البرز شناسی؛

کاخ شهرستانک، از سلطنت قاجار تا نگاره های انسانی/ وقتی کاخ صد ساله در سایه بی‌مهری‌ها گم می‌شود

کاخ شهرستانک در سال ۱۲۹۵ در منطقه ارنگه کرج به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

بهناز علیمحمدی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با بیان این که کاخ ییلاقی شهرستانک در منطقه ارنگه از توابع شهرستان کرج واقع شده است، گفت: راه ارتباطی آن از طریق جاده چالوس به فاصله ۵۵ کیلومتری از جاده کرج است.

او افزود: بنای این کاخ در میان شیارکوه با مناظر طبیعی بسیار زیبا و کنار رودخانه قرار گرفته و عمارت شهرستانک به دستور ناصرالدین شاه قاجار بین سال های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۸ هجری قمری ساخته شده است.


بیشتر بخوانید


علیمحمدی گفت: این عمارت از دو بخش مجزا تشکیل شده است ، بخش اصلی عمارت دیوانخانه که حیاتی با ابعاد ۴۰ در ۲۲۱ متر دارد که تراس و آب نماهای آن در دو طبقه وسط حیاط قرار گرفته است.

او افزود: بخش دیگر بنا، اندرونی است که از یک ورودی مجزا و یک ورودی فرعی از حیات دیوانخانه شامل دو حیاط تو در تو تشکیل شده است.

این البرز پژوه گفت: این مجموعه دو حمام دارد که یکی مورد استفاده همراهان شاه بود و دیگری تنها به شاه و اهل حرم اختصاص داشت، کاخ پس از سلطنت ناصرالدین شاه از رونق افتاد و در اثر عواملی چون یخبندان های متعدد و سخت و همچنین تخریب های انسانی دچار آسیب های فراوان شد.

او افزود: بخش اندرونی و طبقه اول کوشک به طور کامل از بین رفت و تنها قسمتی از همکف آن سالم ماند.

علیمحمدی گفت: در سال های نخست دهه ۱۳۵۰ فدراسیون کوهنوردی بر روی طبقه همکف، پوشش شیروانی بست تا برای کوهنوردانی که از توچال به شهرستانک می‌روند خوابگاه باشد اما در حال حاضر چنین کاربردی ندارد و در نهایت کتیبه ای نیز کنار این کاخ روی صخره به چشم می خورد.

کتیبه کاخ شهرستانک

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.