وبینار آثار کووید ۱۹ بر گردشگری برگزار شد

وبینار «آثار کووید۱۹ بر گردشگری در میان کشور‌های OIC (سازمان همکاری اسلامی) برگزار شد.

وبینار آثار کووید۱۹ بر گردشگری اعضای سازمان همکاری اسلامی برگزار شدبه گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ۴۱ نماینده از ۲۵ کشور عضو او آی سی و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی در وبینار «آثار کووید۱۹ بر گردشگری در میان کشور‌های OIC و راه‌های پیش رو» شرکت کردند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ایران و رابط این وزارت‌خانه  در «کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی سازمان همکاری‌های اسلامی» یا «کومسک» (COMCEC) نیز به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این وبینار مشارکت کردند.

نماینده سازمان جهانی گردشگری در ابتدای وبینار «آثار کووید ۱۹ بر گردشگری در میان کشور‌های OIC و راه‌های پیش‌رو»  ضمن اعلام پیش‌بینی کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی گردشگران بین‌المللی در جهان، بیان کرد:  بیشترین نرخ کاهش گردشگران بین‌المللی و ضرر‌های ناشی از آن در بازه زمانی ژانویه تا آوریل در میان مناطق مختلف دنیا متعلق به آسیا – اقیانوسیه با ۵۱% - و خاورمیانه با -۴۰% بوده است.

او در ادامه بر توسعه محصولات جدید و خلاقانه متناسب با وضعیت موجود، گردشگری مسئولانه و توسعه آموزشی مهارت‌های جدید به ویژه مهارت‌های دیجیتال تاکید کرد.


بیشتر بخوانید

سازمان جهانی گردشگری شروع مسئولانه فعالیت‌های این حوزه را خواستار شد


نماینده کومسک در بخش دیگری از وبینار «آثار کووید۱۹ بر گردشگری در میان کشور‌های OIC و راه‌های پیش رو»   گزارش آماری را  از آثار کووید ۱۹ بر گردشگری کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی OIC ارائه کرد  و  گفت: در میان کشور‌های اسلامی ترکیه با ۸۹%-، امارات با ۸۴%-، اندونزی با ۷۸%-، مالزی با ۷۵%-، قطر با %۷۴- و عربستان با ۶۴%- بیشترین کاهش در ظرفیت صندلی پرواز‌های بین‌المللی را در ماه آوریل داشته اند.

او اشاره کرد: طبق آمار کومسک، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی آمار جابه‌جایی گردشگر در میان کشور‌های OIC حدود ۴۶ میلیون نفر تنزل یافته و در نتیجه درآمد حاصل از این جریان گردشگری حدود ۵۸ میلیارد دلار آمریکا کاهش یابد.


بیشتر بخوانید

میهمانی ناخوانده که با ورودش بساط سفر را جمع کرد/ راهکاری برای جبران خسارات کرونا به صنعت گردشگری


سپس در بخش ارائه تجربیات کشور‌ها در زمینه انجام اقدامات مناسب برای رونق گردشگری با تاکید ویژه بر گردشگری داخلی در دوران کرونا، نمایندگان کشورمان گزارشی از اقدامات انجام شده در فاز‌های متوالی ارائه دادند. این فاز‌ها شامل تشکیل کمیته ملی گردشگری و ورزش به منظور ارزیابی و برآورد خسارات وارده به بخش‌های مختلف صنعت گردشگری از طریق وب سایت مربوطه، ارائه بسته‌های حمایتی به ذینفعان گردشگری در قالب معافیت مالیات بر ارزش افزوده و استمهال بازپرداخت اقساط وام‌ها هستند.

 کاهش ۲۳ درصدی حق بیمه برای کارفرمایان و کارکنان شرکت‌ها و تاسیسات گردشگری، ایجاد امکان پرداخت هزینه حامل‌های انرژی به صورت اقساط، اعطای وام‌های کم بهره، الزام شرکت‌های گردشگری به برگرداندن وجوه افرادی که سفر‌های از پیش رزرو کرده خود را لغو کردند، تمدید خودکار مجوز‌های تأسیسات گردشگری ، ابلاغ دستورالعمل اولیه بهداشتی جهت رعایت در مراکز خدمات گردشگری ، ابلاغ پروتکل بهداشتی سفر هوشمند (سفر با رعایت کامل نکات بهداشتی) و برگزاری تور‌های آشناسازی به منظور انعکاس رعایت موارد بهداشتی در کلیه اجزای زنجیره تامین خدمات گردشگری به منظور اعتمادسازی و تشویق سفر‌های داخلی با رعایت فاصله اجتماعی لازم و استفاده کلیه تجهیزات بهداشتی مورد نیاز نیز در زمره اقدامات انجام شده در فاز‌های متوالی حمایت از صنعت گردشگری کشور در گزارش نمایندگان کشورمان به وبینار «آثار کووید۱۹ بر گردشگری در میان کشور‌های OIC و راه‌های پیش رو»قرار داشتند.

گفتنی است گزارش فوق از این حیث که در آن بر گردشگری داخلی تمرکز خاصی شده است مورد توجه ویژه رئیس جلسه و اعضای کومسک قرار گرفت وتاکید شد که می‌تواند به عنوان یکی از الگو‌های موفق مورد استفاده کشور‌هایی که قصد تمرکز بر گردشگری داخلی را دارند،قرار گیرد.
در بخش پایانی نشست از شرکت‌کنندگان درخواست شد تا راه‌کار‌هایی برای نجات صنعت گردشگری در دوران کرونا و رونق آن در دوران پسا کرونا ارائه کنند. نمایندگان ایران در این بخش حضور فعالی داشتند و اعضای کومسک، نماینده سازمان جهانی جهانگردی و دبیرخانه کومسک از  پیشنهادهای  آن‌ها  استقبال کردند  و انجام آنها به کشور‌های دیگر توصیه شد. این پیشنهادات تمرکز بر رونق گردشگری داخلی با رویکرد تور‌های خانوادگی، تهیه کلیپ‌هایی از وضعیت مثبت رعایت موارد بهداشتی در مراکز اقامتی و پذیرایی و پخش گسترده آن به منظور اعتمادسازی بین مردم جهت انجام سفر داخلی بودند.

 از  نتایج دیگر وبینار «آثار کووید۱۹ بر گردشگری در میان کشور‌های OIC و راه‌های پیش رو» می‌توان به ضرورت بازتعریف بازار‌های هدف گردشگری خارجی در دور‌ان کرونا و به ویژه پسا کرونا و همچنین استفاده از بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر فناوری اطلاعات و دیجیتال برای بازسازی چهره کشور‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار