستا‌ها تامین می‌کردند.

آیت الله ناصری یزدی با بیان اینکه این موضوع سبب شده بود که کشور در ارتباط با مواد غذایی به خارج و دیگر کشور‌ها وابسته نباشد، تصریح کرد: الان سبک زندگی تغییر کرده و روستا‌ها خالی از سکنه شده اند و یا اینکه جوانان به شهر‌ها مهاجرت کرده اند و برعکس گذشته، روستا‌ها امروز مایحتاج زندگی خود را از شهر‌ها تامین می‌کنند.

امام جمعه یزد با بیان اینکه روستا‌های یزد امتیازات و ویژگی‌های بسیار خاص و منحصر به فردی دارد خاطرنشان کرد: روستا‌ها می‌توانند خیلی از نواقصی که در شهر‌ها وجود دارد را جبران کنند، گفت: الان روستا‌های یزد در حال تبدیل شده به مهمان پذیر می‌شوند و تنها در پایان هفته، مردم شهر‌های مختلف استان به روستا‌های خوش آب و هوا می‌روند و یک یا دو روز در این روستا‌ها می‌مانند.

او افزود: اگر بخواهیم برنامه ریزی دراز مدت داشته باشیم، بی توجهی به روستا‌ها برای نسل‌های آینده ما بسیار خطرناک و مشکل ساز است و اگر روستا‌ها از بین برود، در آینده فرزندان ما مشکلات بسیاری را مشاهده می‌کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان یزد صحبت‌های برخی مسئولان که بیان می‌کنند یزد باید کشاورزی را به صورت کامل کنار بگذارد، را خام دانست و گفت: اگر یزد کشاورزی را کنار بگذارد همین خاک حاصل خیزی که الان دارد را هم به بیابان تبدیل کرده و در آینده‌ای نزدیک بیابان زایی شدیدی در استان به وجود می‌آید.

آیت الله ناصری یزدی احیای روستا‌ها را بر پایه احیای کشاورزی دانست و گفت: کشاورزی باید با سیستم‌های نوین آبیاری و مدیریت مصرف آب در روستا‌ها احیا شود تا زمینه حضور مجدد روستاییان در آن به وجود آید.

امام جمعه یزد تصریح کرد: اینکه برخی افراد می‌گویند کشت گندم صرف نمی‌کند و باید آن را از خارج کشور وارد کنیم، دقیقا چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند و به دنبال آن هستند که ما حتی در مواد غذایی هم وابسته به خارج کشور باشیم تا بتوانند با کوچکترین فشاری، ایران را از پای درآورند.

او نتیجه این چنین تفکر‌هایی را همان نتیجه‌ای دانست که از کاهش جمعیت در کشور به وجود آمد و همین امروز هم ما خسارت‌های ناشی از کم شدن جمعیت را احساس می‌کنیم.

نماینده، ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه کاهش جمعیت یکی از توطئه‌های دشمنان است که متاسفانه در داخل کشور هم بر اثر اشتباهات عملکردی برخی افراد اجرایی شد گفت: اگر جمعیت در ایران به همینطور پیش برود، ۳۰ سال آینده جمعیت ایران پیر و فرسوده می‌شود.

آیت الله ناصری یزدی از نظارت ضعیف در ارتباط با اتباع بیگانه انتقاد کرد و گفت: چرا باید در هر نقطه از استان، اتباع بیگانه حضور بسیار زیادی داشته باشند و مشاغل غیرمجاز مشغول به فعالیت هستند، باید نظارت بیشتر باشد که اشتغال اتباع تنها در مشاغل مجاز آن‌ها انجام شود و نسبت به موضوع پراکندگی و تعداد آن‌ها در استان هم برنامه ریزی دقیقی شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.