کشت برنج موجب افت شدید آبخوان شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه بابیان اینکه کشت برنج موجب افت شدید آبخوان و منابع ارزشمند زیرزمینی شرق استان شده است، گفت : این موضوع در چند سال آینده می‌تواند منطقه را دچار فقر منابع زیرزمینی کند و فاجعه بار شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت : در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ شاهد بارش باران‌های شدید و در نهایت سیلابی شدن منطقه بودیم که این امر برای عده‌ای این تصور اشتباه را ایجاد کرد که باتوجه به وضعیت بارندگی‌ها می‌توان در استان نسبت به برداشت‌های غیراصولی، بی رویه و کشت برنج اقدام کنیم.

او گفت : در سال‌های گذشته براثر خشکسالی و برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی ضربات فاجعه باری به منابع و مخازن آبخوان وارده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به کاهش ۸۱ درصدی رواناب‌ها در استان افزود: تمرکز برنج در شرق استان باعث افت شدید آبخوان و منابع ارزشمند آب زیرزمینی در این منطقه شده است.

درویشی با بیان اینکه ما زنگ خطر را کاملا احساس کرده ایم و در حال لمس کردن این فاجعه آبی هستیم، گفت: برای هر هکتار کشت برنج بیش از ۲۴ هزار متر مکعب آب لازم است به همین دلیل ادامه این روند منطقی و معقولانه نیست.

او با اشاره به حق آبه زیست محیطی گفت: این برداشت‌های بی رویه و غیرمجاز علاوه برخسارت به آبخوان باعث از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری شده است و همین امر می‌تواند اکوسیستم گیاهی و جانوری را تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ادامه داد: سند طرح ملی سازگاری با کم آبی یک طرح ملی است که باید با تاسف بگویم با ادامه این روند ما یک طرح ملی را نقض و آن را نادیده گرفته ایم.

درویشی با اشاره به تعداد ۲۳ دشت مطالعاتی در سطح استان افزود: از این تعداد ۱۳ دشت ممنوعه و ۲ دشت ممنوعه بحرانی هستند با این حال باز هم شاهد روند رو به افزایش کشت برنجی هستیم.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.